علت لکه‌های سفید روی لثه (لکوپلاکیا) چیست؟

لکوپلاکیا

لکه‌های سفید روی لثه‌ها ممکن است به صورت تکه‌ها، لکه‌های کوچک یا تارهای توری شکل ایجاد شود. ممکن است ضخیم یا سفت شوند و بسته به علت ایجادشان، ممکن است ناراحت کننده یا دردناک باشند.

ضایعات دهانی سفید رنگ روی لثه می‌تواند از یک مشکل خفیف سلامتی که می‌تواند خود به خود بهبود یابد تا یک نشانه جدی‌تری از  بیماری های دهان باشد. سلامت دهان و دندان یک شاخص مهم برای سلامت کلی است.

علل ضایعات دهانی سفید رنگ

دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند منجر به ضایعات دهانی سفید رنگ روی لثه شود.

آفت دهان

آفت دهان یکی از شایع‌ترین علل لکه‌های سفید روی لثه است. معمولاً به صورت برآمدگی‌های قرمز شروع می‌شوند، اغلب دارای یک نقطه سفید یا زرد در مرکز هستند که توسط یک حاشیه قرمز احاطه شده است. آفت دهان با یک درد گزنده همراه است که ممکن است هنگام خوردن یا نوشیدن تشدید شود، به خصوص زمانی که چیزی اسیدی می‌خورید.

برفک دهان

برفک لثه نشانه چیست؟ برفک دهان یکی دیگر از علل شایع است که در آن نوعی قارچ در نواحی داخل دهان تجمع می­کند. برفک می‌تواند ضایعات کرمی سفید یا زرد روی لثه، زبان و سقف دهان ایجاد کند. این ضایعات ممکن است کمی برآمده باشند و باعث درد یا خونریزی جزئی شوند.

برفک دهان

گفتنی است طبق بررسی های انجام شده افرادی که سیگاری هستند بیشتر در معرض این بیماری هس تند ، در مورد این موضوع در سایت webmd بیشتر بخوانید

If the yeast overgrowth has traveled to your esophagus, you may experience throat pain and have trouble swallowing. People who smoke or wear dentures are also more prone to developing oral thrush

لیکن پلان دهان

تصور می‌شود که لیکن پلان دهان یک بیماری التهابی مزمن است که می‌تواند به صورت لکه‌های توری مانند لکه سفید روی لثه‌ها و سایر غشاهای مخاطی داخل دهان ظاهر شود. در ابتدا ممکن است که لکه‌های سفید توری باعث ناراحتی نشوند، اما به مرور به تکه‌های قرمز، برجسته یا زخم‌های باز تبدیل شوند. آن‌ها ممکن است باعث ناراحتی یا علائم دیگر شوند.

لکوپلاکیا لثه

لکوپلاکیا لکه‌های سفید کوچکی هستند که روی لثه‌ها، داخل گونه‌ها، پایین دهان و زبان ظاهر می‌شوند. آن‌ها ممکن است در طول زمان ضخیم یا سفت شوند و نمی‌توان آنها را خراش داد. بسیاری از موارد لکوپلاکیا لثه خوش خیم هستند، اما برخی ممکن است پیش سرطانی باشند. لکوپلاکی خالدار، که در آن لکه‌های سفید با نواحی قرمزتر خالدار هستند، ممکن است به ویژه مستعد ابتلا به پیش سرطانی باشد. برخی از انواع لکوپلاکیا مودار هستند.

قبل از خواندن ادامه مقاله سری هم به مقاله علت سیاه شدن دندان چیست؟ بزنید.

علائم لکه‌های سفید روی لثه

لکه سفید روی لثه

بسته به علت ایجاد لکه‌های سفید روی لثه‌ها، علائم آن می­تواند متفاوت باشد.

آفت می‌تواند کوچک باشد و اغلب زرد یا سفید با حاشیه قرمز کوچک است. علائم اضافی آفت شامل سوزش یا سوزش دردناک است که ممکن است قبل از ظاهر شدن واقعی زخم شروع شود. معمولاً به تنهایی رخ می‌دهند، اگرچه می‌توانند به صورت خوشه‌ای ایجاد شوند.

ضایعات ناشی از برفک دهان ممکن است ظاهری پنیری داشته باشند و اغلب کمی برآمده هستند. علائم دیگری که ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

• ترک خوردن یا خونریزی در گوشه‌های دهان
  • خونریزی خفیف در صورت مالش یا تحریک ناحیه
  • از دست دادن حس چشایی
  • داشتن احساس پنبه در دهان
  • درد زیر دندان مصنوعی
  • قرمزی، درد یا سوزش در موارد شدید

لیکن پلان دهان اغلب به تکه‌های برآمده توری و سفید تبدیل می‌شود، اگرچه می‌تواند به تکه‌های قرمز، برجسته یا زخم‌های باز نیز تبدیل شود. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• احساس سوزش
  • حساسیت به غذاهای داغ یا اسیدی
  • خونریزی، ناراحتی یا سوزش هنگام غذا خوردن، صحبت کردن، یا مسواک زدن
  • لکه‌های دردناک و ضخیم روی زبان
  • التهاب لثه

علائم لکوپلاکیا

لکوپلاکیا لثه باعث ایجاد لکه‌های سفید یا خاکستری در دهان می‌شود که می‌تواند ضخیم یا سفت شود. معمولاً دردناک نیست و فقدان علائم عمومی آن اغلب باعث می‌شود که تشخیص داده نشود. گاهی اوقات، موارد شدید ممکن است باعث علائم لکوپلاکیا به شرح زیر شود:

• درد و ناراحتی
  • گوش درد هنگام بلع
  • کاهش پیشرونده در توانایی باز کردن کامل دهان

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید و متوجه لکه‌های سفید روی لثه خود شدید، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اگر لکه‌های سفید روی لثه‌ها همراه با علائم جدیدی مانند درد، احساس پنبه در دهان و خونریزی دارید که در عرض یک هفته برطرف نمی‌شود، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

درد لثه

درمان لکه سفید روی لثه

درمان لکه سفید روی لثه به عامل ایجاد لکه‌های سفید روی لثه بستگی دارد. در ادامه برخی از مهم ترین درمان های سفیدی روی لثه را باهم بررسی میکنیم:

درمان آفت دهان

آفت‌های خفیف باید در عرض یک هفته خود به خود برطرف شوند. آفت‌های بزرگ ممکن است نیاز به درمان داشته باشند که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• استفاده از دهانشویه
  • استفاده از محصولات موضعی
  • استفاده از داروهای خوراکی برای کاهش درد و التهاب

در برخی موارد، محصولات حاوی لیدوکائین در ناحیه مورد نظر اعمال می‌شود. برای تسریع درمان می‌توانید دهان خود را با آب نمک در خانه بشویید و از مصرف غذاهای تند یا اسیدی خودداری کنید. ده ها راه دیگر نیز برای خلاص شدن از شر آفت وجود دارد.

درمان آفت دهان

در موارد شدید، دندانپزشک شما ممکن است از داروهای استروئیدی خوراکی یا محلول‌های موضعی برای سوزاندن و مهر و موم کردن زخم‌های آفت استفاده کند.

درمان برفک دهان

قبل از بررسی راه های درمان برفک دهان، ابتدا به تعریفی که در این لینک آمده توجه کنید:

برفک در اثر رشد بیش از حد یک قارچ به نام Candida albicans ایجاد می شود . قارچ کاندیدا معمولاً بی خطر است ، مگر اینکه از کنترل خارج شود. گاهی اوقات پس از یک دوره آنتی بیوتیک خوراکی اتفاق می افتد . اگر از استروئیدهای استنشاقی استفاده می کنید (مانند اسپری آسم) ، بهداشت دهان و دندان ضعیف داشته باشید یا سیستم ایمنی بدن شما سرکوب شود نیز ممکن است این عارضه رخ دهد.

برفک دهان اغلب با یک داروی ضد قارچ درمان می‌شود. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

برفک روی لثه

اگر این کار مؤثر نبود، یا مشکلات را در نواحی دیگر بدن تجربه می‌کنید، پزشک ممکن است به شما یک ضد قارچ خوراکی بدهد. برای تسریع درمان می‌توانید از دهانشویه های آب نمک گرم استفاده کنید.

درمان لیکن پلان دهان

درمان لیکن پلان خوراکی ممکن است شامل کورتیکواستروئیدها برای کاهش التهاب باشد. این‌ها می‌توانند موضعی، خوراکی یا تزریقی باشند. در صورت بروز درد، پزشک ممکن است داروهای بی حس کننده موضعی را برای کاهش درد تجویز کند. آن‌ها همچنین ممکن است داروهای طراحی شده برای سرکوب یا کنترل سیستم ایمنی را تجویز کنند – این‌ها ممکن است شامل ژل‌های موضعی که مهارکننده‌های کلسینورین هستند یا داروهای سیستمی که کل بدن را درمان می‌کنند، باشد.

درمان قطعی لکوپلاکی

لکوپلاکیا لثه یا همان سفیدک روی لثه ممکن است نیاز به آزمایش داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که پیش سرطانی نیست. دندانپزشک شما برای آزمایش آن بیوپسی می‌گیرد و در صورت لزوم آن را خارج می‌کند. پزشک ممکن است برای درمان قطعی لکوپلاکی در در مورد لکوپلاکیا مودار و چه لکوپلاکیا لثه ساده از جراحی لثه، لیزر یا سیروپروب که سلول‌ها را منجمد و از بین می‌برد، استفاده کند. قبل از جراحی لکوپلاکیا مودار و ساده بی حس خواهید شد، پس نگران درد آن نباشید.

اگر سیگار می‌کشید یا از محصولات تنباکو استفاده می‌کنید، فوراً آن را متوقف کنید. این ممکن است باعث شروع لکوپلاکیا لثه شود. اگر سیستم ایمنی ضعیف، باعث لکوپلاکی شما شده باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد ویروسی برای شما تجویز کند. در برخی موارد ممکن است از درمان‌های موضعی نیز استفاده شود.

برای درمان خانگی لکوپلاکیا ریسک نکنید. همانطور که گفته شد این ضایعات دهانی سفید رنگ ممکن است سرطانی باشند پس بجای درمان خانگی لکوپلاکیا به دندانپزشک مراجعه کنید.

جراحی لثه

جلوگیری از ایجاد ضایعات دهانی سفید رنگ

رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد سفیدک روی لثه و علل مختلف آن انجام دهید. از جمله:

• برای تمیز کردن و غربالگری به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید
  • مسواک زدن بعد از غذا و نخ دندان کشیدن حداقل یک بار در روز
  • استفاده از مسواک نرم و مسواک زدن به آرامی
  • تمیز کردن زبان با یک مسواک خوب
  • استفاده از دهانشویه دو بار در روز
  • از خمیردندان‌ها و دهانشویه های حاوی سدیم لوریل سولفات خودداری کنید
  • کاهش استرس، که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که قند محدودی دارد
  • درمان سایر بیماری‌ها به محض وقوع
  • سیگار نکشید یا از هر نوع فرآورده دخانیات استفاده نکنید

جمع بندی

توجه به سلامت دهان و دندان مهم است. می‌تواند به شما در تشخیص علائم اولیه بیماری کمک کند و حتی به پیشگیری از برخی شرایط کمک کند. اگر برای اولین بار متوجه ضایعات دهانی سفید رنگ روی لثه خود شدید، برای ملاقات با دندانپزشک خود وقت بگیرید. آن‌ها می‌توانند به شما اطلاع دهند که آیا آزمایش لازم است یا خیر و گزینه‌های درمانی مناسب را توصیه کنند. کلینیک مهرآوید با مجرب‌ترین کادر درمان برای کمک به درمان لکه سفید روی لثه تان در خدمت شماست.

برفک لثه نشانه چیست؟

سفیدی روی لثه می‌تواند از یک مشکل خفیف تا یک نشانه جدی‌تر از بیماری متغیر باشد. این سفیدی روی لثه یا همان برفک لثه ممکن است کمی برآمده باشند و باعث درد یا خونریزی جزئی شوند.

درمان خانگی لکوپلاکیا چیست ؟

استفاده از دهانشویه، استفاده از محصولات موضعی، استفاده از داروهای خوراکی برای کاهش درد و التهاب

۴ دیدگاه در “علت لکه‌های سفید روی لثه (لکوپلاکیا) چیست؟