کاشت ایمپلنت پانچی به چه صورت است؟

ایمپلنت پانچی

زیبایی و تمیزی دندان می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی چهره افراد داشته باشد و به همین دلیل باید به آن اهمیت داده شود. روش‌های مختلفی برای ترمیم دندان وجود دارد که یکی از آن‌ها کاشت ایمپلنت پانچی است. در گذشته اغلب اقداماتی که در دندانپزشکی انجام می‌شد با درد و خونریزی زیادی همراه بود و باعث می‌شد افراد از رفتن به مطب دندانپزشکی ترس داشته باشند اما با پیشرفت علم، این اقدامات با کمترین درد انجام می‌شود و نیازی به نگرانی از بابت آن نیست. در ادامه قصد داریم اطلاعاتی راجع به کاشت ایمپلنت و نحوه انجام آن در اختیار شما بگذاریم پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

ایمپلنت پانچی چیست؟

ایمپلنت به روش پانچ

یکی از روش‌هایی بسیار پر طرفدار که می‌تواند در جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته بسیار عالی عمل کند ایمپلنت پانچی است. ایمپلنت پانچی که به نام‌های دیگری همچون ایمپلنت بدون جراحی یا ایمپلنت فوری نیز معروف است از لحاظ شکل ظاهری دقیقا مشابه دندان طبیعی است که می‌تواند از طریق روش‌های مختلف بر روی لثه قرار بگیرد و جای دندان طبیعی از دست رفته را پر کند. ایمپلنت پانچی این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد که بتوانید لبخندی زیباتر داشته باشید و به چهره خود زیبایی بیشتری ببخشید.

همان طور که در سایت glidewelldental اشاره شده:

with a flapless procedure, a tissue punch is used to gain access to the bone through the gingiva, minimizing postoperative discomfort by eliminating incisions in the mucosal tissue. Whenever mucosal tissue is incised, prostaglandin and histamine are released, resulting in potential postoperative swelling and pain. Therefore, when there is an adequate width of attached gingiva on the facial aspect of an implant site, a flapless procedure may be indicated, eliminating any suturing requirements.

مزایا ایمپلنت پانچ

افراد زیادی روزانه به کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه و از ایمپلنت پانچی استفاده می‌کنند زیرا استفاده از این روش دارای مزایا زیادی برای آن‌هاست. البته به یاد داشته باشید استفاده از همه این مزایا در صورتی که این خدمات توسط یک متخصص انجام شود وجود ندارد اما اگر ایمپلنت پانچ به صورت نادرستی انجام شود ممکن است آسیب‌های زیادی به دندان شما بزند و گاهی باعث نابودی عصب‌های لثه‌های شما شود‌ پس هنگام انتخاب متخصص دقت کافی را به خرج دهید.

 از مهم‌ترین مزایای ایمپلنت پانچ می‌توان به:

  •         ظاهر طبیعی و زیبا که حالت مصنوعی به دندان‌ها نخواهد داد و با بقیه دندان‌های طبیعی فرقی نخواهد داشت
  •         ماندگاری و دوام بالای دندان کاشته شده از طریق روش ایمپلنت پانچی
  •         انجام عملیات کاشت ایمپلنت پانچی تنها در یک روز و در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  •         دارای حداقل میزان خونریزی و کم‌ترین درد پس از اتمام جراحی
  •         کمک به ادای بهتر کلمات
  •         عدم وجود عوارض جانبی پس از جراحی همچون کبودی
  •         بدون هیچگونه آسیب به لثه و فک حین انجام جراحی و پس از آن
  •         کمک به جویدن راحت مواد غذایی
  •         بالا بردن اعتماد به نفس در افرادی که دندان‌های نامرتب دارند
  •         قیمت بسیار مناسب

اشاره کرد.

کاشت ایمپلنت پانچی به چه صورت است؟
ایمپلنت پانچی

معایب ایمپلنت پانچ

ایمپلنت پانچ علاوه بر اینکه دارای مزایای زیادی است و می‌تواند روش خوبی برای جایگزین کردن دندان‌های آسیب دیده باشد از معایبی نیز برخوردار است که در ادامه به این معایب خواهیم پرداخت.

 از مهم‌ترین معایب ایمپلنت پانچ می‌توان به:

  • نبود دید کافی برای جراح هنگام انجام عملیات ایمپلنت پانچ یکی از مشکلات است. زیرا در این روش برشی روی لثه ایجاد نمی‌شود و به همین دلیل امکان قرار نگرفتن درست ایمپلنت روی دندان وجود دارد.
  •  احتمال آسیب رسیدن به سینوس‌ها در فک بالا و عصب در فک پایین در روش ایمپلنت پانچ وجود دارد که می‌تواند در برخی موارد آثار جبران ناپذیری بر بیمار بگذارد.
  •  ارزیابی استخوان فک در ایمپلنت پانچ توسط دندانپزشک وجود ندارد و به همین دلیل می‌تواند آثار مخربی در طولانی مدت بر فک شما بگذارد. البته اگر برای انجام ایمپلنت پانچ به یک متخصص حرفه‌ای در این زمینه مراجعه کنید می‌توانید مطمئن باشید استخوان فک شما تا حد امکان توسط او چک کرده و در صورت عدم وجود مشکل عملیات انجام می‌شود.
  •  روش ایمپلنت پانچ یکی از روش‌های نوین پیشرفته برای کاشت دندان است و به دلیل تخصصی بودن آن، دندانپزشک‌های زیادی امکان انجام آن را ندارند و تجربه کافی را در این زمینه کسب نکرده‌اند. به دلیل حساسیت این روش نیز نمی‌توان به دندانپزشکان کم تجربه مراجعه کرد زیرا می‌تواند آثار بسیار بدی در بدن فرد بیمار بگذارد.

اشاره کرد که باید قبل از انجام کاشت به آن‌ها توجه داشت.

در سایت ijohd به یک مورد دیگه از معایب این روش اشاره شده:

The disadvantage of flapless implant surgery is that it is a “Blind technique” i.e; the surgeon’s inability to visualize anatomic landmarks and vital structures due to lack of flap reflection. This can be resolved with the help of CBCT and bone mapping.

کاشت ایمپلنت پانچ به چه صورت است؟

ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت پانچ باید توسط پزشک متخصص انجام شود و حین انجام آن نیز دقت و ظرافت کافی به کار برده شود. در این روش پزشک در ابتدا باید تراکم استخوان‌های فک را از طریق اسکن دندان بررسی کرده و اگر بیمار شرایط مناسب را برای انجام کاشت ایمپلنت داشته باشد محل قرارگیری کاشت دندان مشخص شده و سپس بدون اینکه شکافی در لثه بیمار انجام شود عملیات کاشت ایمپلنت شروع می‌شود. این جراحی همراه با کم‌ترین درد و خونریزی بوده و عوارض جانبی آن نیز بسیار پایین است که به همین دلیل افراد زیادی به سمت آن می‌روند.

مراحل ایمپلنت پانچ

هنگامی که برای ایمپلنت پانچ به یک دکتر دندانپزشک و متخصص ایمپلنت دندان مراجعه می‌کنید باید مراحلی را انجام داده تا بتوانید ایمپلنت پانچ را انجام دهید. اولین مرحله در انجام عملیات ایمپلنت پانچ، قرار گرفتن دندان‌های موقت به مدت سه ماه در دهان فرد بیمار است که باعث خواهد شد ایمپلنت به استخوان‌های فک جوش بخورد. پس از گذشت این مدت زمان پزشک اقدام به قرار دادن قالب‌های دایمی در دندان‌های شما خواهد کرد. این قالب‌ها باید توسط متخصص ساخته شود که ساخت آن نیز دو الی سه هفته طول می‌کشد که البته این قالب‌ها نیز باید در نهایت دقت و ظرافت انجام شود.

مراقبت‌های پس از انجام ایمپلنت پانچ دندان

همانطور که به آن اشاره کردیم ایمپلنت دندان دارای دو مرحله بوده که در مرحله اول باید سه ماه  از دندان‌های موقتی قرار داده شده در دهان استفاده کرد. اما باید در این مدت مراقبت‌های لازم را از این دندان‌ها انجام داد تا آسیبی ندیده و برای دائمی شدن آماده باشند. در مقاله مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان کامل به این موضوع پرداختیم که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید.

 

یکی از این مراقبت‌ها خوردن غذاهای نرم که نیاز به جویدن نداشته باشند با دمای مناسب که نه سرد و نه گرم است که رعایت نکردن آن می‌تواند آثار جبران ناپذیری بر دندان‌ها بگذارد. استفاده از مواد غذایی چسبناک همچون آدامس، گز و … نیز در این مدت ممنوع بوده و باید از مصرف آن اجتناب شود. مسواک زدن، کشیدن نخ‌دندان و استفاده از دهان‌شویه ضدعفونی کننده نیز از دیگر مراقبت‌های لازم پس از انجام ایمپلنت پانچ دندان است.

قیمت ایمپلنت به روش پانچ

ایمپلنت به روش پانچ یکی از روش‌های کاشت دندان بدون درد و خونریزی و البته کمترین عوارض است که البته به دلیل قیمت مناسبی که داراست از طرفداران زیادی برخوردار است. اما این قیمت ایمپلنت به روش پانچ دارای فاکتورهای زیادی است تا بتوان عدد دقیق آن را مشخص کرد به عنوان مثال تعداد دندان‌هایی که نیاز به پانچ شدن دارد، نوع ایمپلنت، موقعیت گپ ایجاد شده جهت قرار گرفتن قالب‌های ایمپلنت و هزینه ویزیت متخصص می‌تواند در قیمت نهایی آن تاثیرگذار باشد. اما ایمپلنت را می‌توان یکی از مناسب‌ترین روش‌ها برای ترمیم دندان دانست زیاد قیمت آن نسبت به دیگر اقدامات مربوط به دندان کمتر است.

سخن آخر

یکی از روش‌های ترمیم و جایگزین کردن دندان‌های آسیب دیده، کاشت ایمپلنت پانچ است که امروزه نیز با توجه به مزایا زیادی که دارد مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. پس از اینکه دندان‌های خود را توسط کاشت ایمپلنت پانچ ترمیم کردیم باید مدتی پس از آن را نیز برای مراقبت آن صرف کنیم زیرا دارای حساسیت بالایی بوده و باید به آن اهمیت داده شود. یکی از مهم‌ترین عوامل در کیفیت ایمپلنت پانچ متخصصی است که برای انجام کاشت به او مراجعه می‌کنیم زیرا تخصص و تجربه کافی می‌تواند در زیبایی ایمپلنت انجام شده تاثیر گذار باشد.

متخصص دندانپزشکی

 

سوالات رایج شما

ایمپلنت پانچ چیست؟

از جمله روش‌هایی که برای ایمپلنت دندان و به جای دندان‌های از دست رفته استفاده می‌شود روش پانچی است. این روش به ایمپلنت دیجیتال پانچ یا ایمپلنت بدون جراحی معروف است. در این روش اگر دندان خود را به هر دلیلی همچون تصادف یا ضربه و … از دست داده باشید، می‌توانید به دندانپزشک مراجعه کنید. او با بررسی‌هایی که انجام می‌دهد می‌تواند این روش را پیاده کند. 

مراحل ایمپلنت دندان به روش پانچ چگونه است؟

در روش پانچ، ابتدا از دهان و فک بیمار عکس گرفته می‌شود و با استفاده از این عکس و تصویر فک بیمار را شبیه‌سازی می‌کنند تا موقعیت مناسب را برای انجام ایمپلنت فراهم کنند. بعد از تایید جراح لثه از قطعه‌ای برای راهنمای جراحی استفاده می‌شود و جایی که باید دریل شده و ایمپلنت کاشته شود تعیین می‌شود. بعد از ثابت کردن راهنما، جراحی ایمپلنت آغاز می‌شود. بعد از گذشت سه ماه و بعد از جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک بیمار، قالب‌گیری و ساخت ایمپلنت به صورت دائمی انجام می‌شود. بعد از سپری شدن تقریبا دو هفته، قالب دندان آماده می‌شود و در لثه برش کوچکی به اندازه سوراخی که برای ایمپلنت در نظر می‌گیرند ایجاد شده و ایمپلنت در آن جای می‌گیرد. 

مزایای ایمپلنت پانچ چیست؟

در این روش برای کاشت دندان نیاز به زمان کمی است و بیمار درد زیادی را حس نمی‌کند و میزان خونریزی و تورم و کبودی در آن کم است. در روش مزبور بخیه‌ای وجود ندارد و به لثه صدمه‌ای وارد نمی‌شود و عفونت نمی‌کند و احتمال تحلیل رفتن استخوان لثه خیلی ناچیز است. این روش برای افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند و سیگاری هستند توصیه می‌شود‌.

معایب ایمپلنت پانچ چیست؟

ایمپلنت پانچ در کنار مزایای ذکر شده معایبی هم دارد از جمله می‌توان به هزینه بالای این روش اشاره کرد؛ همچنین به علت اینکه برشی داده نمی‌شود، پزشک دید کافی ندارد که ممکن است با مشکلاتی مواجه شود و امکان ارزیابی استخوان فک برای جراح فراهم نیست. تعداد کمی از پزشکان در این زمینه تخصص دارند و این روش تنها برای افراد خاصی مناسب است. اگر پزشک فاقد تجربه کافی باشد ممکن است بیمار با عوارضی روبرو شود.

۴ دیدگاه در “کاشت ایمپلنت پانچی به چه صورت است؟

  1. نیما خسروی می گوید:

    چند دندان از دست رفته دارم و طبق آزمایشات استخوان فکم تحلیل رفته امکان انجام ایمپلنت بانچ وجود داره ؟

  2. شیوا شکوهی می گوید:

    سلام
    دیابت دارم و شرایط انجام ایمپلنت معمولی ندارم ، دوره نقاهت ایمپلنت پانچ چه مدت هست ؟ مانگاری ان چند سال است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .