با درد دندان بعد از عصب کشی چکار کنیم؟ 6 راه درمان درد دندان بعد از عصب کشی

درد دندان بعد از عصب کشی

درد دندان بعد از عصب کشی در برخی از موارد شدید است و این امر می‌تواند مشکلات زیادی را برای بیماران به وجود آورد. عصب کشی یک روش عالی جهت حفظ ساختار کلی دندان و جلوگیری از افزایش میزان عفونت و درد است؛ اما برخی از افراد ممکن بوده پس از عصب‌ کشی با درد خاصی در دندان‌های خود روبه‌رو شوند. این درد می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. شناخت این علت‌ها و بهره‌گیری از روش‌های درمانی مناسب این اجازه را به ما می‌دهد تا با خیال راحت عصب کشی دندان‌ ها را به پایان برسانیم.

بعد از عصب کشی دندان درد دارد؟

درد داشتن یا نداشتن عصب کشی از جمله موضوعاتی است که افراد زیادی در مورد آن پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند. انجام عصب‌ کشی به منظور پیشبرد اهداف دیگری همچون پر کردن دندان یک امر ضروری به شمار می‌رود. به طور کلی باید بیان کرد که در طول انجام عصب کشی عموماً دردی را حس نخواهید کرد.

بعد از عصب کشی دندان درد دارد

استفاده دندان‌پزشک از مواد مخصوص بی‌حسی موضعی در طول روند عصب‌ کشی موجب می‌شود تا شما هیچ نوع درد خاصی را در طول انجام مراحل عصب‌ کشی حس نکنید. این مواد بی‌حس‌کننده کار خود را به خوبی انجام می‌دهند تا پزشک بتواند بدون نگرانی از افزایش درد، دندان‌ مدنظر را به طور کامل عصب‌ کشی کند.

اما پس از پایان یافتن آن احتمال حس کردن درد وجود داد. افراد زیادی درد دندان بعد از عصب کشی را تجربه کرده ­اند، البته این درد یک امر طبیعی محسوب می‌شود و نباید آن را غیرعادی دانست. هنگام انجام عصب کشی، دندان شما دچار تغییرات ساختاری می­شود و این تغییرات درد خاصی به همراه دارند، البته باید بیان کنیم که دلایل مختلفی برای وجود درد در دندان پس از عصب‌کشی شناخته شده­ اند.

علت درد دندان بعد از عصب کشی

شناخت علل درد برای افرادی که قصد دارند عصب‌ کشی کنند و کسانی که هم اکنون با این درد دست و پنجه نرم می‌کنند، ضروری است. این درد معمولاً سه الی هفت روز پس از انجام عصب کشی ادامه پیدا می‌کند. در این بخش به برخی از این علت‌ها اشاره می‌کنیم.

1-وجود عفونت در دندان

وجود عفونت در دندان

مهم‌ترین عاملی که موجب ایجاد درد بعد از عصب کشی می‌شود، عفونت دندان‌ها است. متأسفانه در پاره‌ای از موارد بیمار زمانی به مطب دندان‌پزشک مراجعه می‌کند که عفونت بخش زیادی از دندان را در بر گرفته است. این عفونت می‌تواند حتی پس از عصب کشی نیز به مقدار کمی در دندان مربوطه باقی بماند (به خصوص در کنار ریشه دندان) و موجب درد دندان شود.

در ویدیو زیر درباره احتیاج دندان به عصب کشی صحبت کردیم.

2-عدم عصب کشی به شکل مناسب

دلیل دیگری که باید به‌ آن اشاره کنیم، مهارت پایین دندان‌پزشک مدنظر جهت عصب کشی است. اگر عصب کشی به شکل مناسبی انجام نگیرد، این احتمال وجود دارد که بخشی از عصب‌ها هنوز امکان ارسال پیام‌های مربوط به درد را داشته باشند و در نتیجه درد دندان بعد از عصب کشی را تجربه کنیم.

3-عصب‌کشی‌کردن کانال‌ها به شکل نادرست

از مهم‌ترین مراحل عصب کشی می‌توان به تشخیص کانال‌های صحیح اشاره کرد. این کانال‌ها عموماً با استفاده از عکس مربوط به رادیوگرافی مشخص می‌شوند. چنانچه به علل خاصی دندان‌پزشک کانال‌های صحیح را جهت انجام عصب‌ کشی انتخاب نکند، بیمار شاهد درد شدیدی پس از انجام این امر خواهد بود؛ به همین دلیل ضرورت دارد عصب کشی خود را حتماً در مراکز معتبری همچون مرکز درمانی مهرآوید انجام دهید. جایی که انبوهی از دندان‌پزشکان معتبر و مجرب آماده خدمت‌رسانی به شما هستند.

4-استفاده نامناسب از مواد برای پر کردن دندان

اگر پس از پایان یافتن عصب کشی و در هنگام پر کردن دندان، موادی که بدین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند (مانند آمالگام و…)، کیفیت خوبی نداشته باشند و یا بیش از حد مشخص از آن‌ها بهره گرفته شود،‌ بیمار درد بسیار شدیدی را حس خواهد کرد. علاوه بر این، اگر روکش دندان مورد استفاده اندازه مناسبی نداشته باشد، باز هم شاهد درد شدید دندان خواهیم بود.

استفاده نامناسب از مواد برای پر کردن دندان

5-وارد شدن سدیم هیپوکلوزیت به درون ریشه دندان

یکی دیگر از علل درد دندان بعد از عصب کشی، ماده‌ای به نام سدیم هیپوکلوزیت است. سدیم هیپوکلوزیت یک ماده خاص بوده که از آن به منظور پاک‌سازی کلی دندان در زمان عصب‌کشی کمک گرفته می‌شود. سدیم هیپوکلوزیت به تنهایی مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند؛ اما اگر مقداری از آن در ریشه دندان باقی بماند و به کانال‌ها برسد، بیمار پس از عصب کشی درد خواهد داشت.

6-استفاده نامناسب از ابزارها

در طول روند عصب کشی، دندان‌پزشک باید از ابزارهای گوناگونی استفاده کند. چنانچه وی مهارت لازم را برای بهره بردن از این ابزارها نداشته باشد، این امکان وجود دارد که به بافت‌های کناری دندان آسیب وارد کند. این آسیب‌ها شاید در زمان عصب کشی حس نشوند (به دلیل ماده بی‌حسی)؛ اما قطعاً پس از پایان یافتن عصب کشی منجر به ایجاد درد می‌شوند.

درمان درد دندان بعد از عصب کشی

درمان درد دندان بعد از عصب کشی

در برخی از موارد ممکن است بعد از عصب کشی درد دندان شدید باشد و به همین دلیل بیمار به برخی از داروهای مسکن نیاز پیدا کند. باید به این نکته اشاره کنیم که اگر عصب کشی به صورت مناسبی انجام نگیرد، امکان دارد حتی با استفاده از قوی‌ترین مسکن‌ها نیز درد شما برطرف نشود. در این حالت عصب کشی مجدد تنها راه چاره برای درمان دندان درد ، است.

برای ارام شدن درد دندان بعد از عصب کشی چکار کنیم؟

برای تسکین درد دندان بعد از عصب کشی می‌توانید از راهکارهای ساده و یا قرص‌های مختلف بهره ببرید. معمولاً توصیه می‌شود که پس از پایان یافتن عصب کشی (حدوداً یک ساعت بعد) به سراغ استفاده از یک کمپرس یخ بروید.

در کنار این مورد، بهره‌گیری از یک سری مواد غذایی مشخص می‌‌تواند منجر به کاهش میزان باکتری‌های دهان و در نتیجه درد ناشی از وجود آن‌‌ها شود. برای مثال شما می‌توانید دهان خود را با استفاده از غرغره آب نمک ضد عفونی کنید. استفاده کردن از زنجبیل و پیاز در رژیم غذایی نیز یک راهکار خوب برای کاهش درد ناشی از عصب کشی است.

قرص برای درد دندان بعد از عصب کشی

به منظور کاهش درد دندان بعد از انجام عصب کشی باید از قرص‌های مسکنی استفاده کنید که می‌توانند درد را به شکل خوبی کاهش دهند. متداول‌ترین قرصی که به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایبوپروفن است که بسیاری از ما با آن آشنایی داریم. ایبوپروفن را می‌توان در دوزهای دویست و یا چهارصد میلی گرمی مصرف کرد.

ایبوپروفن برای ارام شدن درد دندان بعد از عصب کشی

اگر علت دندان درد یک عفونت باکتریایی باشد، فرد احتمالاً یک دوره آنتی بیوتیک برای رفع عفونت دریافت می کند. در سایت medicalnewstoday بیشتر بخوانید

If the cause of the tooth pain is a bacterial infection, then a person will likely receive a course of antibiotics to clear the infection

قرص دیگری که در این زمینه باید از آن یاد کنیم، ژلوفن است. ژلوفن خود یک نوع ایبوپروفن محسوب می‌شود، با این تفاوت که در ترکیب آن از چند مسکن ساده دیگر نیز بهره گرفته شده است. این دو قرص با داشتن ترکیبات قوی می‌توانند درد دندان بعد از عصب کشی را آرام کنند تا بتوانید به امور روزمره خود برسید.

لطفاً به این مورد توجه داشته باشید که ادامه یافتن درد پس از عصب کشی برای مدت‌های طولانی (بیش از هفت روز) دیگر طبیعی محسوب نمی‌شود. در چنین شرایطی باید به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید و موضوع را با وی در میان بگذارید. ادامه یافتن درد تا این حد ممکن است نشان‌دهنده شرایط نامناسب دندان عصب‌ کشی شده باشد. دندان‌پزشک با معاینه مجدد شما، دلیل ادامه یافتن درد را می‌یابد و سپس راهکارهای درمانی جدیدتری را به کار می‌گیرد.

سخن پایانی

عصب‌کشی به عنوان یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های موجود در دندان‌پزشکی محسوب می‌شود. با استفاده از این امر می‌توان به راحتی از گسترش عفونت در دندان جلوگیری کرد و درد کلی بیمار به دلیل این موضوع را تا حد زیادی کاهش داد.

بسیاری از افراد ممکن است با درد دندان بعد از عصب کشی مواجه شوند که خود یک امر طبیعی است. این درد دلایل گوناگونی دارد که هر یک آن‌ها باید مورد بررسی قرار گیرند و در نهایت راهکار درمانی مناسبی به شما ارائه شود. کارشناسان کلینیک مهرآوید می‌توانند با استفاده از دانش بالای خود در این زمینه، اطلاعات بیشتری را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

متخصص دندانپزشکی

 

سوالات رایج

برای ارام شدن درد دندان بعد از عصب کشی چکار کنیم؟

استفاده از کمپرس یخ، غرغره آب نمک، استفاده از روغن میخک برای تسکین درد دندان بعد از عصب کشی موثر هستند.

علت درد دندان بعد از عصب کشی چیست؟

از علت های درد دندان بعد از عصب کشی، التهاب لثه، عفونت دندان، انجام نادرست عصب کشی دندان است.

قرص برای درد دندان بعد از عصب کشی چی بخوریم؟

به منظور کاهش درد دندان بعد از انجام عصب کشی باید از قرص‌های مسکن مانند ایبوپروفن در دوزهای دویست و یا چهارصد میلی گرمی استفاده کنید.

۱ دیدگاه برای “با درد دندان بعد از عصب کشی چکار کنیم؟ 6 راه درمان درد دندان بعد از عصب کشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .