اوردنچر( 0 تا 100) ایملپنت یا اوردنچر: کدام یک انتخاب بهتری است؟

اوردنچر

اوردنچر یکی از راه‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا دندان‌های ازدست‌رفتۀ خود را به بهترین شکل بازیابی کنید. البته این پروتزها با ایمپلنت تفاوت چندانی دارند؛ اما می‌توانند عملکرد دندان‌های اصلی و آسیب‌دیدۀ شما را بهبود ببخشند. البته زمانی نتیجۀ مناسبی به دست می‌آورید که با متخصصان خبرۀ مرکز دندانپزشکی مهرآوید مشورت کنید. قبل از آن، مقالۀ حاضر شما را با این پروتزها بیشتر آشنا خواهد کرد.

اوردنچر چیست؟

برخی موارد بر حسب نیاز پروتز‌های متحرکی بر روی ایمپلنت یا ریشۀ دندان باقی‌مانده قرار می‌گیرد که آن را با نام اوردنچر می‌شناسند. این پروتزها به دلایل مختلفی استفاده می‌شوند که اصلاح ظاهر ناپسند دندان ازدست‌رفته بخشی از آن است. بااین‌حال، هدف اصلی بهبود عملکرد دندان محسوب می‌شود. علاوه بر این موارد از این ابزار برای محافظت از ساختار طبیعی فک استفاده می‌کنند.

اوردنچر چیست؟

به‌صورت کلی می‌توان گفت این پروتزهای نوین از نظر ظاهر حالتی شبیه به دندان‌های مصنوعی قدیمی دارند. بااین‌وجود به اینکه مانند نمونه‌های قدیمی به کمک چسب به لثه متصل شوند از روش‌های دیگری استفاده می‌کنند. البته همین ویژگی باعث شده تا این محصول طبقه‌بندی‌های متفاوتی داشته باشد؛ اما نکتۀ مهم سهولت در استفاده و نگهداری آن نسبت به دندان‌مصنوعی قدیمی است.

انواع اوردنچر

اوردنچر را بر اساس ویژگی‌های مختلفی که دارند دسته‌بندی می‌‌کنند. گاه شکل ابزار حمایت‌کننده که میله‌ای یا توپی است یکی از این تقسیم‌بندی‌ها است و گاه روش دیگری برای این طبقه‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بااین‌حال، معروف‌ترین دسته‌بندی، تکیه‌گاهی است که از آن برای محافظت این پروتز استفاده می‌کنند. زیرمجموعه‌های‌ این طبقه‌بندی عبارت هستند از:

انواع اوردنچر

اوردنچر بر پایه ایمپلنت

ایمپلنت‌ها در واقع دندان‌هایی مصنوعی هستند‌ که به‌وسیلۀ یک پیچ که نقش پایه را بازی می‌کند در ریشه محکم می‌شوند. این کار باعث می‌شود‌ تا استخوان فک مستحکم باقی‌ بماند و دچار زوال نشود. اوردنچر بر پایۀ ایمپلنت یکی از انواع این پروتزها است که برای انجام آن نیاز است فرد تحت دو عمل جراحی مجزا قرار گیرد‌. در جراحی اول ایمپلنت در استخوان فک قرار می‌گیرد و طی عمل جراحی دوم برای ساخت پروتز سفارشی لثه دوباره باز می‌شود‌. بااین‌وجود، این امکان وجود دارد که اوردنچر را در حال خواب یا برای مسواک زدن از جای خود بردارید و دوباره آن را قرار دهید.

 اوردنچر بر پایه لثه

اوردنچرهایی که بر پایۀ لثه استوار هستند بیشتر به نوع متحرک شناخته می‌شوند. در این روش، پروتزی را که ساخته می‌شود می‌تواند بر روی باقی‌ماندۀ دندان‌هایی که در فک وجود دارند قرار داد و هر زمان نیاز بود آن را خارج کرد. اغلب کسانی کاندیدای استفاده از این روش هستند که بیشتر دندان‌های خود را از دست‌ داده‌اند و اکنون عملکرد درستی با دندان‌های باقی‌ماندۀ خود ندارند و در هنگام جویدن یا به‌صورت کلی دچار مشکل می‌شوند.

 اوردنچر بر پایه ایمپلنت و لثه

این روش یکی دیگر از انواع این پروتز دندانی است که در آن از ایمپلنت و بخشی از لثه به‌عنوان پشتیبان کمک گرفته می‌شود. در این روش پایه‌هایی که کاشته می‌شوند کمتر است و تنها در قسمت دندان‌های نیش این کار انجام می‌شود. برای اتصال پایه‌ها به یکدیگر از ابزاری به نام میله بهره می‌برند و در نهایت اوردنچر بر روی آن قرار می‌گیرد. به همین دلیل به این پروتز میله‌ای نیز گفته می‌شود.

فرق اوردنچر با ایمپلنت

فرق اوردنچر با ایمپلنت

اگر نیاز دارید تا به هر روشی لبخند خود را اصلاح کنید، اینکه ایمپلنت را انتخاب کنید یا اوردنچر بیشتر به نظر پزشکی بستگی دارد که قرار است این کار را برای شما انجام دهد. بااین‌حال، برخی موارد وجود دارد تا بدانید این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند.

اولین و مهم‌ترین تفاوت این دو با یکدیگر آن است که این پروتزهای متحرک برای افرادی مناسب است که تعداد زیادی دندان خود را از دست‌ داده‌اند؛ اما کسانی که تنها یک یا دو دندان آن‌ها از بین رفته ایمپلنت برای آنان مناسب است. از طرف دیگر این پروتز از نظر اقتصادی به هزینۀ کمتری نیاز دارد و مقرون‌به‌صرفه‌تر است. سایت batonrougeperio درباره مهم ترین تفاوت این دو گفته است:

The main difference between traditional and overdentures is the fact that the overdenture has its support from dental implants. It’s common to see clips keeping the overdenture in place so that it doesn’t move around too much, while still being able to release it for cleaning. Traditional dentures don’t need any implants or frames because they are held in place by the suction created when the denture is placed.

ایمپلنت کاملاً ثابت است و مانند دندان ریشه در فک و استخوان دارد؛ اما اوردنچرها می‌توانند متحرک باشند و برای نظافت یا در زمان خواب بیرون آورده شوند. به عبارت ساده شما می‌توانید آن‌ها را کاملاً از جای خود بردارید، کاملاً همۀ قسمت‌ها و زوایای آن را تمیز کنید و سپس دوباره آن را به‌سادگی سر جای خود قرار دهید. این برخلاف ایمپلنت است که اگر نیاز به تمیز کردن داشته باشد باید کاملاً به کمک یک متخصص از جای خود درآید و دوباره سر جای خود پیچ شود.

مزایا اوردنچر

اوردنچر مزایای بسیار زیادی دارد که باعث می‌شود دندان‌پزشکان بتوانند به‌عنوان یک راه‌حل مفید برای کسانی که دندان‌های خود را از دست‌ داده‌اند استفاده کنند. این مزایا برای افرادی که کاندید مناسب این روش هستند نیز خالی‌ از لطف نیست. به همین دلیل ما آن‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

مزایا اوردنچر

از غذایی که میل می‌کنید لذت ببرید

برخی از پروتزها اجازه نمی‌دهند با خیال راحت از خوردن غذاهای سفت لذت ببرید. اگر نگران ایمپلنت خود هستید، پروتز بر پایۀ ایمپلنت به شما کمک می‌کند تا بتوانید هر نوع غذایی را که دوست دارید بدون نگرانی از آسیب رسیدن به آن میل کنید. همین ویژگی باعث می‌شود تا غذا بهتر هضم و جذب مواد غذایی بهتر انجام شود.

افزایش عزت ‌نفس

زمانی که دندان‌های شما در حال تحلیل رفتن باشند، ناخودآگاه فرم فک و صورت نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و بر زیبایی کلی شما تأثیر نامطلوبی بر جای می‌گذارد. این پروتزها باعث می‌شوند تا استخوان فک تحلیل نرود و در نتیجه حالت کلی صورت شما بر جای خواهد ماند. از طرف دیگر هنگامی که از آن در جمع استفاده می‌کنید بابت جابه‌جایی و بیرون آمدن دندان خود احساس شرمندگی ندارید و ظاهر دندان‌ها نیز زیباتر هستند. دکتر مریم حاجی احمدی درباره اثرات روانی زیبایی دندان‌ها گفته است:

حضور دندان‌های زیبا و سالم در لبخند می‌تواند به فعال کردن بازتابی مثبت در جامعه کمک کند که موجب افزایش اعتماد به نفس شود. این تأثیر برجسته تر در مواقع ارتباطات شخصی و اجتماعی است و می‌تواند تمام جوانب زندگی را تحت تأثیر قرار دهد، از جمله کارآمدی حرفه‌ای، روابط شخصی و خوش‌بینی به دیگران.

بدون نیاز به چسب

از جمله ویژگی‌های این پروتز آن است که برخلاف سایر دندان‌های مصنوعی به کمک چسب در جای خود ثابت نمی‎‌شوند. پروتزهای دیگری که برای باقی ‌ماندن در جای خود از چسب دندان استفاده می‌کنند هر آن احتمال این وجود دارد که چسب شل و باعث آسیب به دندان شود. از طرفی گاه ممکن است این شل ‌شدن چسب باعث شود تا طعم آن با طعم غذا مخلوط گردد و بر کیفیت طعم نیز تأثیر نامطلوب بگذارد. از طرف دیگر نیاز به چسب اضافی و هزینۀ بیشتر نیز وجود ندارد.

بالا بردن سلامت فردی

علاوه بر اینکه با کمک این محصول لبخند شما زیبایی اولیۀ خود را دوباره به دست می‌آورد و اعتمادبه‌نفستان افزایش پیدا می‌کند، جویدن نیز با کیفیت بهتری صورت می‌گیرد و در نتیجه هضم غذا بهتر می‌شود. به ‌این ‌ترتیب به ‌سلامت دستگاه گوارش آسیبی نمی‌رسد. از همه مهم‌تر در گفتار و ادای حروف نیز تأثیر بسیار مطلوبی بر جای می‌گذارد.

حفظ سلامت استخوان

ایمپلنت‌هایی که از جنس تیتانیوم هستند، برای استحکام بیشتر با استخوان فک ترکیب و مستحکم می‌شوند. اوردنچر نیز در این جریان پیوند با ایمپلنت‌ها همراه هستند و همین امر کمک می‌کند تا استخوان شما در بهترین شرایط قرار داشته باشد و از تحلیل بیش از حد استخوان جلوگیری می‌شود.

حفاظت بیشتر از لثه

افرادی که دندان‌های زیادی را از دست‌ داده‌اند، هنگام خوردن غذا ممکن است به لثه‌های خود آسیب برسانند. اوردنچرهایی که بر پایۀ لثه هستند به شما کمک می‌کنند بدون اینکه به لثه‌ها فشار مضاعفی وارد کنید، هر نوع غذایی را بجوید و از خوردن هر غذایی لذت ببرید.

مشکلات اوردنچر

در حالت کلی اگر کاندید استفاده از اوردنچر باشید، این ابزار مشکلات زیادی برای شما به همراه نخواهد داشت. بااین‌وجود برای برخی از افراد می‌تواند گزینۀ مناسبی نباشد و استفاده از آن برای این افراد که در ادامه آن‌ها را ذکر خواهیم کرد همراه با عوارض باشد:

مشکلات اوردنچر

  • افرادی که دارای استخوان و لثۀ سالمی نیستند که بتواند از ایمپلنت یا اوردنچر حمایت کند.
  • کسانی که به دلایل شخصی نیاز به روش سریعی دارند. این بدان دلیل است که این روش چندین ماه برای رسیدن به نتیجۀ قطعی به زمان نیاز دارد.
  • هزینۀ آن بسیار گران است و اغلب بیمه‌ها آن را تقبل نمی‌کنند.

قیمت اوردنچر

البته هزینۀ هر کدام از انواع اوردنچر به عوامل بسیار متعددی بستگی دارد که می‌تواند در قیمت مؤثر باشد. بااین‌حال این قیمت بر اساس این متغیرها بین ۱۵ الی ۳۰ میلیون تومان متغیر است. فک، شرایط فرد، تعداد ایمپلنت‌ها و بسیاری عوامل دیگر می‌توانند این رقم را تغییر دهند.

سخن پایانی

داشتن لبخند زیبا می‌تواند بر جذابیت فرد بیفزاید و دندان‌های سالم و عاری از عیب‌ونقص نیز به‌وجودآورندۀ زیبایی در لبخند هستند. برای داشتن دندان‌هایی با این ویژگی تنها رعایت روتین‌های روزانه کارساز نیست و گاه لازم است تا از روش‌های نوین ‌پزشکی بهره ببرید.

اوردنچر یکی از این روش‌ها است که توانسته به افراد کمک کند تا دندان‌های ناسالم خود را به شیوه‌ای راحت به بهترین شکل تغییر دهند و از همه مهم‌تر عملکرد آن‌ها را بهبود ببخشند. بااین‌حال، اینکه نزد کدام دکتر و در چه کلینیکی این اقدامات را انجام دهید نیز بسیار اهمیت دارد. ما کلینیک دندانپزشکی مهرآوید که بهترین کلینیک دندانپزشکی شرق تهران می باشد را به شما معرفی می‌کنیم. قبل از مراجعه با مشاوران این مرکز گفت‌وگو کنید.

 

 

سوالات متداول

1-  اوردنچر چیست؟

اوردنچر نوعی پروتز دندانی است که جایگزین دندان از دست رفته می شود. از آنجایی که این نوع روش ترمیم دندان با رنگ دندان‌های طبیعی شباهت دارد، سایرین معمولا تشخیص نمی‌دهند که دندان‌های شما مصنوعی است.

2- مشکلات اوردنچر چیست؟

عدم امکان استفاده از آن برای ترمیم چند دندان، امکان تحلیل رفتن لثه ها، بروز عفونت و قیمت بالای آن از مشکلات و معایب اوردنچر می باشند.

3- فرق اوردنچر با ایمپلنت چیست؟

اوردنچر برای افرادی مناسب است که تعداد زیادی دندان خود را از دست‌ داده‌اند؛ اما کسانی که تنها یک یا دو دندان آن‌ها از بین رفته ایمپلنت برای آنان مناسب است. تفاوت این است که ایمپلنت‌ها، داخل استخوان فک جایگزین می‌شوند گران تر از اوردنچر ها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .