چسب دندان چیست و چگونه چسب دندان خانگی بسازیم؟

چسب دندان

یکی از مشکلاتی که افراد دارای دندان مصنوعی یا پروتز دارند، ثابت نبودن آن در دهان است. این مسئله باعث بروز مشکلاتی هنگام صحبت کردن و غذا خوردن شده و شرایط دشواری را برای افراد به وجود می آورد. بهترین روش به جای استفاده از دندان مصنوعی، کاشت ایمپلنت دندان است اما اگر از افرادی هستید که دندان مصنوعی یا پروتز را ترجیح می­دهید، یکی از پیشنهاداتی که برای شما می تواند راهکار باشد، استفاده از چسب دندان یا چسب پروتز است.

با استفاده از این نوع چسب پروتز به فک بالا و پایین متصل شده و تقریبا ثابت می ماند. خوشبختانه روش هایی وجود دارد که امکان ساخت چسب دندان خانگی را برای افراد فراهم می کند که از لحاظ هزینه مقرون به صرفه تر از چسب روکش دندان در داروخانه است.

در این مقاله به بررسی ویژگی ها و قیمت چسب دندان در داروخانه و همچنین روش ساخت چسب دندان خانگی خواهیم پرداخت. تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

چسب دندان چیست و چگونه استفاده می شود؟

همانطور که گفته شد، چسب دندان برای ثابت نگه داشتن پروتز مورد استفاده قرار می گیرد و نام های تجاری مختلفی دارد. این چسب به صورت خمیری و پدهای نگهدارنده مورد استفاده قرار می گیرد. چسب دندان مصنوعی استفاده راحتی دارد. در این بخش به طرز استفاده از چسب دندان مصنوعی خواهیم پرداخت.

چسب دندان مصنوعی

برای اینکار ابتدا پروتز دندان را کاملا تمیز کنید و مقداری از مواد چسب را در امتداد سطح درونی پروتز بزنید. لازم به ذکر است که چسب دندان باعث فیکس شدن و اتصال غیر قابل جدا شدن پروتز به دندان نمی شود. بلکه با پر کردن فضاهای خالی بین لثه و پروتز، مانع از شل شدن و یا حرکت کردن پروتز هنگام غذا خوردن و صحبت کردن می شود. با گذشت زمان لثه حالت خود را از دست می دهد و تغییراتی در آن ایجاد می شود که بخش زیادی مربوط به تحلیل رفتن استخوان فک است.

به همین دلیل ناسازگاری های ایستادگی پروتز روی لثه افزایش می یابد و افراد در طول روز دشواری های زیادی را متحمل می شوند. استفاده از چسب دندان مصنوعی اعتماد به نفس افراد را در ارتباط روزمره افزایش می دهد و تا حدی به ثابت نگه داشتن پروتز در دهان کمک می کند.

قیمت چسب دندان در داروخانه متفاوت است و به برند تولید کننده آن بستگی دارد. افرادی که دارای روکش دندان یا لمینت دندان هستند، برای ثابت نگه داشتن آن لازم است از چسب دندان روکش استفاده کنند. این نوع چسب ها به صورت دائمی و موقتی بوده و قیمت چسب دندان دائمی بیشتر از نوع موقتی آن است. افرادی که دندان شکسته شده دارند در صورتی تشخیص دندانپزشک می توانند از چسب دندان شکسته برای اتصال مجدد تکه شکسته شده استفاده کنند.

روش ساخت چسب دندان مصنوعی خانگی

چسب دندان مصنوعی کاربرد روزانه دارد و افراد مجبور به پرداخت هزینه مداوم برای خرید آن خواهند بود. همین امر سبب شد تا ایده ساخت چسب دندان خانگی اجرا شود و تا حدی کاهش دهنده هزینه های خرید چسب دندان مصنوعی باشد. اما چگونه چسب دندان بسازیم؟

یکی از روش های ساخت چسب دندان، استفاده از کره بادام زمینی است. کره بادام زمینی حالت چسبناکی داشته و غلظت مناسبی برای قرارگیری روی پروتز دارد. علاوه بر آن کاملا بی ضرر بوده و مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند. اما در هنگام خرید کره بادام زمینی از آسیاب شدن کامل مواد آن اطمینان حاصل کنید تا تکه های بادام زمینی باعث درد لثه و صدمه زدن به آن نشوند.

ساخت چسب دندان با استفاده از کره بادام زمینی ، می تواند یک راه حل سریع برای دندان مصنوعی باشد. که در سایت ehow در این باره صحبت شده:

Notorious for sticking to the roof of your mouth, peanut butter can be a quick fix for dentures. Spread 1 tbsp of creamy peanut butter across the surface of your dentures and insert them into your mouth. Bite down and hold for 30 seconds to press the apparatus into place and then go on about your business. Peanut butter can effectively hold your dentures in position for two to three hours, buying you enough time to get to the store to purchase the proper adhesive

برنج پخته شده انتخاب خوبی به عنوان جایگزین دندان مصنوعی است. برنج همیشه در دسترس بوده و لطافت و نرمی مورد نیاز را دارد. اما باید میزان پخت آن به گونه ای باشد که چسبناکی لازم را ایجاد کرده و بیش از حد شل یا سفت نباشد.

دندان مصنوعی

پس از برنج، نشاسته جز مواد غذایی قیمت مناسب بوده که در ساخت بسیاری از چسب های صنعتی نیز از آن استفاده می شود. برای ساخت چسب یک قاشق غذاخوری از نشاسته را در مقدار کمی آب حل کنید تا به رنگ شیری در آید. هر چه غلظت محلول بیشتر باشد چسب دندان قوی تری در اختیار خواهید داشت.

سیب زمینی از مواد غذایی میشه در دسترس است که انتخاب خوبی برای چسب دندان محسوب می شود. سیب زمین را پوست بگیرید و رنده کنید و میزان مناسبی از آن را در فرو رفتگی پروتز قرار دهید. این چسب دندون حداقل 3 تا 4 ساعت پروتز را ثابت نگه می دارد.

مقاله پیشنهادی: عصب کشی دندان چیست؟

قیمت چسب روکش دندان دائمی

سخن پایانی

چسب دندان مصنوعی یکی از راه‌های موثر برای درمان مشکلات دندانی است. این چسب باعث می‌شود دندان‌های مصنوعی به شکل ثابت و محکم در دهان قرار بگیرند و به شما امکان می‌دهد تا با اطمینان بیشتری خندان و صحبت کنید. همچنین، این چسب می‌تواند به شما کمک کند تا غذاهای سفت را به راحتی بخورید و از مشکلات خوردن ناشی از دندان‌های مفقوده جلوگیری کنید. با توجه به اینکه چسب دندان مصنوعی در بازار به راحتی قابل دسترسی است، بهتر است با مشاوره پزشک خود از این روش درمانی استفاده کنید.

سوالات رایج

چسب دندان چیست؟

چسب دندون برای ثابت نگه داشتن پروتز مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا افراد میخواهند چسب دندان بسازند؟

مهم‌ترین دلیلی که افراد را به فکر ساخت چسب دندان در خانه می‌اندازد هزینه‌های این چسب‌ها به‌صورت تجاری است که وقتی میزان مصرف و دوام کم آن‌ها را لحاظ کنیم، زیاد به نظر می‌رسد. همچنین این محصولات در بیشتر مواد دارای بو و طعم مصنوعی هستند و افراد را در مورد خطرات سلامتی آن‌ها نگران می‌کنند.

چگونه چسب دندان بسازیم؟

یکی از روش های ساخت چسب دندان، استفاده از کره بادام زمینی است. کره بادام زمینی حالت چسبناکی داشته و غلظت مناسبی برای قرارگیری روی پروتز دارد. البته در هنگام خرید کره بادام زمینی از آسیاب شدن کامل مواد آن اطمینان حاصل کنید تا تکه های بادام زمینی باعث صدمه زدن به لثه نشوند. همچنین برنج پخته شده نیز گزینه ی مناسبی می باشد.

چسب دندان از کجا تهیه کنیم؟

شما میتوانید با مراجعه به داروخانه های معتبر و فروشگاه های آنلاین در حوزه سلامت، چسب دندان مد نظر خود را تهیه کنید.

ایا چسب دندان مصنوعی دائمی است؟

به طور کلی دو نوع چسب دندان داریم. چسب دندان مصنوعی دائمی و موقت. چسب‌های مبتنی بر مواد شیمیایی پیوند ناگسستنی ایجاد می‌کنند و برای موارد شدید توصیه می‌شوند. به عنوان مثال، چسب دندان دائمی برای بیمارانی که عادت دندان قروچه دارند بهتر است.

۸ دیدگاه در “چسب دندان چیست و چگونه چسب دندان خانگی بسازیم؟

  1. امیر می گوید:

    سلام اگه به چسب دندان حساسیت داشته باشیم چی؟ به جاش میتونیم از چیز دیگه ای استفاده کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .