تفاوت بریج و ایمپلنت: معرفی 2 مورد + انتخاب بریج به جای ایمپلنت درست است؟

تفاوت بریج و ایمپلنت

تفاوت بریج و ایمپلنت در چیست؟ ما در این مقاله به این سؤال پاسخ می‌دهیم و این دو روش را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. با خواندن این مقاله درمی‌یابید که کدام روش عمر بیشتری دارد و کدام یک بهتر به زیبایی شما کمک می‌کند. در نهایت نیز متوجه خواهید شد که کدام یک از این روش‌ها بیشتر مناسب شما خواهد بود. تنها نکته مهم این است که برای هر کدام از این روش‌ها باید به متخصصان حرفه‌ای مانند دندانپزشکان کلینیک مهرآوید مراجعه کنید تا نتیجه مطابق انتظار شما باشد.

بریج دندان چیست؟

پل دندان

آیا می‌دانید بریچ دندان چیست؟ بریج دندانی یا همان پل دندان در واقع اصطلاحی است که در دندانپزشکی از آن استفاده می‌شود. منظور از بریج پلی است که بین دو دندان سالم قرار می‌گیرد تا فاصله دندان‌های از دست رفته را پر کند. این روکش‌ها که به عنوان دندان لنگر یا پایه نیز از آن یاد می‌شود، برای این است که از دندان‌های سالم کناری حمایت کند تا دچار هیچ مشکلی نشوند.

سایت healthdirect یک تعریف متفاوتی از بریج دندان ارائه داده است که به شرح زیر میباشد:

A dental bridge can replace missing teeth with false teeth. The bridge is attached to your teeth on either side of the gap. Unlike dentures, a dental bridge is not removable. It’s fixed in place by your dentist or dental practitioner during the dental bridge procedure.

بریج‌ها در واقع دندانی مصنوعی هستند که با کمک دو وینگ یا بال به سطوح داخلی دندان‌های کناری خود متصل می‌شوند. به این ترتیب، بدون این که نیاز باشد تا دندان‌های مجاور آماده‌سازی شوند، روکش جدیدی در میان آنان قرار می‌گیرد و از دو دندان سالم محافظت می‌کند.

ایمپلنت دندان چیست؟

کاشت ایمپلنت دندان

یکی از روش‌های جدیدی که کمک می‌کند بتوانید دندان از دست رفته خود را دوباره با همان کیفیت و ماندگاری به دست آورید، ایمپلنت دندان است. این دندان‌های مصنوعی با کمک یک ریشه فلزی در لثه کاشته می‌شوند. به عبارت ساده‌تر، یک پایه که اغلب از آلیاژ تیتانیوم تولید شده است، جایگزین ریشه دندان می‌شود و تاج یا همان دندان مصنوعی را در جای خود ثابت نگه می‌دارد تا در این مکان محکم شود. به این ترتیب، محلی از لثه که تا به حال خالی مانده بود، به کمک یک دندان جدید و کاملاً مشابه با دندان قبلی دوباره پر خواهد شد. حال که می‌دانید ایمپلنت چیست؟ وقت آن است به تفاوت میان این دو روش بپردازیم.

تفاوت بریج و ایمپلنت

 

بی‌شک ایمپلنت و بریج با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که هر کدام را برای شرایطی خاص منحصر به فرد می‌کنند. اگر شما نیز در شرایطی هستید که باید بین این دو گزینه یکی را انتخاب کنید، ما دو تفاوت اصلی این دو روش دندانپزشکی را برای شما شرح می‌دهیم.

طول عمر

اصلی‌ترین تفاوت بریج و ایمپلنت طول عمر آن‌ها است. درست است که هر دوی این روش‌ها به عنوان راه‌حلی ثابت برای دندان از دست رفته محسوب می‌شوند، اما باید بدانید که در خصوص طول عمر تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر دارند. بریج‌ها شاید بتوانند نزدیک به 10 سال جای خالی دندان از دست رفته را پر کنند، اما این ایمپلنت‌ها هستند که می‌توانند گاهی برای همیشه دوام بیاورند.

زمانی که بریج در لثه قرار می‌گیرد، از دندان‌های کناری به عنوان تکیه‌گاه استفاده می‎کند. همین امر باعث می‌شود تا فشاری که از جانب دندان‌های کناری به آن وارد می‌شود باعث کاهش طول عمر روکش شود. در مقابل، ایمپلنت‌ها با کمک یک ریشه در استخوان فک ثابت می‌شوند که نقش ریشه طبیعی را بازی می‌کنند. همین امر باعث می‌شود در مقابل بریج‌ها که نهایتاً 10 سال دوام می‌آورند، دائمی و ماندگارتر باشند.

همچنین باید یادآور شد

A dental bridge secures the adjacent teeth and stops them from shifting, but, unlike an implant, it doesn’t have a screw placed into the jaw to fill the socket of the missing tooth, so a bridge doesn’t prevent bone loss over time.

زیبایی

یکی دیگر از فاکتورهایی که باعث تفاوت بریج و ایمپلنت می‌شود، عامل زیبایی است. ایمپلنت‌ها یک ویژگی بسیار شاخص دارند و آن این است که از نظر ظاهر مشابه دندان‌های طبیعی شما محسوب می‌شوند و هیچ تفاوتی با آن‌ها ندارند. همین زیبایی است که باعث می‌شود ایمپلنت‌ها از نظر احساس، عملکرد، پایداری و مقاومت حس یک دندان واقعی را القا کنند و اعتماد به نفس را بالا ببرند. در نتیجه، اغلب افرادی که زیبایی برایشان اهمیت دارد، ایمپلنت را انتخاب می‌کنند.

چه افرادی باید از بریج استفاده کنند و ایمپلنت برای چه کسانی بهتر است؟

چه افرادی باید از بریج استفاده کنند و ایمپلنت برای چه کسانی بهتر است؟

به نظر شما کدام گزینه بهتر است؟ ایمپلنت یا بریج دندانی؟ زمانی که قرار است بین این دو روش تصمیم بگیرید، باید عوامل متعددی را در نظر داشته باشید. راحتی، زیبایی، طول عمر ایمپلنت و هزینه از جمله مواردی هستند که باید به آن‌ها دقت کنید. هر کدام از روش‌های ایمپلنت و بریچ مزایا و معایبی دارند و لازم است همه این موارد را در نظر بگیرید. در این بین، بهترین اقدام این است که با توجه به تفاوت بریج و ایمپلنت انتخاب نهایی را به پزشک خود بسپارید، اما باید به سؤالاتی نیز پاسخ دهید تا به پاسخ قطعی دست پیدا کنید:

  • تا چه حد برای درمان آمادگی دارید؟
  • آیا سرعت عمل برایتان اهمیت دارد؟
  • آیا تحمل جراحی را در دهان خود دارید؟
  • زیبایی تا چه حد برایتان مهم است؟
  • پس از درمان تا چه حد برای نگهداری تلاش خواهید کرد؟
  • تا چه میزان هزینه برایتان اولویت دارد؟

پاسخ درست و روشن به این سؤالات می‌تواند به شما کمک کند تا دریابید لازم است از بریج دندانی استفاده کنید یا با ایمپلنت بهتر به خواسته خود می‌رسید. در هر حال، بهتر است نظر پزشک خود را نیز جویا شوید و انتخاب نهایی را با کمک او انجام دهید.

نتیجه گیری

سلامت دندان برای داشتن لبخندی زیبا مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به آن توجه کنید. دندان‌های از دست رفته شما می‌توانند تأثیر منفی روی چهره شما بگذارند و زیبایی لبخندتان را تحت‌الشعاع قرار دهند. به همین دلیل، لازم است تا حتماً از روش‌های مختلفی مانند بریج یا ایمپلنت برای پر کردن این خلأ استفاده کنید.

تفاوت بریج و ایمپلنت هرچه باشد، به شما کمک می‌کند تا بتوانید به چهره واقعی خود نزدیک‌تر شوید. با این حال، باید بدانید که هر روشی را که انتخاب می‌کنید، باید به بهترین شکل انجام شود تا به نتیجه مطلوب برسید. برای این کار حتماً با متخصصان ما در کلینیک مهراوید، بهترین مرکز ایمپلنت در تهران، تماس بگیرید و روی تخصص آن‌ها در این زمینه حساب ویژه‌ای باز کنید.

سوالات متداول

1- تفاوت بریج و ایمپلنت چیست؟

بریج‌ دندان می تواند نزدیک به 10 سال جای خالی دندان از دست رفته را پر کند، اما ایمپلنت دندان دائمی است. دومین تفاوت زیبایی بیشتر ایمپلنت نسبت به بریج است. ایمپلنت‌ها از نظر احساس، عملکرد، پایداری و مقاومت حس یک دندان واقعی را القا می کنند.

2- ایمپلنت بهتره یا بریج؟

ایمپلنت دندان دوام بیشتری نسبت به بریج دارد و در صورت مراقبت از ایمپلنت می توان برای یک عمر آن را نگه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .