فرق دندانپزشک عمومی و متخصص : دندانپزشک عمومی چه کارهایی انجام می دهد؟

دندانپزشک متخصص

شاید شما هم تاکنون نمی‌دانستید فرق دندانپزشک عمومی و متخصص چیست. نگران نباشید ما امروز در مورد تفاوت آنها خواهیم گفت و به بسیاری از ابهامات شما پاسخ خواهیم داد. در ابتدا باید بگوییم که دندانپزشک عمومی برای گرفتن مدرک دندانپزشکی، ۶ سال تحصیل می‌کند اما متخصص دندانپزشکی بعد از اتمام دوره عمومی با شرکت در آزمون دوره تخصصی پذیرش دستیار و قبولی در آن در یکی از رشته‌ها، ادامه تحصیل می‌دهد و تخصص می‌گیرد. رشته‌های مورد نظر بسیار متنوع هستند ما در این مطلب قصد داریم در مورد تفاوت این دو دندانپزشک و کارهایی که می‌توانند برای بیماران انجام دهند صحبت کنیم. اگر شما هم به موضوع امروز علاقمند هستید تا آخر مطلب همراه ما باشید.

وظایف دندانپزشک عمومی

دندانپزشک عمومی

دندانپزشک عمومی را می توان به عنوان یک متخصص دندانپزشکی تعریف کرد که به دنبال بهبود سلامت دهان و دندان بیماران است، در راستای پیشگیری از نگرانی های سلامت دهان و دندان در آینده کار می کند و به بیماران در ظاهر لبخند کمک می کند. در سایت frankforddentalcare اشاره شده:

A general dentist can be defined as a dental professional that seeks to improve the oral health of patients, work towards the prevention of future oral health concerns and helps patients with the appearance of their smile. It is most often a person’s primary care dental provider. This means the general dentist is who individuals would go to for a routine checkup and cleaning. One of their main goals is prevention, but general dentists can also treat a range of concerns that develop, as well as, types of dental trauma.

یک دندانپزشک عمومی در قبال بیماران وظایفی دارد؛ اما کارهایی که یک دندانپزشک عمومی مجاز است انجام دهد چیست؟ یک دندانپزشک عمومی می‌تواند کارهای زیر را به خوبی انجام دهد که عبارتند از:

بررسی سلامت دهان و دندان

یک دندانپزشک عمومی می‌تواند با معاینه چشمی یا با آزمایشات دیگر به بررسی سلامت دهان و دندان شما بپردازد.

اشعه ایکس 

یک دندانپزشک برای اینکه بتواند ناهنجاری‌های دهان و دندان را تشخیص دهد ممکن است به تجویز رادیوگرافی که اشعه ایکس در آن کاربرد دارد؛ بپردازد.

جرم گیری

یکی از کارهایی که دندانپزشک انجام می‌دهد؛ جرم‌گیری است و دندانپزشک با این کار، پلاک دندان و جرم را که به علت رعایت نکردن موارد بهداشتی ایجاد می‌شود؛ از دندان بیمار پاک می‌کند.

 ترمیم دندان پوسیده

دندانپزشک عمومی می‌تواند پوسیدگی‌های سطحی و متوسط را ترمیم کند و وقتی شدت این پوسیدگی‌ها زیاد باشد باید به دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی مراجعه کرد.

کشیدن دندان

دندانپزشک عمومی که تجربه کافی داشته باشد قادر است دندانی که پوسیدگی شدید داشته باشد یا بر اثر یا بیماری‌های لثه نمی‌توان دندان را حفظ کرد؛ بکشد. در بهترین دندانپزشکی‌های تهران این کار توسط دندانپزشکان ماهر و با تجربه انجام می‌شود.

عصب کشی

یکی دیگر از کارهایی که دندانپزشک عمومی باتجربه از پس آن برمی‌آید؛ عصب‌کشی دندان است. به این ترتیب که وقتی دندان پوسیدگی شدید داشته باشد یا دچار آبسه و درد شود می‌توانند با درمان ریشه دندان به بیمار کمک کنند. اگر درمان ریشه دندان بیمار در گذشته ناموفق بوده یا ریشه دندان در داخل کانال شکسته شده باشد یا موارد این‌چنینی نیاز به مراجعه به متخصص درمان ریشه یا اندودونتیست خواهد بود.

انواع رشته های دندانپزشکی تخصصی 

متخصصین دندانپزشکی در رشته‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند. افراد می‌توانند برای رفع هر یک از مشکلات دندانی خود و پس از گرفتن نوبت دندانپزشکی به دندانپزشکان متخصص و کارآزموده مراجعه کنند. 

دندانپزشکی اطفال

دندانپزشک اطفال اقدام به مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان نوزادان و کودکان تا نوجوانی می‌کند. از جمله وظایف او می‌توان به آشنایی کودک با محیط دندانپزشکی و فراهم کردن محیطی آرام و بدون استرس برای کودکان اشاره کرد؛ همچنین معاینه دندان کودک و ترمیم دندان‌های پوسیده او و درمان آبسه دندانی و موارد جدی‌تر که نیاز به تخت‌خواب آرام و بیهوشی دارد توسط دندانپزشک اطفال انجام می‌شود.
دندانپزشک اطفال

متخصص درمان ریشه

کار متخصص درمان ریشه این است که به عصب‌کشی بپردازد. او با توجه به بررسی‌هایی که به مورفولوژی، فیزیولوژی، آسیب‌‌شناسی پالپ دندان و بافت پری رادیکولار مربوط می‌شود به درمان ریشه‌های دندانی که ناموفق بوده می‌پردازد؛ همچنین می‌تواند جراحی‌های انتهای ریشه را انجام دهد و وسایل شکسته شده در کانال و … را به بهترین صورت مداوا کند.

متخصص بیماری های دهان، دندان و فک

کار متخصص بیماری‌های دهان، دندان و فک این است که بیماری‌های نادر دهان و دندان را تشخیص دهد و بتواند مشکلات دندانی را درمان کند؛ همچنین این متخصصین قادر هستند به امور دندانپزشکی مربوط به بیماران خاص همچون بیماران قلبی، کلیوی و بیمارانی که تحت شیمی‌درمانی قرار دارند، بپردازد.

متخصص ارتودنسی

متخصص ارتودنسی در زمینه ناهنجاری‌های مربوط به فک و اصلاح بی‌نظمی دندان‌ها و مشکلاتی از این قبیل تخصص دارد. او همچنین خدماتی همچون ارتودنسی ثابت و متحرک به کودکان و بزرگسالان ارائه می‌کند که در زیبایی لبخند و چهره کمک شایانی می‌کند. بیمارانی که در اسکلت فک مشکل دارند و نیاز به جراحی فک دارند می‌توانند برای درمان به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند. 

متخصص لثه

کار متخصص لثه یا پریودنتیست، درمان و پیشگیری از بیماری‌های مربوط به لثه و جراحی‌های لثه بوده و به بازسازی هدایت‌شده استخوان و ایمپلنت دندان و … می‌پردازد.

 

جراح فک و صورت

متخصص جراح فک و صورت به حذف دندان آسیب‌دیده، تشخیص بیماری‌ها و جراحت و نقص‌هایی که در زیبایی افراد تاثیر می‌گذارد، اقدام می‌کند؛ همچنین به جراحی‌های پیشرفته‌تر دندان عقل و قرار دادن ایمپلنت دندانی و… می‌پردازد.

متخصص ترمیمی و زیبایی

این متخصص وظیفه دارد به ترمیم و بازسازی دندان‌های به شدت پوسیده بیمار بپردازد؛ همچنین در اموری همچون کامپوزیت وینر، طراحی لبخند، بلیچینگ، لمینیت سرامیکی و … تخصص دارد. در مطلب بهترین دندانپزشک زیبایی در تهران به معرفی برترین متخصصان این مورد پرداختیم که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید.

دکتر سنایی در کلینیک مهرآوید متخصص ترمیم و زیبایی دندان هستند.

دکتر ندا سنایی، دندانپزشکی زیبایی

متخصص پروتز دندانی

این متخصص به جایگزینی بافت دندان‌هایی که به شدت آسیب دیده‌اند، می‌پردازد و قادر است انواع روکش ایمپلنت، پروتز ماگزیلوفیشیال، دندان مصنوعی و … را بسازد.

دکتر میلاد لاریجانی متخصص پروتز ایمپلنت

در کلینیک دندانپزشکی مهرآوید، دکتر میلاد لاریجانی متخصص پروتز ایمپلنت دندان هستند.

سخن پایانی

ما در مطلب امروز به تفاوت دندانپزشکی عمومی و دندانپزشکی تخصصی پرداختیم و وظایف دندانپزشکان عمومی و متخصصان را برشمردیم. اگر شما هم مشکلاتی در دهان و دندان خود دارید توصیه می‌کنیم از پزشکان حاذق در بهترین دندانپزشکی‌های تهران کمک بگیرید. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید پیشنهاد می‌کنیم به سایت دندانپزشکی مهرآوید مراجعه کنید. 

سوالات متداول

تفاوت خدمات ارائه شده توسط دندانپزشک عمومی و تخصصی در چه مواردی است؟

معمولا دندانپزشک عمومی بهویزیت و بررسی سلامت دندان ها ، جرم گیری ، ترمیم دندان پوسیده ،عصب کشی ،کشیدن دندان می پردازد اما دندان پزشک تخصصی دریکی از حوزه های مربط به دندان پزشکی شامل دندانپزشکی کودکان، درمان ریشه ،ارتودنسی بیماری دهان و دندان و فک ،لثه ، جراحی فک و صورت و دندانپزشکی زیبایی دارای تخصص است

حوزه تخصصی دندانپزشکی زیبایی شامل چه مواردی می شود؟

این حوزه تخصصی شامل اقداماتی است که در راستای بهبود شکل ظاهری دندان ها و لثه ها انجام می شود نظیر کامپوزیت دندان ، لمینت دندان وبلیچینگ

 

۶ دیدگاه در “فرق دندانپزشک عمومی و متخصص : دندانپزشک عمومی چه کارهایی انجام می دهد؟

  1. نگار حبیبی می گوید:

    برای برخی از دوستانم بعد از ارتودنسی دوباره دندان ها برگشته و کامل ردیف نیست ؟
    چه سنی برای ارتودنسی پیشنهاد میدید نت این مشکل ایجاد نشه ؟

  2. آتوسا جلیلیان می گوید:

    پسرم به شدت درد دندون داره قبل از مراجعه به دندانپزشک از چه مسکنی استفاده کنم که فقط درد کم کنه ؟
    فارژیزک رو تایید می کنید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .