مراقبت از دندان کودک

مراقبت از دندان کودک

مراقبت از دندان کودک اهمیت بالایی دارد و بهتر است والدین آموزش مراقبت از دهان و دندان را از کودکی به فرزندان خود بیاموزند. ریشه بسیاری از مشکلات دندان به کودکی برمی گردد و آگاهی از روش های مراقبتی تا حد زیادی از صدمات بزرگسالی جلوگیری می کند. مراقبت از دندان و لثه از کودکی شرایط رشد لثه را بهبود بخشیده و بستر مناسبی را برای دندان به وجود می آورد. به این ترتیب فاصله رشد دندان طبق استانداردهای بدن کودک پیش می رود و در آینده دندان های زیباتر و مرتب تری خواهد داشت. در این مقاله به بررسی چند نکته آموزشی مهم و ضروری برای مراقبت از دندان کودکان می پردازیم.

توصیه دکتر صالحی متخصص دندانپزشکی کودکان درباره مراقبت از دندان :

آموزش مسواک زدن به کودکان با شعر

نکاتی که باید به کودک آموزش داده شود؟

هر سنی مراقبت های خاص خود را دارد و شامل آموزش یا انجام اقداماتی توسط والدین است. تمامی این موارد در کنار هم باعث کاهش پوسیدگی دندان شده و سلامت آن را افزایش می دهد.

cdc:

More than half of children aged 6 to 8 have had a cavity in at least one of their baby (primary) teeth

“بیش از نیمی از کودکان 6 تا 8 ساله حداقل در یکی از دندان های شیری (اولیه) خود پوسیدگی داشته اند.”

مراقبت های قبل از دندان در آوردن

در سنی که هنوز کودک دندان در نیاورده، والدین باید نسبت به تمیز کردن لثه های نوزاد حساس باشند و اینکار را به صورت منظم مثل مسواک زدن کودک انجام دهند. وقتی برای نوزاد غذاهای کمکی مانند پوره و فرنی را شروع می کنید احتمال تجمع مواد آن روی لثه وجود دارد. به همین ترتیب باکتری های دهان از این مواد تغذیه می کنند و بستر مناسبی برای بروز بیماری های دهان و دندان به وجود می آورند. بعد از دادن هر وعده غذایی به کودک، دستتان را به خوبی با مواد شوینده بشویید. پارچه ای نرم مانند گاز استریل را به آب ولرم آغشته کرده و به آرامی بر سطح لثه نوزاد بکشید. دقت کنید اینکار را با فشار انجام ندهید چرا که باعث ایجاد خراش در لثه کودک می شود. مسواک های انگشتی نیز انتخاب خوبی برای مسواک لثه نوزاد به حساب می آیند.

مراقبت های پس از کامل شدن دندان

وقتی کودک دو ساله می شود تقریبا همه دندان ها را دارد. به این ترتیب زمان مناسبی برای مسواک زدن کودک  فرا می رسد. در ابتدا مسواک های مخصوص کودکان که برس های نرمی دارند خریداری کنید. خمیر دندان های معمولی مناسب سن کودکان نبوده و در صورت بلعیده شدن برای بدن مضر هستند. از آنجایی که کودک در ابتدای آموزش مسواک زدن، نمی تواند بلع کف خمیر دندان را کنترل کند، بهتر است خمیر دندان خوراکی مناسب با سنشان را تهیه کنید. مسواک های عروسکی و فانتزی ترغیب کننده کودکان برای مسواک زدن هستند و تنوع زیادی دارند. این مسواک های قشنگ را تهیه کنید و آموزش مراقبت از دندان به کودک را با آن ها آغاز کنید. از دو سه سالگی دندان های کودک را چک کنید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. به صورت دوره ای چکاپ دندان را نزد متخصصان دندان کودک انجام دهید و از خرابی دندان فرزندتان جلوگیری کنید.

فلوراید تراپی کودکان:

 

مراقبت از دندان

چگونه کودک را به مسواک زدن ترغیب کنیم؟

توصیه دندانپزشک کودک برای مسواک زدن کودک :

 

عادت دادن کودکان به مسواک زدن از موارد مهم افزایش سلامت دندان های آن هاست. بنابراین باید به دنبال راه هایی برای ترغیب کودکان به مسواک زدن باشید. کودک را با خود به فروشگاه برده و اجازه دهید مسواک مورد علاقه اش را انتخاب کند. خمیر دندان کودک در طعم های مختلفی وجود دارد. طعمی را انتخاب کنید که مورد علاقه کودک بوده و نسبت به استفاده از آن اشتیاق داشته باشد.مسواک کردن دندان را به یک مسابقه یا بازی تبدیل کنید. کودکان در حین بازی یادگیری بهتری دارند و مطالب را به خوبی درک می کنند. روش درست مسواک زدن را با شعر خواندن به کودک آموزش دهید تا به خوبی در او نهادینه شود. آموزش مسواک زدن به کودکان با شعر یا شعر مسواک زدن و یا تعریف کردن داستان های کودکانه اهمیت مسواک زدن کودک را توضیح دهید. در اوایل آموزش مراقبت از دندان کودک و مسواک زدن، اجازه دهید مسواک کردن را روی دندان شما انجام دهد. اینکار برای کودک هیجان انگیز بوده و میل بیشتری ایجاد می کند. صبح ها وظیفه مسواک زدن را به کودک سپرده و شب ها شما دندانش را مسواک بزنید چرا که کودکان کم سن و سال به خوبی از پس اینکار بر نمی آیند و نیاز به کمک دارند. برای ایجاد نظم و برنامه ریزی برای مسواک زدن، کودک را با خرید جایزه تشویق کنید. تمامی این روش ها در کنار هم رغبت کودک به مسواک زدن را افزایش می دهد.

۶ دیدگاه در “مراقبت از دندان کودک

    • mehravidclinic می گوید:

      شما میتوانید از آموزش مسواک زدن به کودکان با شعر استفاده کنید تا کودکتان مراقبت از ندان خود را جدی بگیری و با شعر مسواک زدن بتونه رابطه بهتری با بهداشت دهان دندان داشته باشه

    • mehravidclinic می گوید:

      کودک را با خود به فروشگاه برده و اجازه دهید مسواک مورد علاقه اش را انتخاب کند. خمیر دندان کودک در طعم های مختلفی وجود دارد. طعمی را انتخاب کنید که مورد علاقه کودک بوده و نسبت به استفاده از آن اشتیاق داشته باشد.مسواک کردن دندان را به یک مسابقه یا بازی تبدیل کنید. کودکان در حین بازی یادگیری بهتری دارند و مطالب را به خوبی درک می کنند. روش درست مسواک زدن را با شعر خواندن به کودک آموزش دهید تا به خوبی در او نهادینه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .