فرق لمینت و کامپوزیت چیست ؟ و کدام برای من بهتر است؟

شباهت لمینت و کامپوزیت 

در چند دهه ی اخیر روکش های دندانی از قبیل لمینت زیبایی و رزین کامپوزیت بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است. افراد برای رفع عیوب، اصلاح طرح لبخند و درخشندگی دندانهای خود از این روشها استفاده می کنند. لمینت سرامیکی و رزین کامپوزیت هر دو لایه های نازکی هستند که به سطح جلویی دندان چسپانده می شوند و موجب زیبایی دندان شما‌ خواهند شد. هر یک از این روشها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و شما با اطلاع از این مزایا و معایب به کمک دندانپزشک خود می توانید روش مناسب خود را انتخاب کنید.

لمینت سرامیکی

ونیرهای پرسلن  چینی که به لمینت های سرامیکی نیز معروف می باشند، لایه های بسیار نازکی هستند که توسط دندانپزشک ساخته و پس از تراش دندانها و آماده کردن آنها به سطح جلویی دندان چسبانده می شود. روکش های پرسلن از استحکام و دوام بالایی برخوردارند و اگر به درستی از آن مراقبت کنید، بین ۱۰ تا ۱۵ سال ماندگاری دارد.

 همچنین ظاهر این نوع روکش دندان، بسیار طبیعی و زیبا است و معمولا از این نوع روکش برای طراحی لبخند هالیوودی استفاده می شود. برای قرار دادن صحیح آنها بر روی دندان های بیمار، لازم است یک لایه نازک از مینای دندان برداشته شود و تغییرات جزئی در شکل دندان ها ایجاد شود. هدف از این تغییرات این است که روکش ها به درستی روی دندان ها قرار بگیرند و ظاهری حجیم و غیر طبیعی روی دندان ایجاد نکنند. این روش  یک روند غیرقابل برگشت و تا حدودی دردناک است؛ به همین دلیل است که دندانپزشک معمولا از بی حسی موضعی برای نصب این نوع روکش دندان استفاده می کند.

کامپوزیت

ونیر کامپوزیت لایه های نازکی از جنس پلیمر هستند که توسط پزشک برای پر کردن، اصلاح رنگ، اندازه و شکل دندانها استفاده می شوند. کار با ونیر کامپوزیت مانند کاشت ناخن است؛ به این گونه که دندانپزشک شما با مهارت خاص و متناسب با دندان، مواد کامپوزیت را لایه لایه روی دندان قرار داده و آن را فرم می دهد و با نور دستگاه لایت کیور آن را محکم می کند. 

کامپوزیت ها فاصله های دندانی را پر کرده و مشکل قد دندانها (کوتاهی و بلندی) را برطرف می کنند. در این روش نیازی به تراش دندان نیست و انجام این عمل در یک جلسه امکان پذیر می باشد. رزین کامپوزیت از استحکام خوبی برخوردار است و بین ۵ تا ۷ سال دوام و ماندگاری دارد. رزین کامپوزیت ها  از تنوع رنگی بالایی برخوردارند و ظاهری بسیار طبیعی دارند. 

شباهت لمینت و کامپوزیت 

 دندانپزشکان از لمینت سرامیکی و رزین کامپوزیت با هدف رفع عیب ،تغییر رنگ دندان و اصلاح طرح لبخند استفاده میکنند.  هر دوی این روش ها با تفاوت های موجود، دارای شباهت هایی نیز هستند و در واقع خروجی هر دو روش، زیبایی دندان و لبخند افراد است. از شباهت های این روش ها می توان به صاف کردن و اصلاح کوتاهی و بلندی دندانها، از بین بردن فاصله ها و نواقص دندانها، سفیدی و زیبایی لبخند افراد اشاره کرد.

تفاوت لمینت و کامپوزیت 

با اینکه ونیرهای لمینت و ونیر کامپوزیت ها  نقاط اشتراک بسیاری دارند و هدف هر دوی آنها اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندانها است، اما از تفاوت هایی نیز برخوردارند.   فرق لمینت و کامپوزیت شامل موارد زیر می باشد:

  • طول درمان در کامپوزیت کمتر است اما در لمینت نزدیک به ۳ هفته به طول می انجامد.
  • ماندگاری لمینت بین ۱۰ تا ۱۵ سال بوده و در کامپوزیت بین ۵ تا ۷ سال می باشد.
  • در لمینت دندان باید تراش بخورد اما در کامپوزیت نیازی به تراش دندان نیست.
  • هزینه ی لمینت بالاتر از هزینه ی کامپوزیت است.
  • ظاهر دندانهای لمینت طبیعی تر از دندانهای کامپوزیت است.
  • لمینت ها در قابل لک مقاومند اما کامپوزیتها مستعد لک هستند.
لمینت سرامیکی
قیمت لمینت سرامیکی

دوام لمینت بیشتر است یا کامپوزیت؟

دوام هر دوی آنها بسیار به نحوه ی نگهداری آنها بستگی دارد. با این حال، اگر دستورالعمل های دندانپزشک را برای مراقبت از آنها رعایت کنید، دوام مورد انتظار از لمینت ها و ونیرهای چینی دو برابر کامپوزیت ونیر است. طول عمر کامپوزیت ونیرهای دندانی حدود 5 تا 7 سال است، در حالی که دوام لمینت ها و ونیرهای چینی حدود 10 تا 15 سال است.

ونیرهای کامپوزیت به شدت در معرض تغییرات انبساط حرارتی هستند؛ قطعاً به همین دلیل است که کامپوزیت ها نسبت به لمینت ها رنگ بیشتری را به خود می گیرند. در مقابل، ویژگی بسیار مثبت لمینت ها این است که انبساط حرارتی آنها شبیه مینای دندان است و شاید مهمترین دلیل ماندگاری طولانی مدت لمینت ها باشد.

همچنین از آنجایی که روکش ها و لمینت های چینی در کوره آزمایشگاهی در دمای بالای 700 درجه سانتیگراد پخته می شوند، ذرات چینی ساختاری مستحکم و بادوام را تشکیل می دهند. در مقابل، کامپوزیت با استفاده از نور دستگاه لایت کیور در دهان سخت می شود؛ بنابراین استحکام ونیرهای کامپوزیت به وضوح کمتر از لمینت ها و ونیرهای چینی است.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟

روکش ها و لمینت های دندانی هر دو راه های خوبی برای بهبود ظاهر دندان ها و طراحی لبخندی زیبا هستند. 

علاوه بر این، درمان های غیر تهاجمی هستند که در زمان بسیار کمتری نسبت به روش هایی مانند ارتودنسی، شما را به نتیجه دلخواهتان می رساند. با این حال، همانطور که در بخش‌های قبلی خواندید، روکش‌ها و لمینت‌های دندان از نظر مواد اولیه، هزینه و نتایج متفاوت هستند، بنابراین اینکه کدام درمان برای شما بهترین است، کاملاً به شما و دندانپزشکتان بستگی دارد و اینکه  انتظار شما از درمان چیست.

به طور کلی اگر به دنبال اصلاحات کوچک و سریع در طراحی لبخند یا شکل و فرم تعداد کمی از دندان های خود هستید، کامپوزیت ونیر گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود، زیرا سبک هستند و نیازی به برداشتن مینای دندان ندارند.

اما اگر برای اصلاح شکل، اندازه و فاصله بین دندان‌ها نیاز به تغییرات اساسی دارید یا به دنبال ثبات رنگ بالا یا بلیچینگ زیاد دندان‌ها هستید، لمینت‌ها و روکش‌های چینی گزینه بهتری خواهند بود.

تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت

اگر از تفاوت های لمینت سرامیکی با ونیر کامپوزیت اطلاع داشته باشید، حتما این را می دانید که لمینت سرامیکی به خاطر دارا بودن ویژگی های برتر و ساخت در دستگاه لابراتوار، نسبت به ونیر کامپوزیت از هزینه های بالاتری برخوردار است. قیمت هر واحد لمینت سرامیکی تقریبا دو برابر هر واحد کامپوزیت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .