آندربایت چیست؟ نحوه ی درمان آن

آندربایت

آندربایت یک بیماری دندانی نسبتاً رایج است که حدود 5 تا 10 درصد از جمعیت هر کشور را درگیر کرده است. با این حال، علیرغم مشترک بودن این مشکل بین عموم مردم کشورها، هنوز هم مهم است که به دنبال درمان مناسب برای درمان  Underbite باشید تا از ایجاد درد، ناراحتی یا سایر علائم مرتبط با این بیماری در زندگی جلوگیری کنید. 

حتی جزئی‌ترین اندربایت ها نیز این پتانسیل را دارند که منجر به شرایط سخت دندانی شوند. اگر آندربایت دارید و به اصلاح آن فکر می کنید، به خواندن ادامه دهید تا همه ی اطلاعات لازم برای درمان این بیماری را بیابید.

آندربایت چیست؟

آندربایت دندان یک بیماری دهان و دندان است و زمانی رخ می‌دهد که دندان‌های پایین به سمت جلو کشیده می‌شوند و به میزان کم یا زیاد روی دندان‌های بالایی همپوشانی دارند و آن‌ها را بیشتر به سمت دهان هل می‌دهند. این وضعیت به عنوان مال اکلوژن یا پروگناتیسم کلاس ۳ نیز طبقه بندی می شود.

Underbite می تواند از نظر شدت متفاوت باشد؛ برخی در شرایط جدی‌تر از سایرین هستند و باید در اسرع وقت اصلاح شوند؛ در حالی که برخی دیگر ماهیت خفیف‌ تری دارند. اکثر مردم به اشتباه فکر می کنند که این صرفاً یک مشکل زیبایی دندان است، اما در واقع این عارضه بیشتر از یک مشکل ساده‌ی زیبایی است ولی اگر برای مدت طولانی درمان نشود، شدیدتر شده و در واقع می تواند عواقب جدی دندانی و پزشکی مانند درد و ناراحتی ناشی از ناهماهنگی فک ایجاد کند.

در نتیجه می تواند کیفیت زندگی شما را حین گاز گرفتن و جویدن غذا به شدت کاهش دهد و همچنین می تواند الگوهای صحبت کردن و توانایی شما را مهار کند. موقعیت غیر طبیعی دندان های پایین می تواند باعث اختلالات گفتاری قابل توجهی در شما شود.

به نقل از سایت webmd:

Underbites are more than a basic cosmetic issue. They can cause problems with your teeth and jaw. In severe cases, you might even have trouble speaking properly. An underbite can cause wear and tear on your front teeth. This makes them more prone to chipping or breakage. You might also struggle with chewing food when your jaw isn’t aligned properly.

علت به وجود آمدن آندربایت چیست؟

 ژنتیک

Underbite می تواند ارثی باشد؛ به این معنی که حتی اگر یک نفر در فامیل و شجره نامه شما داشته باشد، این احتمال وجود دارد که شما یا فرد دیگری از اعضای خانواده شما نیز به آن مبتلا شوید. ژنتیک نقش مهمی در تعیین اندازه و فاصله دندان، شکل فک و حتی آندربایت یا اوربایت دارد. با این حال، عوامل دیگری وجود دارد که می‌تواند در ایجاد آن در افراد، نقش داشته باشد.

عادتهای بد دوران کودکی

آیا تا به حال کسی به شما گفته است که مکیدن انگشت شست برای دندان های شما مضر است؟ آنها اشتباه نمی کنند و این فقط مکیدن انگشت نیست که مضر است؛ بلکه استفاده طولانی‌ مدت از پستانک و تغذیه طولانی‌ مدت با شیشه شیر نیز می‌تواند منجر به فشار زبان بچه‌ها به دندان‌هایشان شود که به نوبه خود می‌تواند منجر به Underbite شود.

ضربه و تروما

گاه در اثر ضربه در حین ورزش و گاهی در اثر تصادفات، آسیب های مستقیم به صورت وارد می شود که می تواند به طور موقت یا دائمی به فک شما آسیب برساند و آن را ناهماهنگ کند. در این صورت حتی اگر استخوانهای فک خود را ترمیم کنید، احتمال وقوع آن بسیار بالا است.

تومور فک

تومورها می توانند در هر جایی ایجاد شوند، از جمله دهان و فک! تومورها می توانند روی هم ترازی فک ها تاثیر بگذارند و باعث ایجاد ناهنجاری هایی شوند که منجر به این عارضه می شود.

عوارض آندربایت چیست؟

عوارض بسیاری وجود دارد که می تواند در اثر درمان نکردن این عارضه (Underbite) ایجاد شود. برخی از عوارض به طور غیر مستقیم با اندربایت همراه هستند؛ در حالی که برخی دیگر در نتیجه مستقیم مال اکلوژن رخ می دهند.

بزرگسالان و کودکانی که از آلرژی به ویژه احتقان بینی رنج می برند، بیشتر احتمال دارد تا دچار این عارضه شوند و عواقب آن را متحمل شوند‌. 

احتقان بینی راه های هوایی در بینی شما را مسدود میکند؛ وقتی این اتفاق می افتد، مجبور می شوید از طریق دهان نفس بکشید و تنفس از طریق دهان، زبان را مجبور می کند که به طور طبیعی روی فک پایین و دندان های پایین قرار گیرد و با گذشت زمان، این وضعیت زبان می تواند فشار زیادی بر روی دندان های پایین وارد کند و باعث جابجایی آنها به سمت جلو شود.

همچنین، تنفس از طریق دهان باعث می‌شود تا فک تحتانی به سمت پایین بیفتد و ممکن است رشد کند و دندان‌ها را به سمت جلو حرکت دهد.

توصیه می شود که بزرگسالان این مشکل را در اسرع وقت پیگیری کرده و توسط دندانپزشک کودکان، اصلاح کنند. با این حال، اگر کودک شما دچار این عارضه شده است، دندان پزشکان توصیه می‌کنند که صبر کنید تا حداقل هفت ساله شود؛ سپس اجازه دهید که تحت درمان قرار گیرد؛ زیرا در هفت سالگی، کودکان دندان های شیری قدیمی خود را از دست داده اند و دندان های دائمی جلویی آنها در حال جایگزین شدن است.

اندربایت شدید می تواند شکل و ظاهر صورت شما را تغییر دهد و چانه شما را بسیار بزرگتر از آنچه هست نشان دهد. به همین دلیل، افرادی که شدیدا دچار این عارضه هستند، اغلب با مسائل مربوط به عزت نفس در مورد ظاهر خود درگیر بوده و مبارزه می کنند.

علاوه بر نارضایتی از ظاهر خود، داشتن آندربایت می تواند کیفیت زندگی شما را به دلیل درد، ناراحتی و مشکل جویدن به طور قابل توجهی کاهش دهد. ظاهر برجسته نیمه پایینی صورت شما، می تواند با کشیدن پوست به سمت جلو و ایجاد چین و چروک، خطوط ماریونت و چانه در اطراف دهان و چانه، باعث پیری زودرس شما شود.

گزینه های درمانی آندربایت

اندربایت

اصلاح Underbite ممکن است زمان ببرد؛ اما درمان بسته به عوامل مختلفی، متفاوت است. این عارضه به طور جزئی، ممکن است به یک درمان نیاز داشته باشد؛ در حالی که اگر شدید باشد، ممکن است که به بیش از یک روش درمانی نیاز داشته باشد.

 علاوه بر این، برخی از دندانپزشکان و ارتودنتیست ها می توانند با استفاده از فناوری تصویربرداری دیجیتال مانند اسکنر iTero 3D، تصاویر قبل و بعد از آن را ارائه دهند.

خوشبختانه، تعدادی از گزینه های درمانی مفید در دسترس هستند که می توانند به طور موثری آندربایت شما را بدون توجه به شدت آن اصلاح کنند. این موارد شامل موارد زیر است:

اینویزیلاین

بزرگسالان معمولاً اینویزیلاین را به عنوان یک گزینه درمانی مناسب برای اصلاح ناهماهنگی دندان‌هایشان ترجیح می‌دهند، زیرا راه حلی ظریف و عملاً غیرقابل توجه است. برخلاف بریس ها یا هدگیرهای اصلاحی دندان، هیچ کس هرگز متوجه نمی شود که شما از یک دستگاه دندانپزشکی استفاده می کنید.

بریس ها

بریس ها گزینه های سنتی تر هستند و معمولاً توسط کودکان و نوجوانان استفاده می شود. پیشرفت‌های فناوری دندانپزشکی مدرن، بهبودهای گسترده‌ای را در بریس‌ها ایجاد کرده است تا محتاط‌تر به نظر برسند و بسته به شدت مال اکلوژن، زمان‌بندی درمان با آن ها کوتاه تر باشد.

جراحی دهان

این جراحی که به عنوان جراحی ترمیم مجدد دندان یا فک نیز نامیده می شود، معمولاً در شدیدترین موارد یا به عنوان آخرین راه حل در صورت ناموفق بودن سایر گزینه های درمانی استفاده می شود. جراحی Underbite، می تواند کاملاً آزاردهنده باشد و زمان بهبودی می تواند طولانی و اغلب برای بیماران ناراحت کننده باشد. به همین دلیل است که بسیاری از دندانپزشکان انجام آن را دوست ندارند؛ مگر اینکه کاملاً ضروری باشد.

استفاده از وسایل ارتودنسی

انجام ارتودنسی برای درمان اندربایت، زمانی موثر است که در بازه ی زمانی درست و هنگامی که کودک در سن رشد است استفاده شود. از ارتودنسی معمولا زمانی استفاده می شود که مشکل خیلی شدید نباشد و ارتودنسی موجب بهبود دندان و برگشت فک به جای درست و مناسب خود شود.  

نتیجه گیری

به یاد داشته باشید که رسیدگی به Underbite در دوران کودکی، ساده‌ ترین کار ممکن است؛ بنابراین والدین موظفند تا در صورت بروز علائم آن، کودک خود را به دندانپزشکی کودکان برده تا از بدتر شدن آن پیشگیری کنند و اقدامات لازم را برای درمان او در آینده انجام دهند. 

همچنین هزینه درمان این عارضه در سنین کمتر، پایین تر از درمان در سنین بزرگسالی است. اگر در مورد اندربایت خود یا کودکتان نگران هستید؛ با مراجعه به تیم دندانپزشکی و ارتودنسی مهرآوید، واقع در خیابان پیروزی در شرق تهران، مشکل خود را حل کرده و زیبایی و سلامت را به دهان خود هدیه کنید.

۴ دیدگاه در “آندربایت چیست؟ نحوه ی درمان آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *