همه چیز درباره قالب گیری ایمپلنت : قدم به قدم با قالب گیری دندان برای ایمپلنت

قالب گیری ایمپلنت

قالب گیری ایمپلنت باید با دقت بالا صورت گیرد،‌ در غیر این صورت نه‌تنها ایمپلنت کاشته‌شده کارایی نخواهد داشت،‌ بلکه ممکن است مشکلات متعددی را برای افراد به وجود بیاورد. به منظور انجام این قالب‌گیری از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. تنها دندان‌پزشکان مجرب و موفق می‌توانند مراحل قالب‌گیری را به شکل صحیح پشت سر بگذارند و به شما کمک کنند که از زیبایی ایمپلنت‌های خود لذت ببرید. در این متن از کلینیک مهرآوید با ما همراه باشید تا شما را با روند قالب‌گیری و همچنین روش‌های گوناگون آن آشنا کنیم.

قالب گیری ایمپلنت چیست؟

قالب گیری ایمپلنت که به آن Impression molding نیز گفته می‌شود، یک راهکار جذاب و کاربردی به منظور تهیۀ مدل‌های دقیق از لثه و فک بیمار است. بدون انجام قالب‌گیری نمی‌توان ایمپلنت‌های تهیه‌شده را به شکل صحیح به کار گرفت، زیرا اندازه و ابعاد آن‌ها هیچ تناسبی با لثه و فک بیمار نخواهند داشت. عدم انجام قالب‌گیری منجر به فشرده شدن بیش از حد ایمپلنت‌ها می‌شود.

قالب گیری ایمپلنت چیست؟

شایان ذکر است که قالب‌گیری برای ایمپلنت در برخی از موارد صورت نمی‌گیرد. این موضوع کاملاً به تشخیص دندان‌پزشک ارتباط دارد. چنانچه دندان‌پزشک قالب‌گیری را لازم بداند، باید مراحل مختلف آن را پشت سر بگذارید. نگران نباشید چون این مراحل به‌سادگی و در یک بازۀ زمانی کوتاه‌مدت به پایان می‌رسند.

به نقل از سایت yousefdentistry در رابطه با اهمیت قالب گیری صحیح:

دندان های طبیعی از بخشی به نام رباط پریودنتال برخوردار هستند. این رباط از جنس فیبر می باشد و مهمترین وظیفه آن اتصال دندان ها به استخوان فک می باشد. هنگامی که ایمپلنت ها در کنار همدیگر قرار می گیرند، به همدیگر آتل می شوند یک اختلاف جزئی نسبت به دندان های طبیعی دارند که به دلیل عدم وجود رباط پریودنتال می باشد. اگر در زمان قالب گیری، دندان پزشک به این موضوع مهم دقت نداشته باشد، فشاری که در اثر استخوان فک و استخوان کرستال به وجود می آید باعث می شود این تناسب از بین برود.

انواع روش قالب گیری دندان برای ایمپلنت

به منظور قالب گیری ایمپلنت دو روش اصلی وجود دارد که می‌‌توان به سراغ آن‌ها رفت. این دو روش عبارت‌اند از قالب‌گیری به‌صورت کلاسیک و قالب‌گیری به‌صورت دیجیتالی. در روش کلاسیک از راهکارهای نسبتاً قدیمی‌تر استفاده می‌شود، اما نتیجۀ نهایی کاملاً قابل‌اعتماد است. در این روش از مواردی همچون خمیر آلژینات و مواد سیلیکونی کمک می‌گیریم.

در روش دیجیتال، تمامی فرایند قالب‌گیری به کمک یک دستگاه ویژه صورت می‌گیرد که وظیفۀ عکس‌برداری سه‌بعدی از درون دهان شما را بر عهده دارد. این دستگاه را می‌توان یک اسکنر پیشرفته دانست که می‌تواند ساختار لثه و فک شما را به بهترین شکل ممکن ثبت کند. به‌علت قیمت بالای دستگاه مذکور، معمولاً به جای روش دیجیتالی از روش کلاسیک کمک گرفته می‌شود.

قالب گیری ایمپلنت چند مرحله دارد؟

قالبگیری ایمپلنت چهار مرحله اساسی دارد. بسته به مهارت متخصص ایمپلنت و شرایط بیمار، طی کردن چهار مرحلۀ مدنظر می‌تواند پنج تا هشت دقیقه طول بکشد. اگر قصد دارید فرایند قالب‌گیری با سرعت بیشتری طی شود، بهتر است آرام باشید و از کلیۀ دستورات دندان‌پزشک خود پیروی کنید. این کار باعث می‌شود تا دندان‌پزشک با آرامش کامل هر مرحله را به پایان برساند.

مراحل قالب گیری ایمپلنت

مراحل قالب گیری ایمپلنت

اولین مرحله از قالب گیری ایمپلنت را می‌توان به‌کارگیری ابزاری به نام «تری» (Tray) یا سینی دانست. این سینی حالتی شبیه به تکیه‌گاه دارد و مواد اولیۀ قالب‌گیری دقیقاً روی قسمت بالایی آن سوار می‌شود. انتخاب نوع و ابعاد تری جزء تصمیمات دندان‌پزشک است و بیمار دخالتی در آن ندارد.

پس از انتخاب شدن تری، نوبت به برگزیدن مواد موردنیاز برای قالب‌گیری می‌رسد. همان‌طور که پیش از این گفته شد در روش کلاسیک از مادۀ خاصی به نام آلژینات استفاده می‌شود. آلژینات‌ها در حال حاضر بهترین مواد موجود در بازار برای قالب‌گیری به شمار می‌روند و به‌سادگی نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. این موضوع برای بیمارانی که دچار حساسیت دندانی هستند اهمیت دارد.

در گام بعدی، خمیر قالب‌گیری ساخته می‌شود. برای تهیۀ این خمیر باید پودر مخصوص قالب‌گیری را با آب مخلوط کنیم. ترکیب کردن پودر و آب نهایتاً یک دقیقاً طول می‌کشد و سپس مواد بر قسمت بالایی تری جایگذاری می‌شوند. در آخرین مرحله از قالب گرفتن ایمپلنت، تری در دهان بیمار گذاشته می‌شود تا خمیر به‌خوبی خشک شود.

 

پس از خشک شدن خمیر، تری از دهان خارج خواهد شد و دندان‌پزشک شما به قالب موردنیاز خود جهت کاشت ایمپلنت دست می‌یابد. در روش دیجیتال، هیچ‌یک از مراحل فوق انجام نمی‌گیرد و تنها کافی است که دندان‌پزشک با کمک دستگاه اسکنر، نسبت به تصویربرداری از درون دهان شما اقدام کند. به همین دلیل است که روش قالب گرفتن ایمپلنت به شکل دیجیتال نهایتاً به دو دقیقه زمان نیاز دارد.

اجزای قالب گیری ایمپلنت

اجزای قالب گیری ایمپلنت

برای قالبگیری ایمپلنت به دو جزء اساسی نیاز داریم که عبارت‌اند از سینی یا تری و مواد اولیه. تری قالب‌گیری به دو شکل یافت می‌شود: تری پیش‌ساخته و تری سفارشی. تری‌های سفارشی در زمانی به کار می‌روند که امکان به‌کارگیری تری از پیش‌ساخته شده وجود نداشته باشد (به‌علت شرایط خاص بیمار).

موادی که برای قالب گیری ایمپلنت مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای پایه‌ای شیمیایی مبتنی بر وینیل پلی سیلوکسان هستند. این مواد می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن حالت‌های مختلفی را به خود بگیرند و پس از چند لحظه به‌طور کامل خشک شوند. همین ویژگی‌ آن‌ها را به یک انتخاب عالی برای قالب‌گیری تبدیل کرده است. در واقع تنها موادی برای قالب‌گیری قابل‌ قبول هستند که علی‌رغم انعطاف بالا بتوانند جزئیات مربوط به ساختار فک و لثه شما را به‌طور کامل ثبت کنند.

آیا قالب گیری ایمپلنت دندان درد دارد؟

بسیاری از کاربران در مورد درد قالب گرفتن ایمپلنت پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند. بگذارید یک بار برای همیشه خیالتان را راحت کنیم. قالب‌گیری برای انواع ایمپلنت‌ هیچ‌گونه دردی ندارد. در واقع برای انجام قالب‌گیری جراحی یا برش خاصی صورت نمی‌گیرد که نتیجۀ آن به وجود آمدن درد باشد؛ بنابراین لازم نیست که در این زمینه نگران باشید. البته ممکن است در صورت قالب‌گیری نادرست، بیمار دچار استفراغ شود (این مورد به‌ندرت رخ می‌دهد).

سخن پایانی

به گفتۀ بسیاری از دندان‌پزشکان، قالب‌گیری یکی از مراحل اساسی و حساس برای کاشت ایمپلنت محسوب می‌شود. این موضوع باید با دقت بالایی دنبال شود تا بتوان فرایند ساخت تاج دندان را بدون مشکل پیش ببرد. هماهنگی پروتزهای ساخته‌شده به میزان ظرافت قالب‌گیری ارتباط دارند.

ایمپلنت حرفه ای تهران

قالب گیری ایمپلنت دارای چندین مرحلۀ مختلف است که از بین آن‌ها باید به برگزیدن سینی قالب‌گیری، انتخاب کردن بهترین مواد اولیه و ساخت خمیر اشاره کنیم. اگر قصد دارید تمامی این مراحل توسط دندان‌پزشکان مجرب و حرفه‌ای انجام شود،‌ می‌توانید از خدمات کلینیک مهرآوید، بهترین مرکز ایمپلنت دندان در تهران کمک بگیرید. مفتخریم تا شما عزیزان را در این رابطه به‌طور کامل یاری کنیم.

 

سوالات متداول

1- قالب گیری ایمپلنت چیست؟

قالب گیری ایمپلنت یک فرآیند مهم برای شناسایی دقیق وضعیت ظاهری و نحوه قرارگیری لثه و فک بیمار است که طی آن یک مدل از لثه و فک بیمار تهیه می شود.

2- آیا قالب گیری ایمپلنت درد دارد؟

خیر درد ندارد. اما اگر به اشتباه انجام شود ممکن است بیمار دچار استفراغ شود.

3- قالب گیری ایمپلنت چند مرحله دارد؟

قالب گرفتن ایمپلنت چهار مرحله اساسی دارد که بسته به مهارت متخصص ایمپلنت و شرایط بیمار، طی کردن چهار مرحلۀ مدنظر می‌تواند پنج تا هشت دقیقه طول بکشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .