محدودیت‌های غذایی با داشتن ایمپلنت

محدودیت غذای دندان ایمپلنتی

جنس ایمپلنت به گونه‌ای است که بعد از انجام آن باید مواردی در تغذیه را رعایت کرد؛ زیرا خوردن غذاهای نامناسب بعد از کاشت ایمپلنت، باعث می‌شود ایمپلنت آسیب ببیند و نتیجه‌ای که انتظار داریم نگیریم. جویدن غذاهای خشک و سفت برای دندانی که تازه ایمپلنت شده ضرر دارد و در این مدت باید غذاهای نرم را میل کرد. در مطلب امروز قصد داریم در مورد محدودیت‌های غذایی با داشتن ایمپلنت بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید. 

بعد از انجام ایمپلنت چه غذاهایی بخورید؟

اگر چه یکی از مواردی که باعث موفقیت در ایمپلنت می‌شود، نحوه تغذیه است. چون مصرف برخی از مواد غذایی که با ایمپلنت در تضاد هستند به ایمپلنت آسیب می‌رساند؛ ولی علاوه بر تغذیه باید به مواردی مانند استراحت کردن، رعایت بهداشت دهان و دندان، برطرف کردن خونریزی و تورم و… هم توجه ویژه داشت.‌ در مورد تغذیه در این دوران باید یک روز قبل از جراحی، یخچال و فریزر خود را با غذاهایی که معرفی می‌کنیم پر کنید و از رژیم غذایی متنوع حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی پیروی کنید.

پروتئین‌ها

اگر چه گوشت یک غذای سرشار از پروتئین است اما فرد با جویدن آن بعد از ایمپلنت ممکن است احساس درد کند. شما می‌توانید از غذاهای دیگر که حاوی پروتئین هستند استفاده کنید که عبارتند از:

  • تخم مرغ: یکی از غذاهای پروتئین‌دار تخم مرغ است و شما می‌توانید به صورت پخته یا نیمرو استفاده کنید.
  • حبوبات: یکی دیگر از غذاهای حاوی پروتئین حبوبات است که جزو غذاهای نرم هستند و به راحتی جویده می‌شوند.
  • ماهی: منبع دیگر غنی از پروتئین ماهی است که پخت آن روی نرم و خشک بودن آن تاثیر دارد ماهی بخارپز شده مناسب افرادی است که ایمپلنت انجام می‌دهد.
  • سوپ: سوپ هم غذایی است که می‌توان در آن تکه‌های ریز گوشت ریخت.

غذای ایمپلنت

کربوهیدرات ها

در این دوران مصرف کربوهیدرات‌ها هم ضروری است. از غذاهای حاوی کربوهیدرات می‌توان به غذاهای زیر اشاره کرد: 

  • پنیر: برای رعایت رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات می‌توانید پنیرهای نرم مانند پنیر بری یا پنیری که آب می‌شوند را استفاده کنید.
  • غلات پخته: غلات پخته همچون بلغور گندم، جودوسر و سبوس اگر به خوبی پخته شوند نرم می‌شوند. برنج و رشته فرنگی هم در دسته غلات قرار می‌گیرند.
  • شیرینی نرم: شیرینی‌هایی مانند کیک، کلوچه، نان و .‌‌.. جزو غذاهای نرم هستند اما حواستان باشد که مصرف این شیرینی‌ها بدون مسواک زدن ممکن است سبب پوسیدگی دندان شود.

میوه و سبزیجات

بعضی از میوه‌های نرم مانند موز و هلوی رسیده، توت و … از جمله غذاهایی هستند که در این دوران می‌توانید مصرف کنید. شما حتی می‌توانید این میوه‌ها را با بلغور جو دوسر ترکیب کنید و بخورید. سبزیجات را هم می‌توانید با پختن و سرخ کردن نرم و میل کنید. 

نوشیدنی ها

مصرف نوشیدنی‌ها در این دوران منعی ندارد ولی نباید داغ باشد. 

انواع مواد غذایی که با ایمپلنت در تضاد هستند 

چون در هنگام ایمپلنت در لثه برش ایجاد می‌شود بعد از کاشت ایمپلنت، لثه‌ها متورم و حساس می‌شوند و باید از خوردن یک سری از غذاها اجتناب کنید. مواد غذایی که با ایمپلنت در تضاد هستند عبارتند از:

غذاهای ایمپلنتی

  • غذاهای تند که شامل فلفل تند یا سالسای تند باشد.
  • غذاهای ترد مانند ذرت بو داده، چیپس و آجیل و ..‌.
  • غذاهای داغ مانند قهوه، چای و سوپ گرم
  • غذاهای اسیدی همچون گوجه فرنگی، پرتقال و مرکبات
  • غذاهای چسبنده مثل تافی، آدامس و شیرینی

اگر بعد از کاشت ایمپلنت محدودیت‌ های تغذیه ای را رعایت نکنید چه اتفاقی می افتد؟

اگر بعد از ایمپلنت به مواد غذایی که با ایمپلنت در تضاد هستند توجه نکنید، ممکن است درد و خونریزی زیاد شود و جوش خوردن ایمپلنت دیر انجام بگیرد. شما باید چند ماه اول روی مصرف غذا دقت کنید. نباید از نی برای خوردن مایعات استفاده کنید چون لخته خون از بین می‌رود و ممکن است به عارضه حفره خشک مبتلا شوید؛ پس باید بعد از انجام ایمپلنت با لیوان مایعات را میل کنید. شما می‌توانید بعد از اینکه زخم لثه‌ها بهبود پیدا کرد و ریکاوری اولیه پایه‌های ایمپلنت انجام گرفت مانند گذشته غذا بخورید. ولی فراموش نکنید که جنس ایمپلنت با ریشه دندان متفاوت است و تفاوت آن دو در این است که ریشه دندان، نرم و منعطف است و یک نوع ضربه‌گیر محسوب می‌شود؛ اما ایمپلنت سفت و سخت است و در صورت جوش نخوردن ایمپلنت به استخوان فک، اگر فشاری به آن وارد شود به استخوان فک هم فشار وارد می‌شود.

سخن پایانی

جنس ایمپلنت به‌گونه‌ای است که بعد از کاشت ایمپلنت مدتی به مراقبت نیاز دارد و در این مدت باید از رژیم غذایی خاصی پیروی کنید تا بتوانید نتیجه خوبی بگیرید. شما می‌توانید برای انجام خدمات ایمپلنت به کلینیک مهرآوید مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به وب‌سایت مهرآوید مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .