دندانپزشکی با بیهوشی برای بزرگسالان

دندانپزشکی با بیهوشی

دندانپزشکی با بیهوشی برای بزرگسالان، زمانی مورد توجه قرار گرفت که برای خیلی از مردم، انجام کارهای دندانپزشکی روی دهان و دندان آنها دردناک و نگران‌ کننده بود. به همین دلیل همیشه از گذشته سعی می‌کردند از مراجعه به دندانپزشک امتناع کنند یا مراجعه را به تعویق بیندازند. داروهای بیهوشی از ۲۰۰ سال قبل به وجود آمده است و هم‌اکنون نیز برای کاهش نگرانی‌ها دندانپزشکی با ماده بیهوشی برای برخی از بزرگسالان توصیه می‌شود. در دندانپزشکی با بیهوشی شرق تهران انواع مختلفی از این خدمات به بیماران ارائه می‌شود. ما در این مطلب سعی می‌کنیم انواع مختلف دندانپزشکی با بیهوشی را به شما معرفی کنیم و به سوالاتی که احتمالا در ذهن شما به وجود می‌آید پاسخ دهیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید‌.

انواع بیهوشی برای دندان

معنی بیهوشی این است که احساس فرد با استفاده از آن کم شود یا احساس او کاملا از بین برود. امروزه در عمل‌های جراحی مختلف و از جمله دندانپزشکی از بیهوشی استفاده می‌کنند. گزینه‌های مختلفی هم برای این منظور وجود دارد. مثلا می‌توان فقط از داروها استفاده کرد یا به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار داد. استفاده از انواع داروها برای افراد مختلف، متفاوت است و نوع آنها بر اساس سن، وضعیت سلامتی، مدت زمان عمل و … تعیین می‌شود. هزینه دندانپزشکی با بیهوشی با توجه به نوع بیمه، موقعیت جغرافیایی و پزشک متغیر است. موفقیت دندانپزشکی با بیهوشی با عوامل زیر در ارتباط است:

  • دارو
  • ناحیه‌ای که باید بیهوش شود
  • عوامل فردی
  • روش انجام بیهوشی
  • زمان انجام بیهوشی 

 

 بیهوشی دارای سه نوع اصلی است که عبارتند از: موضعی، آرام‌بخش و عمومی. در مورد بی‌حسی موضعی دندان‌های فک پایین سخت‌تر از دندان‌های فک بالا بی‌حس می‌شوند. عملکرد این داروها با هم متفاوت هستند و ممکن است برای جراحی‌های کوتاه مدت یا بلندمدت مورد استفاده قرار گیرند. 

بی حسی موضعی 

از این بی‌حسی برای انجام کارهای ساده و جراحی‌های کوچک که نیاز به زمان کمتری دارند استفاده می‌شود. مثلا در هنگام پر کردن دندان از این بی‌حسی استفاده می‌شود و فقط آن قسمت خاص، بی‌حس خواهد شد و شما درد را حس نمی‌کنید. این بی‌حسی‌ها معمولا در ۱۰ دقیقه تاثیر می‌گذارند و اثر آنها ۳۰ دقیقه الی یک ساعت می‌ماند. در بعضی اوقات یک vasopressor به مواد می‌افزایند تا اثر بی‌حسی را افزایش دهند و علاوه بر آن قسمت‌های دیگر بدن بی‌حس نشود. داروهای بی‌حسی موضعی می‌تواند به شکل‌های مختلف باشد. این داروها به شکل، ژل، پماد، کرم به صورت تزریقی با نسخه و بدون نسخه و … هستند. از این بی حسی‌ها در موارد مختلف استفاده می‌شود و گاهی برای اینکه به آرامش فرد کمک کنند مقداری آرام‌بخش سبک هم اضافه می‌کنند. این بی‌حسی عوارض کمی دارد و بعد از انجام بی‌حسی در قسمت‌های لب، گونه و اطراف لثه چیزی را احساس نمی‌کنید و به همین دلیل باید مراقب باشید که اطراف دهان را گاز نگیرید. از جمله این بی‌حسی‌ها می‌توان به bupivacaine، lidocaine، prilocaine و …. اشاره کرد‌.

آرام بخش

آرام‌بخش‌ها در سطوح مختلفی وجود دارند. آنها برای آرام کردن افرادی که ممکن است دچار اضطراب شوند یا برای انجام عمل بدون درد کاربرد دارند. استفاده از برخی از آرام‌بخش‌ها می‌تواند هوشیاری شما را بگیرد یا اینکه بعد از استفاده، نیمه هوشیار یا کاملا هوشیار باشید به همین دلیل در سطوح خفیف، متوسط و عمیق قرار می‌گیرند. با استفاده از آرام‌بخش عمیق شما از محیط اطراف خود بی‌خبر می‌شوید و فقط به تحریکات مکرر یا دردناک واکنش نشان می‌دهید. این داروها به صورت مختلف خوراکی، استنشاقی و تزریقی وریدی وجود دارد که نوع وریدی خطر بیشتری دارد و در استفاده از آن باید دقت بیشتری در ضربان قلب، تنفس و فشار خون صورت گیرد. از جمله این داروها می‌توان به diazdpam، midazolam ، propofol و … اشاره کرد‌.
آرام بخش برای بیهوشی

بیهوشی عمومی

روش بیهوشی عمومی برای مواردی که عمل جراحی به مدت طولانی‌تری انجام می‌شود یا بیمار با اضطراب زیادی روبرو است که در نتیجه عمل تاثیر منفی می‌گذارد، کاربرد دارد. با این روش، بیمار کاملا بیهوش می‌شود و عضلات او شل می‌گردد و بیمار درد را احساس نخواهد کرد. سطح بیهوشی عمومی با توجه به بیمار و روش کار پزشک متفاوت است. در این روش از راه ماسک صورت یا iv به بیمار دارو داده می‌شود. از روش بیهوشی عمومی در پروسه های شدیدتر دندانپزشکی مانند کشیدن دندان عقل، ایمپلنت دندان و عمل‌های طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به ویژه در کاشت ایمپلنت باید ابتدا در داخل استخوان فک را سوراخ کنند تا عملیات کاشت دندان به خوبی انجام گیرد. برخی از داروهای بیهوشی عمومی به قرار زیر هستند:

propofol; ketamine; etomidate; midazolam; midazolam; diazepam

diazepam ;methohexital; methohexital

nitrous oxide; desflurane;isoflurane; sevoflurane

سخن پایانی

دندانپزشکی با بیهوشی در بزرگسالان در موارد مختلفی کاربرد دارد. همان‌گونه که اشاره کردیم بیهوشی در انواع مختلف بی‌حسی موضعی، آرام‌بخش و بیهوشی عمومی قرار می‌گیرند. ما در مطلب امروز توضیحاتی در این مورد ارائه کردیم. شما می‌توانید برای استفاده از خدمات دندانپزشکان ماهر ما بعد از اخذ نوبت دندانپزشکی به کلینیک دندانپزشکی با بیهوشی تهران مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه بیهوشی دندانپزشکی بزرگسالان به سایت دندانپزشکی مهرآوید مراجعه کنید و اگر سوالی در این مورد داشتید از همکاران ما بپرسید؛ همچنین می‌توانید در صورت تمایل تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .