ترک مویی دندان چیست؟ علت بوجود آمدن، درمان کریز لاین‌ها

کریز لاین

کریز لاین‌ (Craze Line) یا ترک دندان به یک سری خطوط ریز گفته می‌شود که می‌توانند ظاهر دندان‌های شما را کمی تغییر دهند. ترک‌هایی که بدین شکل هستند اگرچه خطر خاصی به همراه ندارند، اما باید مورد بررسی قرار بگیرند و درمان‌های گوناگونی برای رفع آن‌ها نیز وجود دارد. در این متن قصد داریم به ترک‌های دندانی، علت ایجاد و همچنین راهکارهای موجود جهت جلوگیری از گسترش‌ آن‌ها بپردازیم. چنانچه دچار این نوع ترک دندانی هستید و قصد دارید اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها کسب کنید،‌ ادامۀ متن را از دست ندهید.

ترک دندان یا کریز لاین چیست؟

ترک دندان چیست

کریز لاین ‌ها‌ که عموماً با نام ترک دندان نیز شناخته می‌شوند می‌توانند ظاهر زیبای دندان‌های شما را کمی عوض کنند. این ترک‌ها به رنگ‌ زرد و سفید هستند و با گذشت زمان بر روی دندان‌های شما مشاهده می‌شوند. در واقع هرچه سن بالاتر برود، تعداد این ترک‌ها بر روی دندان افزایش پیدا می‌کند. باید توجه داشته باشید که این نوع ترک‌ ها یک گونه شکستگی بسیار خفیف نیز به شمار می‌روند.  در قسمتی از سایت healthline در رابطه با این نوع ترک آمده است:

Craze lines are technically a minor type of cracked tooth. Unlike more severely cracked teeth, craze lines don’t usually worsen or cause symptoms.

به دلیل ماهیت ترک دندان و همچنین خفیف بودن آن‌ها، فرد هیچ درد خاصی را احساس نمی‌کند، زیرا این ترک‌ها به هیچ عنوان با عصب دندان شما در ارتباط نیستند و تنها ظاهر مینای دندان را کمی تغییر می‌دهند. ترک‌ دندان عملاً خطری برای دندان‌های شما ندارد ولی می‌تواند از زیبایی آن‌ها بکاهد. این ترک‌ها معمولاً در دندان‌های جلویی دیده می‌شوند؛ البته امکان ایجاد آن‌ها در سایر دندان‌ها نیز وجود دارد. اگر بین این ترک‌ها پلاک قرار بگیرد، شاهد تغییر رنگ آ‌ن‌ها از سفید به زرد خواهیم بود.

انوع ترک دندان

به منظور شناخت بهتر ترک مویی دندان بهتر است با انواع گوناگون ترک دندان آشنا شوید. این امر به شما کمک می‌کند تا ترک دندان عادی را با مواردی همچون شکستن دندان و تکه شدن دندان مقایسه کرده و به شکل بهتری تمایزات آن‌ها را درک کنید. برخلاف ترک دندان عادی، برخی از ترک‌ها منجر به ایجاد مشکلات متفاوتی می‌شوند.

شکسته شدن دندان به شرایطی گفته می‌شود که عملاً یک بخش از دندان شما جدا شده است. این نوع شکسته شدن که به عنوان شکسته شدن کاسپ نیز از آن یاد می‌کنند بیشتر در دندان‌های جونده قابل مشاهده است. این شکستگی باید توسط دندانپزشک ترمیم شود، در غیر این صورت امکان گسترش آن وجود دارد.

انوع ترک دندان

در برخی از موارد، دندان دارای ترک نیست ولی چند تکه شده است. دلیل اصلی برای این موضوع را می‌توان نگهداری نامناسب از دندان‌ها دانست. تکه شدن دندان‌ها نیز باید توسط دندان‌پزشک مورد درمان قرار بگیرد، زیرا می‌تواند توسعه یابد و در نهایت منجر به از دست رفتن تمامی دندان‌ها شود. یک نوع ترک دیگر نیز وجود دارد که بر خلاف کریز لاین، از ریشه دندان شروع می‌شود و به سمت بالا می‌آید. این نوع ترک همواره با درد همراه است و می‌تواند مشکلات متعددی را برای بیمار ایجاد کند.

خطوط ریز روی دندان منجر به ترک می‌شوند؟

یکی از پرسش‌های بسیار رایجی که در مورد ترک دندان از ما پرسیده می‌شود به تأثیر این ترک‌ها بر روی سلامت کلی دندان‌ها ارتباط دارد. به‌طورکلی باید بیان کنیم که خطور ریز موجود بر روی دندان‌های شما، تنها مربوط به بخش بیرونی مینا هستند و به همین جهت منجر به ایجاد ترک‌های عمیق نمی‌شوند.

این خطوط تنها در سطح دندان‌های شما گسترده می‌شوند و با گذشت زمان ظاهر دندان‌ها را عوض می‌کنند. توجه داشته باشید که این خطوط ریز حتی بر روی دندان‌های بسیار سالم که مراقبت کاملی از آن‌ها صورت گرفته است نیز ایجاد می‌شوند؛ بنابراین، اگر این خطوط را بر روی دندان‌های خود مشاهده کردید، نباید به فکر تغییر روتین بهداشت دهان و دندان خود باشید.

خطوط ریز مربوط به کریز لاین دندان منجر به کاهش سلامت دندان‌های شما نمی‌شوند، اما اگر میزان آن‌ها به‌شدت افزایش پیدا کند، ممکن است احتمال مواردی همچون حساسیت دندان‌ها را به میزان کمی افزایش دهند. به همین دلیل است که همواره توصیه می‌شود ترک‌های دندانی خود را به دندان‌پزشکتان نشان دهید تا وی با استفاده از ابزارهای ویژه، عمق و همچنین گستردگی آن‌ها را به شکل تخصصی بررسی کند.

علت ایجاد کریز لاین

علت ترک روی دندان

علت اصلی ایجاد کریز لاین دندان همان افزایش سن است که پیش از این نیز به آن اشاره داشتیم. البته دلایل مختلف دیگری نیز در به وجود آمدن این نوع ترک‌ها و خطوط ریز و ظریف بر روی دندان‌ها اثر می‌گذارند. عادت‌های نامناسبی همچون جویدن ناخن‌ها یکی از سایر علل ترک دندانی محسوب می‌شوند. در صورتی که عادت به جویدن ناخن‌های خود دارید، احتمالاً به‌زودی شاهد تشکیل ترک‌های ظریف بر روی دندان‌هایتان خواهید بود.

علت دیگری که در این زمینه می‌توانیم به آن اشاره کنیم، دندان‌قروچه است. دندان‌قروچه خود می‌‌تواند دلایل گوناگونی همچون افسردگی و یا استرس داشته باشد. در هر صورت دندان‌قروچه فشار بر روی دندان‌ها را چندین برابر می‌کند و همین امر در نهایت منجر به ایجاد کریز لاین می‌شود.

به هیچ‌وجه به سراغ خوردن مواد غذایی کاملاً منجمد نروید. جویدن این مواد آسیب‌های بسیار زیادی را به دندان‌های شما وارد می‌کند که ترک خوردن تنها یکی از آن‌ها به شمار می‌رود. حتی مکیدن این نوع از مواد غذایی نیز برای دندان‌ها بسیار مضر و خطرناک است. با رعایت این نکات می‌توانید احتمال ترک‌خوردگی دندان‌های خود را تا حد قابل‌قبول (و نه به شکل ۱۰۰ درصد) کاهش دهید.

درمان کریز لاین (درمان ترک دندان)

درمان کریز لاین

کریز لاین می‌تواند ظاهر دندان‌های زیبای ما را تغییر دهد. به همین جهت امروزه روش‌های درمانی مختلفی برای برطرف کردن و یا پنهان کردن آن مورداستفاده قرار می‌گیرد. اولین و ساده‌ترین روش ممکن،‌ سفید کردن دندان‌ها است. با سفید کردن دندان‌ها می‌توان احتمال دیده شدن ترک‌خوردگی‌ها را کمتر کرد. برای این کار می‌‌توانید به سراغ خمیردندان‌های سفیدکننده‌‌ای بروید که عملکرد مناسبی دارند.

روش دیگر برای حل مشکل کریز لاین، باندینگ است. در باندینگ، دندان‌پزشک از ماده‌ای با نام رزین کامپوزیت استفاده می‌کند و تمامی ترک‌های موجود بر روی سطح مینای دندان را پنهان می‌کند. باندینگ کردن امری تخصصی است و تنها باید توسط پزشکان ماهر صورت بگیرد.

آخرین روشی که قصد داریم به آن اشاره کنیم،‌ استفاده کردن از روکش است. روکش یا ونیر به ما اجازه می‌دهد تا ظاهر سطح دندان را به‌طور کامل تغییر دهیم. به‌منظور تهیه ونیرها نیز رزین کامپوزیت استفاده می‌شود. روکش‌ها مقاومت بسیار خوبی دارند و اگر به‌خوبی نگهداری شوند، می‌توانند برای سال‌های متمادی ظاهر اولیۀ خود را حفظ کنند.

سخن پایانی

اگر بر روی دندان‌های خود تعدادی خطوط زرد و سفید را مشاهده می‌‌کنید،‌ احتمالاً دچار ترک دندانی شده‌اید. این ترک‌ها منجر به تغییر شکل مینای دندان می‌شوند و به‌طورکلی منجر به ایجاد درد نمی‌شوند. ترک‌هایی که بدین صورت به وجود می‌آیند، معمولاً تنها ظاهر دندان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

از این ترک‌ها با نام کریز لاین دندان نیز یاد می‌شود. موارد مختلفی همچون بالا رفتن سن و دندان‌قروچه را از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن ترک دندان می‌دانند. برای رفع این ترک‌ها می‌توان از گزینه‌هایی همچون باندینگ، استفاده از روکش دندان و همچنین سفید کردن دندان‌ها استفاده کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه، می‌توانید با کارشناسان مجرب کلینیک دندانپزشکی مهرآوید تماس بگیرید تا شما عزیزان را یاری کنند.

 

سوالات متداول

1- ترک مویی دندان یا کریز چیست؟

ترک مویی دندان یا کریز لاین به ترک های ریزی گفته می شود که  روی دندان های جلویی ایجاد می شود و به رنگ زرد و سفید است.

2- مهم ترین علت ترک روی دندان چه می تواند باشد؟

مهم ترین علت ترک روی دندان افزایش سن است. از دیگر علل کریز لاین می توان به  عادت‌های نامناسبی همچون جویدن ناخن‌ها، دندان قروچه و خوردن مواد غذایی منجمد اشاره کرد.

۳ دیدگاه در “ترک مویی دندان چیست؟ علت بوجود آمدن، درمان کریز لاین‌ها

  1. نسرین محبی می گوید:

    راه جلوگیری از ترک دندان چه مواردی هست ؟ بیشتر این مشکل در کدام دندان ها ایجاد میشود داندان های جلو یا آسیاب ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .