دلیل شکستن ناگهانی دندان

علت شکستن دندان

شکستن دندان یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای همه ما پیش بیاید. وقتی روی تاج دندان ترک خوردگی جزئی حاصل شود ممکن است تا لثه هم پیش برود و ممکن است دندان ما درد بگیرد. البته برخی از شکستگی‌های دندان، درد کمتر و برخی دیگر درد بیشتری دارند. معمولا این درد قبل یا بعد از جویدن غذا احساس می‌شود.

ما در مطلب امروز قصد داریم به پنج مورد از دلایل شکستگی دندان اشاره کنیم. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید و به تازگی متوجه آن شده‌اید، مطلب امروز می‌تواند مفید باشد؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

انواع شکستگی دندان

علت شکستن دندان چیست ؟

ترک مویی دندان

یکی از دلایل شکستن دندان، کریزلاین‌ها هستند. به شکستگی‌های مویی در مینای خارجی دندان کریز لاین می‌گویند. این عارضه بیشتر به شکل خطوط عمودی در دندان‌های جلویی بزرگسالان اتفاق می‌افتد. چون این ترک‌ها عمق کمی دارند، معمولا دردی ندارند و مشکلی برای فرد به وجود نمی‌آورند. کریزلاین‌ها در ظاهر فرد تاثیر می‌گذارند و سبب می‌شوند روی دندان، لکه و پلاک دندان به وجود بیاید و به علت سایش، فشار دادن یا آسیاب کردن طولانی مدت و خوردن غذاهای سفت حاصل می‌شوند.

ممکن است به علت ضربه به دهان، استفاده از دندان به عنوان ابزار، جویدن اشیا و ناخن و وجود حفره‌های قبلی روی دندان باشد یا ممکن است تغییرات شدید دمایی ناگهانی مانند آشامیدن یک نوشیدنی داغ این مشکل را به وجود بیاورد که البته معمولا احتیاجی به درمان ندارند و اگر از لحاظ زیبایی ظاهری اذیت می‌شوید، می‌توانید ترمیم زیبایی انجام دهید. این خطوط کاملا از بین نمی‌روند و معمولا دندانپزشک، روکشی از کامپوزیت را به شما پیشنهاد می‌کند.

قبل از خواندن ادامه مطلب سری هم به مقاله بهترین دکتر کامپوزیت در تهران بزنید.

به نقل از سایت portmandentalcare درباره شکستگی دندان:

If your tooth or teeth have small chips on the edges, particularly chipped front teeth, that don’t cause pain or issues, your dentist might recommend a small repair by smoothing the edge or repairing with a tooth-colored filling, which prevents the rough edge from cutting or damaging your lips or tongue, as well as restoring the appearance of the teeth. This is known as composite bonding.

 

شکستگی کاسپ دندان (Fractured Cusp)

شکستگی کاسپ دندان یکی دیگر از دلایل شکستن دندان‌ها است که بیشتر در قسمت زبان در دندان‌های پشتی پایین و همچنین در قسمت گونه در دندان‌های عقب بالایی ایجاد می‌شوند. این شکستگی معمولا به پالپ آسیب نمی‌رساند و در نتیجه درد زیادی حس نمی‌شود. این عارضه هنگامی اتفاق می‌افتد که کاسپ از طریق نیروی پرفشار و طولانی ضعیف شود یا دندان به شدت پوسیده شود. از دلایل ایجاد آن، ساییدن و محکم فشردن به مدت طولانی، ضربه خوردن، ترمیم ناموفق دندان و جویدن غذاهای سفت است.

علائم درد زمانی بروز می‌کند که جسم سختی را به دندان بگیرید یا غذا و نوشیدنی داغ بخورید یا هنگام جویدن غذا درد شدیدی را حس کنید و لثه تحریک شود. شاید بپرسید در این گونه مواقع با دندان شکسته چه کنیم؟ برای درمان این شکستگی معمولاً از روکش استفاده می‌شود تا از دندان محافظت شود و آن را بپوشاند. درمان آن به میزان شکستگی بستگی دارد. اگر شکستگی به حدی باشد که نیاز به پر کردن داشته باشد، پیشنهاد می‌شود آن را پر کنید. اگر در عمق دندان شکستگی ایجاد شود، کانال ریشه کمک می‌کند که دندان را ترمیم کنید. اگر شکستگی آن زود تشخیص داده شود، از یک انله استفاده می‌کنند و روی کاسپ ترک خورده قرار می‌دهند.

ترک مویی

 دندان ترک خورده (Cracked Tooth)

دندان ترک خورده به شکستگی ناقصی می‌گویند که از قسمت جویدنی دندان حاصل می‌شود. این ترک خوردگی از سطح دندان تا ریشه دندان هم می‌رسد. وقتی مینای دندان دچار ترک شود، پالپ دندان هم تحریک می‌شود. وقتی پالپ آسیب ببیند جایی که دندان ترک خورده است درد می‌گیرد. این درد از حساسیت به دمای شدید، درد بعد از جویدن غذا تا درد طولانی مدت و شدید که فرد نتواند بخوابد متغیر است.

به نقل از سایت dr-safarian در رابطه با علت ترک خوردن دندان ها:

با اینکه بافت مینای دندان، محکم ترین بافتی است که در بدن ما وجود دارد، اما گاهی دچار شکستگی شود. ضربه و یا تصادف میتوانند به راحتی باعث ترک خوردن دندانها شوند. حتی عادات غلطی مانند جویدن مداد و یا خوردن ناخن ها نیز میتوانند منجر به وارد شدن آسیب های جدی به مینای دندان شوند. ورزش هایی مانند قوتبال، درصورت عدم استفاده از محافظ دندان نیز ممکن است دندان را در معرض شکستگی قرار دهند. حفره ها و یا پوسیدگی باعث ضعیف شدن دندانها میشوند و آنها را در هنگام جویدن غذاهای سفت، آسیب پذیرتر میکنند. دندانپزشکان معتقدند که این مواد غذایی میتوانند به دندانها آسیب وارد کنند: قهوه، مرکبات، یخ، آبنبات، چیپس، الکل، میوه خشک، نوشدنی های انرژی زا

مهم‌ترین علت شکسته شدن دندان ها، نیروی شدیدی است که هنگام بسته شدن فک‌ها به دندان‌ها وارد می‌شود. بیشتر شکستگی‌های دندان از سطح جونده شروع می‌شود و از آنجا به طرف ریشه پیشروی کرده و ریشه را هم بیمار می‌کند. درمان این شکستگی تا حد زیادی به شدت و عمق ترک بستگی دارد. چون این ترک‌ها می‌توانند در دو نوع ترک قابل درمان و ترک غیر قابل درمان باشند.

برای ترک دندانی که قابل درمان است، معمولاً از روکش برای ترمیم دندان و جلوگیری از پیشرفت ترک استفاده می‌شود. اگر این ترک، زود تشخیص داده نشود و درمان انجام نگیرد وضعیت دندان بدتر می‌شود به گونه‌ای که دیگر غیرقابل درمان می‌شود و سرانجام ناچار می‌شوید که دندان را بکشید.

 دو نیم شدن دندان (Split Tooth)

شکاف یا دو نیم شدن دندان، زمانی اتفاق میفتد که شکستگی دندان، درمان نشده باشد. این مشکل از بالای دندان تا زیر لثه پیش می‌رود. به این ترتیب که وقتی ترکی در دندان وجود دارد ممکن است بعد از مدتی، دندان شکافته شود و قسمت‌های مختلف دندان را از همدیگر پاشیده و دندان را شل کند. علت آن می‌تواند از داشتن عادات مضر مانند ساییدن، فشردن ( براکسیسم) ، جویدن یخ، اشیا و غذای سفت باشد. شاید برای شما سوال باشد که با دندان شکسته چه کنیم؟

در پاسخ باید بگوییم که اگر میزان شکستگی زیاد باشد، چاره‌ای جز کشیدن دندان وجود ندارد. اما اگر شکستگی آن به حدی باشد که بتوان آن را نجات داد، روت کانال و تاج دندان توصیه می‌شود.

دو نیم شدن دندان

 شکستگی عمودی ریشه (Vertical Root Fracture)

زمانی که شکستگی دندان به صورت عمودی باشد این مشکل از ریشه دندان شروع می‌شود و سطح دندان را هم درگیر می‌کند. این شکستگی می‌تواند قسمتی از ریشه یا تمام طول ریشه را درگیر کند و حتی از گونه به سمت زبان پیش برود. زمانی متوجه این شکستگی می‌شویم که استخوان و بافت لثه و دهان عفونی شده باشند و این مشکل با رادیوگرافی تشخیص داده می‌شود.

اکثر شکستگی‌های ریشه زمانی اتفاق می‌افتند که قبلا درمان ریشه روی آنها انجام شده بود. معمولا این شکستگی‌ها درمان نمی‌شوند و دندانپزشک به ناچار آن را می‌کشد. گاهی اوقات هم ممکن است دندانپزشک اقدام به برداشتن ریشه شکسته کند. در این مواقع زیر نظر متخصص دندان، کاشت ایمپلنت دندان توصیه میشود

سخن پایانی

شکستن دندان پوسیده ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشند که از آن میان می‌توان به تغذیه نامناسب، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، ضربه، پوکی استخوان و… اشاره کرد. ما در مطلب امروز انواع شکستگی‌های دندان و دلایل آنها را ذکر کردیم. اگر دندان شما هم بنا به دلایلی شکسته شده است هر چه سریع‌تر به دندانپزشکان ماهر و متخصص کلینیک مهر آوید مراجعه کنید تا در اسرع وقت در رفع مشکل اقدام کنند.

 

پاسخ به سوالات شما

علت شکستگی دندان چیست؟

دندان قورچه ( براکسیسم)، ضربه خوردن، جویدن مواد سفت، پوسیدگی دندان از جمله دلیل شکستن دندان است.

درمان شکستن دندان چیست؟

گذاشتن روکش های دندانی ، باندینگ دندان، درمان کانال ریشه و کشیدن دندان جهت کاشت مجدد دندان یا پرکردن جای خالی دندان با کامپوزیت

انواع شکستگی دندان چیست؟

شکستگی تاج، شکستگی کاسپ دندان، ترک‌های خطی، دندان ترک خورده عمیق و … از انواع شکستگی دندان می باشند

۸ دیدگاه در “دلیل شکستن ناگهانی دندان

  1. آزیتا شکری می گوید:

    دندون های جلوم ترک مویی دارن که از نزدیک مشخص هست برای رفع مشکل روکش دندان نیاز هست ؟
    اگر جواب تون مثبت هست باید عصب کشی انجام بشه ؟

  2. نگین ابراهیمی می گوید:

    برای رفع شکستگی دندان کامپزیت بهتر هست یا لمینت ی دونه از دندان های جاوم شکسته و نمیدونم چطور میشه بعد از درمان طبیعی به نظر بیاد

  3. علی صابریان می گوید:

    باسلام من ۳۲سالمه از ۴-۵سال پیش دندونام شروع کرد ب شکستن و پودر شدن الان تمام دندونام پودر شدن و رسیدن به ریشه ی لقمه غذانمیتونم بخورم همه فکربددرموردم میکنن دیوونه شدم بخدا.
    من باید چیکارکنم؟

  4. سارینا می گوید:

    من چند سال پیش یکی از دندونام نصفش شکسته بود ولی ترمیمش کردم و پرش کردم. الان دوباره حالت پوسیدگی پیدا کرده، دوباره باید پرش کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .