همه چیز درباره کیست دندان

کیست دندان

کیست دندان یکی از مواردی است که کمتر به آن اشاره می­شود. هنگامی که در مورد بیماری‌ها یا مسائل مربوط به دندان صحبت می‌شود، مردم معمولاً از پوسیدگی، حساسیت دندان و کشیدن دندان عقل شکایت دارند. با این حال، مسائل بسیاری زیاد دیگری وجود دارد که فرد می‌تواند در مورد دندان‌های خود تجربه کند.

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی از انواع کیست دندان و روش درمان آن را بیان کنیم.

کیست دندان چیست؟

یکی از آن شرایط “معروف” یا نادر قطعاً کیست دندان است که یکی از بیماری های دهان و دندان است. برای کسانی که نمی‌دانند، کیست اساساً کیسه‌ای از بافت نرم یا مایعی است که در کنار یا اطراف دندان ایجاد می‌شود. افرادی که هرگز در مورد کیست دندان نشنیده‌اند یا درد کیست دندان را تجربه نکرده‌اند باید خود را خوش شانس بدانند.

با این حال، بیمارانی که مجبور به مقابله با این بیماری شده‌اند، می‌دانند که چقدر می‌تواند ناراحت کننده و دردناک باشد.

بهترین کاری که یک فرد می‌تواند انجام دهد این است که به درستی آماده باشد. در اینجا همه چیزهایی که بیماران باید در مورد کیست‌های دندانی بدانند آورده شده است.

علت کیست دندان و نحوه تشخیص وجود کیست دندان

در بیشتر موارد، کیست‌ دندان در نوک ریشه دندان مرده یا در حال مرگ ایجاد می‌شو د.

وقتی صحبت از علت کیست دندان می‌شود، رایج‌ترین دلایل را می­توان اینطور بیان کرد:

• رشد نامناسب دندان یا وضعیت نامناسب دندان در دهان.
  • کانال ریشه به طور طبیعی یا در نتیجه یک روش نامناسب شکست خورده است
  • یک سندرم ژنتیکی به نام سندرم گورلین

اگر دندان به هر طریقی دفن شود یا نهفته باشد، کیست ممکن است ایجاد شود. به عنوان مثال، دندان عقل اغلب دفن می‌شود. دندان‌های مرده محیط مناسبی برای کیست هستند.

دندان مرده

اگرچه کیست‌های دندانی معمولاً نتیجه برخی مشکلات یا عفونت‌های دندانی هستند، اما می‌توانند نشانه‌ای از یک بیماری متفاوت باشند.

علائم کیست دندان

علائمی که بیماران باید به آن توجه داشته باشند در اینجا آمده است:

• دندان‌های حساس یا دردناک
  • فاصله افتادن بین دندان‌ها یا جابجایی دندان‌ها
  • لق شدن دندان‌ها
  • ناراحتی هنگام فشار دادن روی یک ناحیه خاص لثه
  • تورم لثه
  • بی حسی در قسمتی از صورت (فشار کیست بر روی عصب)

اگر بیمار متوجه هر یک از این علائم شد و مشکوک شد که ممکن است کیست داشته باشد، باید در اسرع وقت با دندانپزشک خود مشورت کند.

آیا کیست دندان خطرناک است؟

آیا کیست دندان خطرناک است؟ آیا کیست دندان باعث سرطان می­شود؟

برای پاسخ به این پرسش باید اول کیست ­ها را بشناسیم. ویژگی­ها و علت کیست دندان را بدانیم. اما مهمترین مساله اقدام به موقع برای درمان است. حتی کوچکترین بیماریها را اگر به حال خود رها کنیم در دراز مدت قطعا خطرناک هستند.

در اینجا بد نیست اشاره کنیم که برا اساس آنچه که در سایت salamatmedia نیز آمده:

در حالت کلی کیست‌ها را می‌توان به دودسته خوش‌خیم و بدخیم تقسیم‌بندی کرد. کیست‌های خوش‌خیم همان توده‌های کوچکی هستند که معمولاً اصلاً دیده نمی‌شوند و یا عارضه خیلی بدی داخل دهان و فک ایجاد نمی‌کنند.

دسته دوم کیست‌ها بدخیم هستند. این توده می‌تواند به‌مرور بافت استخوانی فک را تخریب کند و با ایجاد عفونت مشکلات جبران‌ناپذیری را برای دهان و فک شما پدید بیاورد. در حالت کلی درصد خیلی کمی از کیست‌ها (بین ۱ تا ۶ درصد آن‌ها) ممکن است بدخیم و سرطانی باشند، اما غالب این توده‌ها خوش‌خیم هستند و مشکل حادی ایجاد نمی‌کنند.

اما در مورد کیست دندان، مراجعه سریع نه تنها باعث می­شود از بروز بیماریهای دیگر مثل سرطان جلوگیری شود، بلکه به نجات دندان آسیب دیده هم کمک می­کند. درمان فوری کیست دندان از هر گزینه دیگری بهتر است. برای اینکار می­توانید یک نوبت دندانپزشکی آنلاین بگیرید و بدون تلف کردن وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

انواع کیست دندان

یکی از مهمترین نکاتی که بیماران دندانپزشکی باید بدانند این است که کیست‌ها انواع مختلفی دارند. سه نوع رایج آن کیست پری اپیکال، کیست دنتیژروس و کراتوسیست ادنتوژنیک است.

کیست پری آپیکال

این کیست شایع‌ترین کیست دندان است و نام های زیادی دارد. دندانپزشکان ممکن است از آن به عنوان کیست رادیکولار، کیست پریودنتال آپیکال، کیست انتهای ریشه یا به سادگی کیست دندان یاد کنند.

این کیست در اثر مرگ یا نکروز بافت پالپ داخل دندان ایجاد می‌شود. مرگ پالپ معمولاً در نتیجه پوسیدگی یا آسیب دندان است. هنگامی که نکروز پالپ رخ می‌دهد، باعث التهاب و ترشح سموم می‌شود، معمولاً این مساله در انتهای نوک ریشه رخ می­دهد، از این رو به آن “کیست انتهای ریشه” نیز می گویند.

دکتر تیموری درباره این نوع کیست گفته است:

کیست پریودنتال در مواقعی رخ می دهد که پلاک های دندانی سبب ساییدگی دندان و آسیب به آن می شود. در نتیجه فاصله ای بین دندان و لثه ایجاد خواهد شد که زمینه را برای کیست و آبسه فراهم می کند.

در بیشتر موارد، درمان خیلی پیچیده نیست. برای بهبودی بیمار، دندانپزشک باید از درمان ریشه استفاده کند. اگر این کار جواب نداد، دندانپزشک باید دندان مرده را خارج کند. این تنها راهی است که  می‌توانند به کیست برسند، آن را خارج کنند و ناحیه عفونی را تمیز کنند.

کیست پری آپیکالبهترین راه برای اطمینان از عدم بروز مجدد التهاب یا عفونت پر کردن ناحیه با دندان مصنوعی است. برای جلوگیری از تشکیل مجدد کیست، دندانپزشکان معمولاً کانال ریشه رتروگراد را پر می‌کنند. خب با توضیحی که داده شد پاسخ به دو سوال ” آیا کیست دندان خطرناک است؟ آیا کیست دندان باعث سرطان می شود؟” در مورد این کیست منفی است.

کیست دنتی ژروس

این کیست معمولاً در ناحیه دندان عقل پایین یا نیش دائمی بالایی ظاهر می‌شود. در اطراف تاج یک دندان رشد نکرده تشکیل می‌شود.

چیزی که در بیشتر موارد باعث ایجاد این کیست می‌شود، فشاری است که دندان در حال رویش به فولیکول وارد می‌کند. فشار از جریان طبیعی خون جلوگیری می‌کند و به همین دلیل ممکن است مایع بین بافت قسمت تاجی و غشای مینا دندان جمع شود. این مایع باعث التهاب و عفونت می‌شود که نتیجه آن اغلب یک کیست دنتیژروس است.

متاسفانه تنها راه درمان این کیست کشیدن دندان و برداشتن کیست با جراحی کیست دندان است.

کیست دندان عقل

ادنتوژنیک کراتوسیستیک

بیماران به احتمال زیاد متوجه این کیست در ناحیه خلفی فک پایین یا مندیبل می‌شوند. با وجود اینکه نامی ترسناک دارد، این کیست تقریباً شبیه سایر کیست‌های دندانی است. با این حال، برای اینکه دندانپزشک مطمئن شود، معمولاً باید بیوپسی، آنالیز میکروسکوپی و رادیوگرافی انجام دهد.

متأسفانه متخصصان نمی‌توانند علت این کیست را مشخص کنند، اما چندین نظریه وجود دارد که ممکن است منشأ کراتوسیست را نشان دهد.

برخی از دندانپزشکان معتقدند کیست در محلی که دندان باید قرار می‌گرفت ظاهر می‌شود تا این ناحیه را پر کند. سایر متخصصان فکر می‌کنند که این کیست در واقع توموری است که از لامینه یک دندان آسیب دیده یا مرده ایجاد می‌شود.

تنها راه دندانپزشک برای درمان این کیست، برداشتن آن با جراحی کیست دندان است. کیست ممکن است دوباره ظاهر شود و به همین دلیل است که دندانپزشکان معمولاً پس از جراحی کیست دندان، درمان را تجویز می‌کنند.

تفاوت بین کیست دندان و آبسه

کیست دندان در مقابل آبسه قطعاً شایع‌ترین معضلی است که بیماران هنگام تجربه تورم‌های دردناک در دهان دارند. بنابراین، بسیار مهم است که بیماران بدانند که تفاوت اصلی بین کیست دندان و آبسه، عفونت است. بیشتر کیست‌های دندانی عفونی نیستند، اما اگر عفونی شوند، آبسه نامیده می‌شوند. معمولاً آبسه در کیست دندانی یا نزدیک آن ایجاد می‌شود. به نقل از سایت healthline در رابطه با تفاوت این دو:

Dental cysts can remain small and symptom-free. If they grow, they can cause pain by pressing against a tooth or gum. A dental abscess is an acute infection that will be swollen and very painful. Sometimes the bacteria causing the infection will produce a bad taste in your mouth.

علت اصلی آبسه باکتری‌های موجود در لثه است. در بیشتر موارد، این به دلیل پوسیدگی دندان اتفاق می افتد. اگر بیمار آبسه کوچکی داشته باشد، می‌تواند آن را با آنتی بیوتیک درمان کند. با این حال، آبسه‌های بزرگ باید توسط جراح کیست دندان برداشته شوند.

آبسه دنداان

درمان فوری کیست دندان

بیمارانی که از این عارضه رنج می‌برند می‌خواهند بدانند چگونه از شر کیست دندان خلاص شوند. راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، اما بهترین آنها جراحی کیست دندان و درمان کیست دندان (با تجویز دندانپزشک معتبر و مراجعه به دندانپزشکی تخصصی) است.

در بیشتر موارد، درمان آنتی بیوتیکی کار را انجام می‌دهد، اما اگر کیست بزرگ یا عفونی باشد، برداشتن کیست دندان ضروری است. قطعا جراحی کیست دندان از درمان آن با آنتی بیوتیک سریعتر است اما مهمترین مساله انجام توصیه دندانپزشک است. اگر او گزینه طولانی تر را پیشنهاد می­کند، صرفا به دنبال درمان فوری کیست دندان نباشید و به توصیه او عمل کنید.

درمان خانگی کیست دندان

جراحی کیست دندان ممکن است کمی دلهره آور به نظر برسد، اما خوشبختانه این تنها راه درمان این بیماری برای بیمار نیست. اگر شرایط کیست خفیف باشد و التهابی وجود نداشته باشد، بیماران می‌توانند آن را با آنتی بیوتیک مناسب کیست دندان درمان کنند. همچنین، در برخی موارد، درمان خانگی کیست دندان ممکن است کافی باشد. یکی از بهترین درمان های خانگی استفاده از محلول آب نمک می باشد که دکتر فراز تیموری در این باره می گوید:

آب نمک یک معجزه گر همیشگی می باشد که در بیشتر مواقع یکی از بهترین روش های درمان خانگی بوده که حلال خیلی از مشکلات دهان و دندان است. محلول آب نمک همانند یک دهانشویه طبیعی بوده که زخم های لثه، روی لب و دندان را خیلی سریع برطرف می نماید. روزانه سه مرتبه شست و شوی دهان با آب نمک بهترین گزینه برای رفع کیست دندان خواهد بود.

مهم نیست چه درمانی را انتخاب می‌کنند، بیمارانی که از کیست‌های دندانی و سایر عفونت‌ها رنج می‌برند باید با یک دندانپزشک مورد اعتماد مشورت کنند. برای اینکار می توانید از دندانپزشکان کلینیک مهراوید که بهترین کلینیک دندانپزشکی شرق تهران محسوب می شود، کمک بگیرید.

جمع بندی

با خواندن مطالب بالا مشخص شد که کیست دندان بیماری خطرناکی نیست. البته همانطور که گفته شد مراجعه سریع به دندانپزشک و درمان به موقع و اصولی از واجبات است. در نهایت با رعایت این موارد پاسخ به سوال “آیا کیست دندان خطرناک است؟” منفی است.

سوالات رایج

کیست دندان چیست؟

کیست یک کیسه حاوی مواد مایع یا نیمه جامد در در کنار و اطراف دندان یا لثه است.

تفاوت کیست و آبسه دندان چیست؟

بافت نرمی که در اطراف دندان شکل گرفته (کیست) از ابتدا عفونت ندارد اما اگر دچار عفونت شود به آن آبسه گفته می شود.

درمان فوری کیست دندان به چه شکل است؟

نوع درمان کیست دندان به نوع کیست و همچنین محل به وجود آمدن آن بستگی دارد. از انواع درمان های کیست دندان میتوان به درمان کیست با جراحی ، درمان با لیزر ، درمان از طریق کشیدن دندان یا مصرف آنتی بیوتیک ها و … اشاره کرد.

آیا کیست دندان باعث سرطان میشود؟

تحقیقات نشان داده است که کیست دندان به طور معمول به تنهایی سرطان نمی‌افزاید. اما در برخی موارد، اگر کیست دندان باعث فشار و فشرده‌سازی عصب‌ها و بافت‌های اطراف شود، ممکن است باعث تغییرات در بافت‌های دهان شود که به عنوان عامل خطرساز برای سرطان دهان و دندانها محسوب شوند.

۱۲ دیدگاه در “همه چیز درباره کیست دندان

1. سارا می گوید:

با سلام و خسته نباشید من ۴ سال پیش دندون خود را عصب کشی کردم الان روی لثه من کیست ایجاد شده ۶ ماه ماندگار شده و دکتر به من گفته علتش عصب کشی بد دندان هست با این حال من یک بار جراحی کردم کیست را خارج کردم اما بعد از دو ماه دوباره به وجود آمد دکتر دندانپزشک به من گفت باید دندان را بکشید. من خارج از ایران زندگی می‌کنم خواستم بدونم باید این دندان را بکشم راه دیگری ندارد ممنون میشم جواب من رو بدهید با تشکر

2. اندامی می گوید:

من امروز جراحی کیست انجام دادم بعد کشیدن دندانم کیستم اندازه یک بند انگشت بود و نیمی از فک جلومو گرفت بود و بعد جراحی کیست برای آزمایش فرستادن که نوعش مشخص بشه امیدوارم خوش خیم باشد????

3. اندامی می گوید:

4. عطیه می گوید:

منم قبلا کیست دندان داشتم. یکی از کارهایی که واسه درمانش کردم شستن دهانم با آب نمک بود که واقعا معجزه کرد.