اول ارتودنسی یا ایمپلنت؟ آیا می توان از ایمپلنت و ارتودنسی همزمان استفاده کرد؟ 

اول ارتودنسی یا ایمپلنت؟

بی نظمی و بهم ریختگی دندانها از جمله معضلاتی است که بسیاری از افراد، درگیر آن هستند. خوشبختانه امروزه در دنیای دندانپزشکی، روشهای بسیاری برای درمان بیماری های دهان و دندان وجود دارد که می توان با بکارگیری آنها زیبایی را به لبخند خود بازگردانید. از روشهایی که برای رفع بی نظمی دندانها استفاده می شود؛ می توان به ارتودنسی اشاره کرد که از رایج ترین و کارآمدترین روش ها است.

 در درمان بی دندانی نیز بهترین روشی که می توان بکار گرفت، ایمپلنت دندانی است که بسیار شبیه دندانهای طبیعی شما است و جایگزین دندانهای از دست رفته شده و طرح لبخند شما را زیبا می سازد. در بسیاری از موارد نیز مشکل بی نظمی دندانها و بی دندانی در دهان با هم وجود دارد. در این شرایط این سوال مطرح می شود که در این شرایط از کدام روش باید استفاده شود؟ آیا می توان از ایمپلنت و ارتودنسی همزمان استفاده کرد؟  برای یافتن پاسخ سوالات خود در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

اول ارتودنسی یا ایمپلنت؟

برای پاسخ این سوال به یک تعریف کوچک از ایمپلنت و ارتودنسی می پردازیم تا وظیفه ی هر کدام را برای شما عزیزان بیان کنیم.

ایمپلنت دندان در اصل نوعی دندان مصنوعی است که دارای یک ستون فلزی از جنس تیتانیوم می باشد و در استخوان زیر ناحیه ی دندان از دست رفته قرار میگیرد و بهترین مورد برای جایگزینی دندان از دست رفته است؛ اما مانند دندان طبیعی قابل جابجایی نیست و ثابت در فک باقی می ماند.

ارتودنسی شاخه ای از پزشکی است که به درمان انواع ناهنجاری های فک و کجی و نامرتبی دندانها می پردازد و با حرکت دادن دندانها آنها را منظم ساخته و در جای مناسب قرار میدهد .

با این تفاسیر در پاسخ به این سوال که در درمان دندانها اول از ایمپلنت استفاده کنید یا ارتودنسی، باید بگوییم که بهتر این است که پیش از انجام ایمپلنت اول ارتودنسی کنید. زیرا ارتودنسی موجب حرکت دادن دندانها و جابجایی آنها در فک می شود و  حفره های خالی در لثه را پر می کند و در این صورت دندانها نیاز به فضای بیشتری خواهند داشت. با این حال شما پیش از انجام ایمپلنت باید با متخصص ارتودنسی قرار ملاقات بگذارید تا دهان و دندان شما را مورد معاینه و بررسی قرار دهد. متخصص ارتودنسی به راحتی تشخیص می دهد که کدام عمل را اول انجام دهید تا مشکلی برای دندان های شما پیش نیاید.

انواع ارتودنسی

انواع ارتودنسی

ارتودنسی نیز به چند صورت انجام می شود، ارتودنسی ثابت، متحرک و نامرئی.

ارتودنسی ثابت: منظور از ارتودنسی ثابت این است که بیمار قادر به خارج کردن آن از دهان نیست. در این روش براکت ها روی دندان چسبانده شده و ثابت می باشد. طول درمان در این روش ۲ سال و گاهی بیشتر هم می شود.

ارتودنسی متحرک: ارتودنسی متحرک شامل یک صفحه ی پلاستیکی است که سیم های کناره ی آن بیرون زده که این سیم ها به دندان متصل می شود. مدت زمان استفاده از این نوع ارتودنسی بستگی به شرایط و عیوب دندانی افراد دارد؛ معمولا حدود ۶ ماه طول می کشد. در این روش شما می توانید هنگام غذا خوردن و مسواک زدن ارتودنسی متحرک را خارج کنید.

ارتودنسی نامرئی: ارتودنسی نامرئی نوعی دیگر از ارتودنسی است که هنگام قرارگیری روی دندان افراد مشخص نیست و رنگ بسیار شفافی دارد، به همین دلیل اکثر افراد بزرگسال به دلیل پیدا نبودن براکت ها بر روی دندان از آن استقبال می کنند.

چه زمانی پیش از ارتودنسی باید ایمپلنت کنید؟

 

گاهی برخلاف تصور، شرایط فک و لثه به گونه ای است که باید پیش از انجام ارتودنسی، عمل ایمپلنت دندانی انجام شود. به همین دلیل است که افراد پیش از مراجعه به دندان پزشکی حتما باید توسط یک متخصص ارتودنسی معاینه شوند. برای مثال زمانی که دندانهای اطراف ایمپلنت صاف هستند و نیازی به ارتودنسی ندارند، می توان پیش از انجام ارتودنسی جراحی ایمپلنت را انجام دهید.

مورد دیگری نیز وجود دارد که دندانپزشک برای انجام عمل ارتودنسی نیاز به یک پایه یا لنگر دارد. بنابراین در این مورد باید پیش از انجام ارتودنسی و نصب بریس ها، ایمپلنت دندانی را قرار دهند.

ایمپلنت و ارتودنسی همزمان

در برخی از موارد نیز بر اساس شرایط فک و لثه، شما باید ایمپلنت و ارتودنسی همزمان انجام دهید. در این مورد تخصص و مجرب بودن پزشک مورد نظر بسیار مهم است؛ زیرا  تداخل این دو روش بسیار مهم است و باید به درستی انجام شود. در این شرایط اول باید پایه ی فلزی ایمپلنت را در فک قرار داده و منتظر بمانید تا با استخوان فک جوش خورده و ادغام شود. سپس دندانپزشک به کمک متخصص ارتودنسی شرایط فک و دندانها را بررسی کرده و با در نظر گرفتن این شرایط، عمل ارتودنسی را با استفاده از بریس های شفاف یا  نامرئی انجام می دهند. 

سایت dr-roshantalab در خصوص انجام دادن ایمپلنت قبل از ارتودنسی می گوید:

دندان طبیعی خودمان یک خاصیت طبیعی دارد و آن خاصیت این است که تحت تاثیر جویدن، به مرور زمان از ریشه به مقدار کمی جابجا می شود. همین خاصیت باعث شده که بتوان به کمک ارتودنسی، دندان های کج را از ریشه منظم کرد. با این حال ایمپلنت اینگونه نیست.

ایمپلنت دندان پس از قرار گرفتن در جای خود (در استخوان فک) مانند دندان طبیعی قابل جابجایی یا تنظیم نیست. در صورت تلاش برای به حرکت در آوردن ایمپلنت ها به استخوان فک و دندان های مجاور آسیب می رسد. بنابراین چنانچه شما قبل از ارتودنسی ایمپلنت بکارید، در صورت کج بودن دندان ها و نیاز منظم شدنشان، نمی توانید ارتودنسی انجام دهید و اگر درمان شما شروع شود، سرانجام نصفه و نیمه بدون موفقیت کامل به اتمام رسیده یا شکست می خورد.

اول ارتودنسی یا ایمپلنت؟
ایمپلنت و ارتودنسی همزمان

در اصلاح دندانها ایمپلنت دندانی به صرفه تر است یا ارتودنسی؟

از هر دوی این روشها به منزله ی اصلاح عیوب دندانی و زیباسازی طرح لبخند افراد استفاده می شود و هر دوی این روشها  نیز در نوع خود کارآمد و موفق هستند. اما به دلیل اینکه دندانهای طبیعی خود افراد بهتر و محکم تر هستند و از طول عمر بالایی برخوردارند، دندانپزشکان ترجیحا روش ارتودنسی را پیشنهاد می کنند؛ زیرا با حرکت دادن دندانها، فواصل بین دندانی را پر کرده و تراز نبودن، کجی و بهم ریختگی دندان را رفع کرده و از بین می برد. 

علاوه بر اینها عمل ارتودنسی از هزینه ی پایین تری نسبت به ایمپلنت دندانی برخوردار می باشد. اما در ایمپلنت های دندانی علاوه بر وجود هزینه های بالا امکان حرکت این دندان مصنوعی در فک وجود ندارد.

بهترین مرکز ایمپلنت در تهران

اگر به دنبال رفع عیوب دهان و دندان خود هستید و به زیبایی صورت و لبخند خود اهمیت میدهید، باید به دنبال یک کلینیک معتبر که دارای متخصصین حرفه ای و مجرب است؛ باشید. کلینیک تخصصی مهرآوید با در اختیار داشتن دندانپزشکان با تجربه و ماهر در تمامی زمینه های مربوط به مشکلات دهان و دندان از جمله ایمپلنت و ارتودنسی آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

نتیجه گیری 

بهم ریختگی و بی نظمی دندانها از جمله مشکلاتی است که در زیبایی افراد تاثیر بسزایی دارد. بنابراین برای این مشکلات باید به دنبال راه حل مناسب بگردید. به این منظور باید اول به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا تشخیص دهد که اول ارتودنسی کنید یا ایمپلنت. سپس با مشورت دندانپزشک بهترین راه حل را برای رفع عیوب دندانها بکار گرفته و انجام دهید.

 

سوالات متداول

1- اول ارتودنسی کنیم یا ایمپلنت؟

بهتر است که قبل از انجام ایمپلنت اول ارتودنسی کنید. زیرا ارتودنسی باعث حرکت دادن دندانها و جابجایی آنها در فک می شود و  حفره های خالی در لثه را پر می کند. اما در هر صورت قبل از انجام این کار باید با متخصص ارتودنسی خود مشورت کتید.

2- آیا می توان از ایمپلنت و ارتودنسی همزمان استفاده کرد؟ 

همان‌طور که در مطلب بالا گفتیم، ایمپلنت و ارتودنسی هم‌زمان فقط در شرایطی خاص و با مشورت پزشک امکان پذیر است. در غیر این صورت هرگز نباید این کار را انجام دهید زیرا بریس‌های ارتودنسی نمی‌توانند دندان ایمپلنت شده را جابجا کنند؛ به این خاطر که تیتانیوم ایمپلنت به استخوان فک کاملاً جوش خورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .