بهترین سن برای ارتودنسی ( کودکان و بزرگسالان) چه زمانی است؟

بهترین سن ارتودنسی دندان

ارتودنسی روشی است که برای صاف کردن یا جابجایی دندان‌ها به‌منظور بهبود ظاهر و کارکرد آن‌ها استفاده می‌شود. بسیاری از افراد در مورد بهترین سن ارتودنسی دندان سؤال دارند. کارشناسان حاضر در مهرآوید می‌توانند در این رابطه شما را راهنمایی کنند. این مجموعه مجهزترین کلینیک دندانپزشکی در شرق تهران است که انواع خدمات مربوط به دندان را ارائه می‌دهد. بیش از ۷۰ پزشک متخصص در این مجموعه در حال فعالیت هستند. با خواندن این مقاله اطلاعاتی در مورد سن مناسب ارتودنسی دندان به دست می‌آورید.

سن ارتودنسی دندان

بهترین سن برای ارتودنسی

بسیاری از افراد دندان‌های نامرتب یا شکسته دارند. ارتودنسی دندان‌های شما را صاف کرده و آن‌ها را به یک موقعیت بهتر منتقل می‌کند. با این کار ظاهر شما بسیار زیباتر می‌شود و جویدن غذا با استفاده از دندان‌ها نیز آسان‌تر خواهد بود. به علاوه راحت‌تر می‌توانید دندان‌هایتان را تمیز کنید. این کار جلوی خراب شدن دندان‌ها در آینده را می‌گیرد.

در برخی افراد دندان‌های جلویی از هم فاصله دارند و ظاهر نامرتب و بدی ایجاد کرده‌اند. گاهی نیز دندان‌های شما آسیب می‌بینند و از جای خود خارج می‌شوند؛ گفتنی است درباره ترمیم فاصله دندان جلو در مطلبی مجزا صحبت کرده ایم. اما درمان ارتودنسی می‌تواند آن‌ها را دوباره در خط و به جای مناسب خود برگرداند. از طرف دیگر قرار نگرفتن دندان‌های فک بالا و پایین روی هم باعث می‌شود روند جویدن غذا با مشکل مواجه شده و همچنین ظاهر زیبایی نیز نداشته باشند.

ارتودنسی در رفع هر دو این دو مشکل به شما کمک می‌کند. بهترین سن ارتودنسی دندان دوران کودکی است؛ اما بزرگ‌سالان نیز می‌توانند از این درمان استفاده کنند. موضوعی که اهمیت بیشتری نسبت به سن دارد، داشتن تعداد کافی دندان در وضعیت مناسب است. گاهی لازم است قبل از شروع درمان منتظر بمانیم تا دندان‌های بیشتری رشد کنند.

ahavaortho درباره سن مناسب ارتودنسی این چنین می گوید:

Some children may not even need braces. However, the majority of orthodontists agree that kids should get braces in the pre-adolescent ages of 10 to 14. This is the best time to get braces because nearly all of their adult teeth will be in place.Aug 2, 2022

اولین معاینه ارتودنسی چه زمانی است؟

اولین معاینه ارتودنسی چه زمانی است؟

اغلب ارتودنسی دندان در زمان کودکی انجام می‌شود و در واقع می‌توان گفت بهترینزمان ارتودنسی همان دوران کودکی است؛ اما اغلب افراد سؤال دارند چه زمانی برای اولین معاینه ارتودنسی پیشنهاد می‌شود؟ از کجا باید بدانیم آیا زمان شروع انجام ارتودنسی رسیده است یا خیر؟ اغلب دندان‌پزشکان پیشنهاد می‌دهند قبل از اینکه تمام دندان‌های دائمی بیرون بیایند، اولین معاینه ارتودنسی انجام شود.

بسیاری از مشکلاتی که نیاز به ارتودنسی داشته، ریشه در زاویه یا پهنای فک فرد دارند. نیازی نیست برای تشخیص این مشکلات از سوی دندانپزشک تمام دندان‌های دائمی کودک رشد کرده باشند. در واقع بهتر است قبل از رشد تمام این دندان‌ها و شکل‌گیری کامل فک، مشکلات مربوط به ارتودنسی تشخیص داده شوند.

در طول اولین جلسه بررسی می‌شود آیا مشکلی وجود دارد یا ممکن است در آینده پیش بیاید که برای درمان آن نیاز به ارتودنسی باشد یا نه؟ گاهی اوقات ممکن است به گرفتن تصاویر ایکس ری از دهان و دندان کودک نیاز باشد. این تصاویر به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی نشان می‌دهند دندان‌ها در کجا قرار دارند و چه دندان‌هایی هنوز بیرون نیامده‌اند.

پزشک متخصص دهان، دندان‌ها و فک شما را بررسی می‌کند. پزشک ممکن است تشخیص دهد وضعیت دندان و فک شما خوب است و شروع درمان ارتودنسی به شما پیشنهاد شود. پزشک متخصص می‌تواند به سرعت علائم اولیه هرگونه مشکل جدی مانند شکل‌گیری نامناسب فک یا مشکلات در جویدن را تشخیص دهد. همچنین او احتمال روی هم آمدن دندان‌ها را تشخیص می‌دهد و از سنین کم جلوی این مشکل را می‌گیرد.

سن مناسب برای ارتودنسی دندان بزرگ‌سالان

سن مناسب برای ارتودنسی بزرگسالان

شاید با خودتان فکر کنید ارتودنسی تنها برای کودکان است یا شاید خودتان کم‌سن‌تر بودید ارتودنسی را تجربه کرده باشید؛ اما تصور می‌کنید دیگر این درمان به شما کمکی نمی‌کند. البته بهترین سن ارتودنسی دندان زمانی است که استخوان‌های فک شما هنوز در حال رشد هستند که این موضوع مربوط به دوران کودکی و نوجوانی است؛ اما با افزایش سن، دندان‌ها هنوز در حال جابه‌جایی هستند و در نتیجه نمی‌توان گفت سنی وجود دارد که در آن ارتودنسی دیگر جواب ندهد.

ارتودنسی با ایجاد کمی فشار روی دندان‌ها، آن‌ها را در جای مناسب قرار می‌دهد و این فشار حتی بعد از توقف رشد استخوان‌ها نیز مؤثر است. البته صاف شدن دندان‌ها در بزرگ‌سالان به کمی زمان بیشتر نیاز دارد؛ زیرا استخوان‌ها در این سن سفت و سخت‌تر شده‌اند؛ اما باز هم می‌توانید با کمی صبوری به نتیجه برسید.

باید بدانید درمان ارتودنسی در بزرگ‌سالان را در هر سنی می‌توان شروع کرد. اگر به عنوان یک بزرگسال تصمیم به دریافت خدمات ارتودنسی گرفته‌اید، می‌توانید با کمک پزشک گزینه‌های متعددی را در انتخاب نوع سیم برای خودتان داشته باشید. درمان ارتودنسی در بزرگ‌سالی مزایای زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها زیبایی هرچه بیشتر شما است. اگر مشکلی در دندان‌های خود احساس می‌کنید می‌توانید همین حالا با یک پزشک متخصص در کلینیک دندان‌پزشکی مهرآوید تماس داشته باشید.

سن مناسب برای ارتودنسی کودکان

سن مناسب برای ارتودنسی کودکان

ارتودنسی دندان کودکان از چه سنی شروع میشود؟ اغلب گفته می‌شود بهترین سن ارتودنسی کودکان زمانی است که کودک شما بیشتر دندان‌های شیری خود یا همه آن‌ها را از دست داده است و اغلب دندان‌های دائمی رشد کرده‌اند. این اتفاق بیشتر در حدود سنین ۱۱ تا ۱۴ سالگی می‌افتد. اگر در طول این مدت زمان پزشک متخصص تشخیص دهد که نیاز به درمان ارتودنسی وجود دارد اغلب درمان‌های پیشگیرانه پیشنهاد می‌شوند. این درمان‌ها کمک می‌کنند هم‌زمان با رشد کودک بتوان به نتایج دلخواه در دندان‌های او دست یافت. سایت colgate.com در این رابطه گفته است:

The American Association of Orthodontists (AAO) recommends scheduling a child’s first orthodontist visit by age seven or at the first visible sign of malocclusion. Your child’s teeth and jaw are still developing at this age, making some orthodontic issues — such as underbites or very crowded teeth — easier to address. Still, many orthodontic problems are best treated after all the permanent teeth have come in. An early appointment will help confirm your child does not need treatment or might need treatment in the future. If you need help determining whether or not to schedule an appointment, talk to your child’s dentist. They can look at your child’s mouth and even refer you to an orthodontist.

در واقع برخی موارد درمان‌های پیشگیرانه هستند که پزشک متخصص به شما پیشنهاد می‌کند و اغلب شامل استفاده از تجهیزات خاص در سنین کمتر هستند. این درمان زمانی استفاده می‌شود که هنوز دندان‌های شیری زیادی در دهان کودک وجود دارد. وقتی بیشتر دندان‌های کودک بیرون آمدند، می‌توان نسبت به آغاز مرحله دوم اقدام کرد که همان استفاده از سیم‌های ارتودنسی یا براکت است.

این مرحله فاز دوم روند درمان است که اغلب مدت‌زمان آن از روش قدیمی ارتودنسی دندان کمتر است. به طور کلی از اولین تولد کودک لازم است هر ۶ ماه او را برای معاینه دندانپزشکی ببرید. داشتن روال مراقبتی منظم نزد یک پزشک مورد اعتماد کمک می‌کند علاوه بر سالم ماندن دندان‌ها، کودک به این محیط عادت کند و رابطه خوبی با دندانپزشک داشته باشد. همچنین بهتر است کار ارتودنسی دندان کودک در کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودکان انجام گیرد

حداکثر سن برای ارتودنسی

حداکثر سن برای ارتودنسی

به بیان ساده می‌توان گفت هیچ محدودیت سنی برای دریافت خدمات ارتودنسی دندان وجود ندارد. هر فردی که بالاتر از ۱۸ سال باشد و به عنوان یک بزرگسال شناخته ‌شود، می‌تواند خدمات ارتودنسی دندان را دریافت کند. به‌طورکلی تنها چیزهایی که شما برای دریافت ارتودنسی نیاز دارید، دندان‌های دائمی و فک سالم است.

در کودکان کم ‌سن قبل از شروع ارتودنسی تنها به بررسی دندان‌های آن‌ها پرداخته می‌شود؛ اما در بزرگ‌سالان موارد دیگری نیز هستند که برای موفق بودن ارتودنسی باید مورد ارزیابی قرار بگیرند. با وجودی که می‌توان گفت بهترین سن ارتودنسی دندان در سنین کودکی است، اما داشتن فاکتورهای کلی امکان انجام این کار در هر سنی را به شما می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین موضوعات، قوی بودن دندان‌ها و استخوان فک به اندازه کافی است. این شرط جلوی مشکلاتی مانند آسیب‌های فک یا بیماری‌های لثه در آینده را می‌گیرد. همچنین بزرگ‌سالان باید در نظر داشته باشند احتمال دارد قبل از شروع ارتودنسی نیاز به انجام کارهای دیگری روی دندان‌های آن‌ها باشد. برای مثال اگر در معرض بیماری لثه قرار داشته باشید ممکن است شما را به یک پزشک متخصص جراحی لثه ارجاع دهند.

دندان های خود را کی ارتودنسی کنیم؟

کلام آخر

ارتودنسی یکی از درمان‌های دندان‌پزشکی است که برای صاف کردن دندان‌ها و قرار دادن آن‌ها در جای خود استفاده می‌شود. اغلب افراد تصور دارند ارتودنسی را تنها می‌توان در دوران کودکی انجام داد و اگر تمام دندان‌های دائمی رشد کرده باشند دیگر استفاده از این درمان پزشکی امکان‌پذیر نیست. با وجودی که اغلب پزشکان عقیده دارند بهترین سن ارتودنسی دندان همان دوران کودکی است، اما این درمان در بزرگ‌سالان نیز جواب می‌دهد. اگر فکر می‌کنید نیاز به دریافت خدمات ارتودنسی دارید می‌توانید با پزشکان حاضر در کلینیک دندان‌پزشکی مهرآوید تماس داشته باشید.

 

سوالات متداول

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان چه زمانی است؟

بهترین سن ارتودنسی در سنین ۸ تا ۹ سالگی است. البته برخی از پزشکان 11 تا 14 سالگی را توصیه می کنند که این بستگی به تشخیص پزشک شما بعد از معاینه اولیه دارد.

مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی چقدر است؟

این مدت زمان برای هر فرد متفاوت بوده اما به طور کلی می توان گفت این مدت زمان چه برای کسانی که از ارتودنسی متحرک و چه کسانی که از ارتودنسی ثابت استفاده می کنند، چیزی حدود ۶ الی ۲۴ ماه می باشد.

حداکثر سن برای ارتودنسی چقدر است؟

برای انجام ارتودنسی دندان برخلاف ایمپلنت دندان محدودیت سنی وجود ندارد.

چه زمانی باید برای ارتودنسی به متخصص مراجعه کرد؟

اگر مشکلاتی مثل دندان های نامرتب و شلوغ، فاصله افتادن بین دندان ها ،جلو بودن یا عقب بودن فک و یا مشکلات مربوط به جویدن یا صحبت کردن را دارید بهتر است به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

۵ دیدگاه در “بهترین سن برای ارتودنسی ( کودکان و بزرگسالان) چه زمانی است؟

  1. مهیار می گوید:

    سلام ببخشید اگر دندان ها نیاز به پرشدن داشته باشه امکانش هست که اول ارتودنسی انجام بشه بعد تو دوره ارتودنسی دندون های خراب رو پر کرد؟

  2. میلاد می گوید:

    سلام وقتتون بخیر من الان حدودا ۴۰ سالمه میخوام ارتودنسی کنم به نطرتون نتیجه میگیرم یا دیره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .