اقدامات قبل از ایمپلنت دندان

اقدامات قبل از ایمپلنت

ایمپلنت دندانی انقلابی در دندانپزشکی ایجاد کرده و به یک راه حل جایگزین برای دندان دائمی از دست رفته ی افراد تبدیل شده است. دندانها از مهمترین اعضای بدن ما هستند که فعالیت بسیاری در زمینه ی جویدن غذا در طول روز دارند و متاسفانه به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف الکل و دخانیات، پوسیده و خراب میشوند و به دنبال آن، شما باید به فکر جایگزین کردن آن با یک روش مطمئن و دائمی باشید. 

ایمپلنت دندانی می تواند بهترین جایگزین برای دندان کشیده شده افراد باشد که توسط دندانپزشک طی مراحل خاصی انجام می شود. مراحل آماده سازی  کمک می کند تا بدن شما برای ایمپلنت آماده شود.

قبل از ایمپلنت دندان چه کارهایی باید انجام دهیم؟

در ادامه به کارهایی که باید انجام دهید تا مطمئن شوید که درمان ایمپلنت دندان شما موفقیت آمیز بوده است میپردازیم.

قبل از ایمپلنت دندان چه کارهایی باید انجام دهیم؟

معاینه جامع دندانپزشکی انجام دهید

معاینه دهان و دندان به دندانپزشک کمک می کند تا تشخیص دهد آیا بیمار کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان است یا خیر. همچنین دندانپزشک ازطریق بررسی دهان و دندان اطلاعات ارزشمندی را به دست می آورد که توسط آنها یک برنامه درمانی مناسب ارائه میکند. 

دندانپزشک از طریق گرفتن عکس با اشعه ایکس، انجام معاینه بصری و بررسی سوابق پزشکی، بیمار را ارزیابی می کند و توصیه های لازم مانند موارد زیر را به بیمار ارائه میدهد.

  • سه روز پیش از آغاز جراحی، پزشک به شما توصیه میکند که روزی ۳ بار از دهانشویه ی کلرهگزیدین  استفاده کنید.
  •  ۳ تا ۵ روز پیش از جراحی از خوردن داروهای رقیق کننده خون (آسپرین، وارفارین ) بپرهیزید.
  • ۲ هفته پیش از جراحی از مصرف الکل  اجتناب کنید.
  • شب قبل از جراحی کاملا استراحت کنید، زیرا برای انجام جراحی، قوای جسمی شما بسیار مهم است.
  • پیش از درمان غذا میل کنید تا حین جراحی دچار ضعف نشوید.
  • اگر قصد جراحی دارید،  بخصوص اگر پزشکتان از روش بیهوشی استفاده می کند، بهتراست یک نفر را  همراه خود به کلینیک ببرید تا هنگام برگشت به منزل، شما را همراهی کند.
  • پیش از جراحی از مسکن های قوی نظیر ژلوفن و نوافن استفاده کنید.
  • یک روز قبل از جراحی، غذاهای نرمی نظیر سوپ، فرنی و ….را برای خود حاضر کنید، زیرا پس از جراحی ممکن است توان انجام آن را نداشته باشید.
  • سعی کنید تا چند روز پس از جراحی با کسی قرار ملاقات نگذارید تا حالتان بهتر شود.
اقدامات دندانپزشک قبل از ایمپلنت
پیش از ایمپلنت

اقدامات دندانپزشک قبل از ایمپلنت

  • اگر سیستم ایمنی بیمار ضعیف یا سرکوب شده باشد، دندانپزشک برای بیمار  قبل و بعد از جراحی آنتی بیوتیک تجویز میکند.
  • اگر بیمار به هر ماده بی حس کننده یا دندانپزشکی حساسیت داشته باشد، دندانپزشک از روش های جایگزین استفاده می کند.
  • اگر بیمار دارویی مصرف می کند که می تواند با داروی بیهوشی تداخل داشته باشد یا بر جراحی های ایمپلنت دندان تاثیر بگذارد، دندانپزشک برنامه درمانی مناسبی را تنظیم می کند.
  • اگر فک بیمار مشکل خاصی داشته باشد، دندانپزشک پیوند استخوان یا تغییر شکل فک را طبق برنامه درمانی مناسب با فک انجام می دهد.
  • اگر بیمار شرایط مساعد و مناسبی داشته باشد، دندانپزشک ممکن است ایمپلنت و اباتمنت را در طول یک عمل جراحی قرار دهد. در برخی موارد، دندانپزشک حتی ممکن است تاج را همراه با ایمپلنت و اباتمنت قرار دهد.
  • بر اساس نتایج ارزیابی، دندانپزشک درمانی را فرموله می کند که نیازهای بیمار را برآورده کند؛ آنها بیمار را از طریق برنامه درمانی راهنمایی می کنند و به بیمار در مورد چگونگی آماده شدن برای هر روش مشاوره می دهند.

 مصرف آنتی بیوتیک

اگر دهان شما نیاز به دریافت ایمپلنت پزشکی دارد، باید از داروهای سرکوب کننده ایمنی برای جلوگیری از حمله بدن به ایمپلنت ها/پیوندها استفاده کنید. قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی، باید آنتی بیوتیک مصرف کنید که نقش یک سیستم ایمنی جایگزین را ایفا می کند.

به همین دلیل، بیماران مبتلا به بیماری های مزمن باید قبل و بعد از کاشت ایمپلنت دندان آنتی بیوتیک مصرف کنند. همچنین بیمارانی که دچار بیماری هایی نظیر دیابت، فشارخون،مشکلات قلبی، پیوند عضو، سکته مغزی و غیره هستند، باید پیش از جراحی با پزشک خود مشورت کنند.

 مصرف آنتی بیوتیک

به نقل از سایت dramirmohammadi در رابطه با استعمال دخانیات قبل از جراجی ایمپلنت:

یکی از اقدامات قبل از ایمپلنت دندان که بسیار حائز اهمیت است ، امتناع ورزیدن از کشیدن سیگار و نوشیدن مشروبات الکلی است. هر دو مورد گفته شده بیمار را از داشتن یک دوره بهبودی مطلوب منع ساخته و خطر بروز عارضه های اخ=حتمالی بعد از جراحی را بالا می برند. تمامی بیمارن بایستی در هفته ای که به روز جراحی ختم می شود ، نوشیدنی الکلی مصرف نکنند. الکل بر روی خون تاثیر گذاشته و در صورت استفاده ، امکان دارد مشکلاتی نظیر خونریزی پدیدار می شوند.

بدن را برای خود عمل آماده کنید

اگر با روش دندانپزشکی تحت بیهوشی جراحی دهان خود را انجام میدهید، باید 12 ساعت قبل از شروع جراحی، ناشتا باشید. همچنین باید لباس‌های گشاد و راحت بپوشید که به آسانی این عمل کمک می‌کند.

 آماده سازی فک توسط دندانپزشک

اگر به هر دلیلی فک نتواند ایمپلنت را قبول کند، دندانپزشک ساختار فک را به یکی از روش های زیر بهبود می بخشد:

  • اگر فک شما دارای تراکم استخوانی کمی باشد یا  به عبارتی برای نگه داشتن ایمپلنت خیلی نازک یا نرم باشد، دندانپزشک باید عمل  پیوند استخوان انجام  دهد و در صورت نیاز فک را صاف یا تغییر شکل دهند.
  • اگر فک خیلی بزرگ یا حجیم باشد، دندانپزشک مقداری استخوان را برداشته و از فک خارج می کند. 

سخن پایانی

در کل ایمپلنت به ۴ مرحله تقسیم می شود:

درمان که شامل معاینات لثه و درمان عفونت ها و مشکلات دهانی است. سپس جایگذاری ایمپلنت که شامل تراش لثه و قرار دادن پایه ی تیتانیومی در لثه میباشد. مرحله ی آخر نیز قرار دادن تاچ و روکش ایمپلنت است که ایمپلنت دندانی را کامل میکند. و آخرین مرحله نیز مراقبت های پس از ایمپلنت است که بسیار مهم و حیاتی است و در سالم ماندن ایمپلنت و طول عمر آن بسیار تاثیر گذار است.

 

۲ دیدگاه در “اقدامات قبل از ایمپلنت دندان

  1. امیر می گوید:

    سلام : من ۶۴ ساله ومرد می باشم . درچند سال اخیر دندانهای جلو فک پایین بسیار کج ونامرتب شده . وتعدادی از دندان هایم کشیده شده وجای آنها خالی است . آیا دندانهای کج را می توانم بکشم وایمپلنت کنم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .