مینی ایمپلنت چیست؟ مزایا و معایب آن

مینی ایمپلنت 

زمانی که دندان های دائمی به دلیل پوسیدگی، آسیب و یا تصادف از بین می روند، ایمپلنت های دندانی می توانند جان تازه‌ای به دندان‌های شما بدهند، آنها نسبت به سایر گزینه های دندانپزشکی برتری دارند، زیرا محکم، مطمئن و از نظر زیبایی دلنشین هستند. ایمپلنت، دندان فک شما را قوی و جوان نگه می‌دارد و محدودیت‌های رژیم غذایی که توسط دندان های مصنوعی ایجاد می شود را برطرف میکند و یک لبخند طبیعی را به شما هدیه میدهد. مینی ایمپلنت نوع جدیدی از ایمپلنت دندانی است و یک انتخاب محبوب برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته یا پوسیده می باشد. مینی ایمپلنت، گزینه خوبی برای کسانی است که قادر به کاشت ایمپلنت های سنتی دندان نیستند و همچنین برای ثابت نگه داشتن دندان های مصنوعی که از قبل داشته اید بسیار مناسب است. در این مقاله از مینی ایمپلنت و مزایا و معایب آن خواهیم گفت.

مینی ایمپلنت چیست؟

مینی ایمپلنت شبیه به ایمپلنت دندان با ابعاد کوچکتر است و در برخی شرایط که فضای کمتری برای پشتیبانی ایمپلنت معمولی وجود دارد، از مینی ایمپلنت استفاده می‌شود. مینی ایمپلنت ها تکنیک جدیدتری نسبت به ایمپلنت های معمولی دارند و برای رفع کاستی های آنها ساخته شده اند. مینی ایمپلنت ها از جنس تیتانیوم، با اندازه مینیاتوری ۳ میلیمتر و از یک پیچ یک تکه با انتهای توپی شکل ساخته شده اند، که مانند ریشه دندان عمل میکنند و از استخوان فک بیرون زده اند تا از دندان جایگزین حمایت کنند. این روش یک پروتز راحت تر و پایدار است که شما را قادر می‌سازد که بدون نگرانی در مورد دندان های خود از زندگی لذت ببرید.

مینی ایمپلنت چیست؟ مزایا و معایب آن

مزایای مینی ایمپلنت 

  • جراحی کمتر تهاجمی: مینی ایمپلنت ها را می‌توان با استفاده از یک بی حس کننده موضعی در لثه قرار داد. این روش نسبت به ایمپلنت های سنتی دندان بسیار کمتر تهاجمی است و ممکن است درد کمتری داشته باشد.
  • زمان بهبودی سریعتر: اندازه کوچک مینی ایمپلنت ها و روش کم تهاجمی که برای قرار دادن آنها استفاده می‌شود، به این معنی است که بسیاری از افراد سریعتر بهبود می یابند.
  • هزینه کمتر: هزینه مینی ایمپلنت ها می‌تواند متفاوت باشد، اما آنها اغلب ارزانتر از ایمپلنت های سنتی هستند و برای بسیاری از افراد مقرون به صرفه می باشند.
  •  به تراکم استخوان فک کمتری نیاز است: مینی ایمپلنت ها کوچک هستند و به حجم زیادی از استخوان فک نیاز ندارد و این باعث می‌شود، برای افرادی که تراکم استخوان فک خود را در اثر پوسیدگی، پوکی استخوان و یا آسیب از دست داده اند، بسیار مناسب باشند.
  • نتایج سریعتر: درروش مینی ایمپلنت می‌توان در همان جلسه اول عمل کاشت را انجام داد و چون بدون جراحی و خونریزی است، نتیجه سریعتر مشخص می‌شود.
  • از افتادگی فک و صورت  جلوگیری می کند.
  • قرار دادن و ترمیم آن درد کمتری دارد.
  • به پیوند استخوان نیاز ندارد.
  • تمیز کردن آن راحت است. 
  • نیازی به مواد چسبنده ندارد.
  • بوی نفس بهتر میشود.
  • می تواند در نواحی کوچکتر دهان شما قرار گیرد و انتخاب بهتری برای جایگزینی دندان های کوچک، قرار گرفتن دردهان های باریک و همچنین برای افراد با فک های کوچک هستند.

مینی ایمپلنت ها مانند دندان های طبیعی به نظر می‌رسند و عمل می کنند و مانند دندان مصنوعی نمی لغزند، از جابه جایی دندان های همسایه جلوگیری می‌کنند، توانایی گاز گرفتن و جویدن را بهبود می‌بخشند و در صحبت کردن و غذاخوردن اختلال ایجاد نمی‌کنند.

معایب مینی ایمپلنت

مینی ایمپلنت هم مانند هر روش درمانی بدون ایراد نیست، از معایب این روش درمانی به شرح زیر است:

  • ارتفاع استخوان: برای کاشت مینی ایمپلنت باید ارتفاع استخوان فک زیاد باشد و چون مینی ایمپلنت سایز کوچکی دارد، باید در نواحی کاشته شود که استخوان ارتفاع کافی داشته باشد تا بتواند به درستی در استخوان قرار گیرد، در صورتی که بخش زیادی از استخوان فک تحلیل رفته باشد امکان کاشت مینی ایمپلنت وجود ندارد.
  • دندان قروچه: در صورتی که دندان قروچه دارید، یا دندان هایتان را به هم فشار می‌دهید، کاشت مینی ایمپلنت برای شما مناسب نیست، زیرا فشار زیادی بر دندان ها وارد می‌شود که ممکن است باعث خرابی و صدمه دیدن آنها شود و طول عمرشان زودتر از حد معمول به پایان برسد.  
  • حلقه های توپی شکل که در انتهای مینی ایمپلنت ها قرار دارند، در صورت‌ فرسوده و یا شل شدن، باید تعویض شوند.
  • استحکام و طول عمر کمتری نسبت به ایمپلنت های معمولی دارند.
  • مینی ایمپلنت برای دندانی که زیاد از آن استفاده میکنید، مناسب نیست، زیرا آنها کار را برای مدتی انجام می‌دهند و دوام زیادی ندارند.
هزینه مینی ایمپلنت 
ایمپلنت مهرآوید

هزینه مینی ایمپلنت 

یکی از نگرانی‌های بیمارانی که کاشت دندان انجام می‌دهند هزینه های آن است. هزینه مینی ایمپلنت در مقایسه با ایمپلنت معمولی کمتر و مقرون به صرفه تر است؛ زیرا فقط به یک جلسه درمانی نیاز دارد و به پیوند استخوان نیازی ندارد که این امر باعث کاهش هزینه کلی کاشت مینی ایمپلنت و کاهش زمان بهبودی می‌شود. اما به صورت کلی هزینه مینی ایمپلنت به نیاز و مشکلات دندان پزشکی شما، نوع ایمپلنت، تعداد دندان هایی که باید تعویض شوند و مکان و تجربه ی پزشک مورد نظر شما بستگی دارد.

مینی ایمپلنت برای چه افرادی مناسب نیست؟

مینی ایمپلنت دندان برای همه افراد به خصوص کودکان یا افرادی که دهانشان به طور کامل رشد نکرده است، مناسب نیست، زیرا مینی ایمپلنت با رشد استخوان، توسط استخوان احاطه می شود و همچنین برای افرادی که دارای شرایط سلامتی خاصی  از جمله : دیابت، بیماری عروقی، هموفیلی و سایر شرایط لخته شدن، بیماری استخوان، شرایطی که به بهبود زخم یا استخوان تاثیر میگذارد، مناسب نمی باشد. همچنین برخی از عوامل سبک زندگی و داروها می‌توانند بر توانایی شما برای کاشت مینی ایمپلنت تاثیر بگذارند؛ اگر سیگاری هستید، بهداشت دهان و دندان محدودی دارید، داروی ضد انعقاد مصرف می‌کنید، دارویی استفاده میکنید که روند بهبود استخوان را کند میکند، در حال دریافت شیمی درمانی یا پرتو درمانی هستید و لثه های شما فرو رفته و یا آسیب دیده هستند،  ممکن است شرایط دریافت مینی ایمپلنت را نداشته باشید.

نتیجه گیری 

دندانپزشک معاینه کامل دهان و دندان را انجام می‌دهد و بهترین نوع طرح درمانی متناسب با شرایط شما را توصیه میکند، آنچه برای شما مناسب است در نهایت به بودجه شما، میزان، نوع از دست دادن دندان و تراکم استخوان شما بستگی دارد، اگر فکر می‌کنید که شرایط دریافت مینی ایمپلنت را دارید، برای مطمئن شدن از انتخاب خود به کلینیک دندانپزشکی مهرآوید مراجعه کنید تا برای ایجاد یک لبخند زیبا و کسب اطلاعات بیشتر در مورد مینی ایمپلنت های دندانی مشاوره لازم را دریافت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .