علت سیاه شدن دندان ها و روش های از بین بردن سیاهی دندان 

سیاه شدن دندان

سیاه شدن دندان یکی از مشکلات رایجی است که برای هر فردی امکان دارد که رخ دهد. علت این سیاه شدن‌ها میتواند بسیار مختلف باشد و چندین عامل یا حتی فقط یک عامل در این سیاهی دخیل باشند. به هر روی، مهم است که در اسرع وقت برای بررسی و رسیدگی به این سیاه شدن، اقدامی صورت گیرد و به دندانپزشکی مراجعه کرد.

با این حال، گاهی اوقات ممکن است که علت سیاه شدن دندان استفاده از برخی مواد غذایی باشد. این نوع مواد غذایی از خود لک به جای میگذارند که روی دندان نیز باقی میماند. به طور کلی هر رسوب و لکی که روی دندان باقی بماند، موجب سیاه شدن دندان می‌شود.

علائم دندان سیاه شده

علائم سیاه شدن دندان

به طور کلی، روند سیاه شدن یک دندان، بسیار طولانی است؛ بنابراین امکان ندارد که فرد متوجه سیاه شدن دندان خود خصوصاً هنگامی که دندان در معرض دید است، نشده باشد. در حقیقت روند سیاه شدن دندانها روندی کند محسوب میشود و با واکنش به موقع و رسیدگی به آن، می توان خیلی زود از پوسیدگی و گسترش سیاهی دندان جلوگیری کرد.

در ابتدای شروع فرایند سیاهی، حتی قبل از بروز لکه‌ای روی دندان، علائم دیگری مشاهده می شود که یکی از رایج ترین آنها، درد در آن ناحیه از دندان است. معمولاً روند سیاه شدن دندان با زرد شدن آن همراه خواهد بود. یعنی در اولین مرحله سیاهی دندان، زرد شدن دندان ها را مشاهده میکنید. اگر توجه کافی‌ به این مرحله نشود، رنگ زرد دندان به رنگ خاکستری تبدیل میشود. با همه این مراحل، خیلی زود میتوان متوجه این فرایند شد و از گسترش آن جلوگیری کرد.

دندانهایی که پتانسیل بالایی برای سیاه شدن دارند، دندانهای جلو و پشت دندانهای جلویی فک بالا و پایین هستند. سیاه شدن بین دو دندان جلو بسیار رایج است؛ چرا که به ندرت جرمهای این ناحیه پاکسازی میشوند و جرمها در آنجا تجمع می کنند. علت سیاه شدن پشت دندانها نیز همین تجمع جرمها هستند. به نقل از سایت medicalnewstoday:

A person’s teeth may become more sensitive, resulting in pain when eating or drinking, before teeth discolor. The teeth may also develop small dots that appear black, often near the gum line. This is a common occurrence in children who have black teeth.

علت سیاه شدن دندان

 

چرا دندان سیاه میشود؟ گاهی اوقات دلیل سیاه شدن دندان مربوط به عدم رعایت بهداشت فردی است. نکته ای که در این مقاله از سایت thedentalcentrelondon نیز به آن اشاره شده.

Poor oral hygiene can cause your tooth to go black. In the early stages, this is likely to be staining from substances like tobacco, red wine and strongly coloured food. If your oral hygiene routine is not thorough enough to remove the acid-excreting bacteria each day, the acid will slowly eat away at your tooth.

اما موارد متعددی نیز وجود دارند که با وجود رعایت کردن بهداشت و اصول مربوط به آن، دندانهایشان سیاه شده است؛ بنابراین نمیتوان مطلقاً عدم رعایت بهداشت را عامل این سیاهی دانست. عواملی که در سیاهی دندانها دخالت دارند، به دو دسته عوامل خارجی و عوامل داخلی تقسیم میشوند که در ادامه به تشریح هر یک از این دو مورد خواهیم پرداخت:

عوامل خارجی سیاه شدن دندان

عوامل خارجی که در سیاه شدن دندانها تاثیر گذارند، عواملی هستند که در بیرون از بافت بدن انسان بودند و با مصرف آنها به صورت مستقیم موجب سیاهی دندانها شده اند. این عوامل عبارتند از:

  • تغییر رنگ و ایجاد رسوب و لکه روی دندان بر اثر مصرف مواد غذایی
  • وارد شدن ضربه به دندان ( یکی از علت سیاه شدن دندان های جلو همین میتواند همین مورد باشد)
  • آسیب به مینا دندان بر اثر عوامل مختلف
  • تبدیل شدن پلاک دندان به تارتار
  • عادت به خوردن نوشیدنیها و مواد غذایی رنگی
  • مصرف داروهای خاص مانند مکملهای مایع آهن
  • استفاده از خمیردندان های خاص
  • استعمال و سوء مصرف تنباکو
  • پر کردن دندان
  •  ترمیم دندان با سولفید نقره

علت سیاه شدن دندان از داخل

علت سیاه شدن دندان از داخل

عوامل داخلی که در سیاهی دندان اثر گذارند، عواملی هستند که در داخل بدن انسانها وجود دارند و به سبب اثرگذاری که در بدن ایجاد می کنند، موجب سیاه شدن دندانها میشوند. عوامل داخلی که در سیاه شدن دندانها دخیل هستند شامل:

  • ایجاد حفره یا پوسیدگی داخلی دندان، بروز عفونت در بافت نرم دندان یا پالپ دندان، از بین رفتن و نکروز پالپ دندان و بافت نرم دندان
  • بیماریهای دهان 

دندانپزشکی مبین mobindentalclinic در همین باره گفته است:

هنگامی که دندان از داخل دچار آسیب می شود ممکن است سیاه شود. معمول ترین مقصرهای دندان های سیاه در این موارد فرسایش یا حفره های دندان هستند. به عنوان مثال، یک عفونت پالپی یا دندان مرده ممکن است منجر به یک دندان سیاه شود.

علت سیاه شدن پشت دندان جلو

  • مصرف برخی نوشیدنی‌ها و مواد غذایی مانند نوشابه‌های گازدار، قهوه، چای، سس و برخی ادویه‌ها
  • پوسیدگی دندان
  • استعمال دخانیات و سیگار
  • بیماری‌های دهانی

روش های جلوگیری از سیاه شدن دندان ها

آسان ترین روشی که می توانید برای محافظت از دندان‌های خود و جلوگیری از سیاه شدن آنها انجام دهید، رعایت بهداشت فردی و استفاده از مسواک و نخ دندان است. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، دستورالعملی عمومی برای مردم مطرح کرده است که با عمل به این توصیه ها، می توان به میزان بسیار زیادی از سیاه شدن دندان و بروز پوسیدگی دندان جلوگیری کرد. این دستورات به شرح زیر هستند:

  • مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید (درباره نحوه صحیح مسواک زدن در مقاله ای جدا مفصلا صحبت کردیم)
  • تمیز کردن یا نخ دندان کشیدن بین دندانها حداقل یک بار در روز
  • برنامه‌ریزی ویزیت منظم دندانپزشکی حداقل هر ۶ ماه یک بار
  • اجتناب از مصرف غذاهای شیرین و حاوی قند

برای رفع سیاهی دندان ها در اثر پوسیدگی باید چه کرد؟

جلوگیری از سیاه شدن دندان

پوسیدگی دندان یکی از عواملی است که موجب سیاه شدن دندان میشود. از بین بردن سیاهی دندان و پوسیدگی دندان، در خانه و با روشهای خانگی امکان‌پذیر نیست و به دلیل پوسیدگی، دکتر دندانپزشک باید بخش پوسیده دندان را به کلی از بخش سالم جدا کند. دندانپزشکان برای برطرف کردن پوسیدگی دندان به صورت کلی این اقدامات را انجام میدهند:

  1. اگر پوسیدگی در یک قسمت از دندان قرار داشته باشد، قسمت آسیب دیده را از دندان جدا میکنند و سوراخ را با مواد خاصی می پوشانند.
  2. اگر پوسیدگی به لایه دوم دندان رسیده باشد، دندانپزشک تمام پوسیدگی را برمیدارد و یک تاج جدید را روی قسمت بالای دندان قرار خواهد داد.
  3. اگر آسیب و پوسیدگی دندان بسیار گسترده و عمیق باشد، دندانپزشک به صورت کامل دندان پوسیده را تخلیه خواهد کرد.

 

امکان از بین بردن سیاهی دندان ها در خانه وجود دارد؟

معمولاً درمان سیاهی دندان در خانه امکانپذیر نیست اما برخی موارد میتوانند تا حدی اثرگذار باشند. برای مثال میتوان برای درمان خانگی سیاه شدن بین دو دندان از کیت هایی که برای سفیدی دندانها در داروخانه ها وجود دارند، استفاده کرد. البته اگر سیاهی دندان شما در مراحل اولیه به سر میبرد، میتوانید از خمیردندان های مخصوص سفید کننده استفاده کنید.

پزشکان کلینیک دندانپزشکی مهرآوید،  با استفاده از روش های مختلف می توانند به صورت حرفه ای سیاهی دندان به جامانده را به صورت کامل پاک کنند.

 

متخصصان کلینیک مهرآوید

سخن پایانی

سیاهی دندان را اگر در مراحل اولیه باشد یا به پوسیدگی دندان ختم نشده باشد، میتوان به راحتی در کلینیکهای دندانپزشکی مانند کلینیک مهراوید با روشها و تکنیک هایی مخصوص، درمان کرد؛ بنابراین نیازی به نگرانی در رابطه با این موضوع نخواهید داشت.

 در این محتوا، به بیان علتها و بررسی سیاه شدن دندانها پرداختیم. امیدواریم این مطالب به شما برای رفع مشکلتان کمکی هرچند کوچک کرده باشد و به سوالهای شما پاسخی مناسب داده باشد. 

 

 

پاسخ به برخی از سوالات شما

سیاه شدن دندان نشانه چیست؟

عواملی متعددی میتواند باعث سیاه شدن دندان شما باشد دندان های سیاه می توانند نشانه ای از پوسیدگی دندان یا حفره های زیرین باشند. جرم گرفتن دندان و نداشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف برخی مواد غذایی میتواند باعث بوجود آمدن لک روی دندان شود.

چگونه از سیاه شدن دندان ها پیشگیری کنیم؟

روزی دوبار مسواک بزنید، روزانه از نخ دندان استفاده کنید، اجتناب از مصرف غذاهای شیرین (حاوی قند) ، نوشیدن بی رویه چای و قهوه در طول روز.

درمان سیاه شدن دندان در خانه امکان پذیر است؟

درمان دندان های سیاه در خانه معمولا امکان پذیر نیست و دندان های سیاه معمولا به درمان حرفه ای نزد پزشک نیاز دارند. با این حال استفاده از خمیر دندان های سفید کننده شاید بتواند کمی تغییر رنگ برای دندان شما بوجود بیاورد.

۱۰ دیدگاه در “علت سیاه شدن دندان ها و روش های از بین بردن سیاهی دندان 

  1. پارسا می گوید:

    سلام من داخل دندونم یه حالت گرد مانند سیاه شده اخرین دندون سمت راست دهنم ردیف پایینی الان راه حل چیه

  2. دلارام رحمتیان می گوید:

    سلام وقت بخیر بعد از گذاشتن ریتاینر پشت طی دوره ارتودنسی به صورت خطی پشت بعضی از دندانها سیاه شده و تغییر رنگ داده اما پوسیدگی نیست راه درمان آن چطور امکان پذیر است؟

  3. Fatemeh می گوید:

    سلام خسته نباشید ببخشید میگم من بین دو ندونم نمیشه گفت سیاهه رنگ قهوه ای رنگ هست و اینکه پیش دندون پزشک رفتم و گفت مشکلی نیس میشه راهنماییم کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .