پر کردن دندان در کودکان

پر کردن دندان کودک

پرکردن دندان در کودکانی که دندان‌‌های پوسیده دارند ضروری است. خیلی از پدر و مادرها فکر می‌کنند پرکردن دندان‌های شیری لازم نیست چون از نظر برخی از افراد این دندان‌ها، دائمی نیستند اما این افراد سخت در اشتباه هستند چرا که اگر دندان شیری پوسیده، ترمیم و پر نشود پوسیدگی دندان افزایش می‌یابد و ساختار آناتومیکی دندان پاشیده می‌شود و مشکلات دیگری را پدید می‌آورد. برای اینکه به اطلاعات بیشتری در این زمینه دست یابید تا پایان مطلب همراه ما باشید.

 

پر کردن دندان(dental Fillings) چیست؟

پرکردن دندان کودک از زبان متخصص کودکان:

وقتی دندان کودک پوسیده می‌شود، باید آن را پر کرد. برای بررسی ابتدا باید از دندان‌ها با اشعه ایکس عکس گرفت. در عکس مشخص می‌شود که پالپ دندان آسیب دیده است. پس از آن معمولا دندان‌ها را پر می‌کنند. چون اگر باکتری‌ها به صورت مداوم فعالیت کنند سبب بروز عفونت می‌شوند و اگر به عفونت دندان بی‌توجه باشیم عفونت در دندان افزایش می‌یابد و دندان‌ها پوسیده می‌شوند. برای رفع پوسیدگی آن را پر می‌کنند و اگر شدت آن زیاد باشد عصب‌کشی انجام می‌دهند. 

عکس دندان بچه

دلایل پر کردن دندان شیری کودکان

 

چندین دلیل وجود دارد که با توجه به آنها باید دندان شیری کودکان پر شوند که عبارتند از:

  • پرکردن دندان کودکان باعث می‌شود از گسترش عفونت دندان جلوگیری شود.
  • لبخند و حالت دندان‌های کودک تان زیبا شود و بر حفظ اعتماد به نفس او تاثیر داشته باشد.
  • دندان‌های شیری الگویی برای درآمدن دندان‌های دائمی هستند. اگر دندانی بیفتد یا به علت پوسیدگی کشیده شود، دندان‌های دائمی ممکن است در جای مناسبی قرار نگیرند.
  • دندان‌های شیری کار جویدن را آسان می‌کنند و در تغذیه مناسب و سلامت کودک تاثیر دارند‌‌.
  • یکی از مزایای داشتن دندان‌های شیری این است که کودک با دارا بودن آنها می‌تواند بهتر صحبت کند.
  • اگر دندان‌های شیری کودک پوسیده شود رشد دندان‌های دائمی او تحت تاثیر قرار می‌گیرند.
  • اگر پوسیدگی دندان‌ها درمان نشوند ممکن است کودک به دندان درد شدید دچار شود یا احتمال ایجاد آبسه دندان وجود دارد.

فرایند پر کردن دندان شیری چگونه است؟

بعد از اینکه دندانپزشک اطفال با توجه به تصویر اشعه ایکس، پرکردن دندان را توصیه کرد، عمل پر کردن دندان شیری انجام می‌شود. فرایند پر کردن دندان شیری کودک طبق مراحل زیر انجام می‌شود که عبارتند از:

آماده کردن کودک

در مرحله اول کودکان را آماده کرده و کمک می‌کنند در یونیت دندانپزشکی احساس راحتی کند. با توجه به سن و میزان استرس کودک ممکن است گاز نیتروژن استفاده شود. گاز نیتروژن مورد استفاده خطری برای سلامتی کودک ندارد. این روش نوعی بیهوشی یا سدیشن است که به کودکان کمک می‌کند تا از پرکردن دندان نترسند و بتوانند در طول درمان آرامش خود را حفظ کنند. با روش گاز نیتروژن، کودک شما هوشیار است.

معاینه دندانپزشکی

 در طول معاینه دندانپزشکی، متخصص دندانپزشک پوسیدگی‌ها را مشخص می‌کند. با عکس‌برداری دندان نواحی پوسیده مشخص می‌شود.

عکس آبسه دندان کودکان

بی حسی

 دندانپزشک از بی‌حسی موضعی برای بی حس کردن دندان مورد نظر استفاده می‌کند و سپس از طریق سرنگ ماده بی‌حسی را به لثه منتقل می‌کند. 

برداشت پوسیدگی دندان

دندانپزشک بعد از بی حس شدن دندان، پوسیدگی دندان کودکان را با یک وسیله تراش یا حفر کننده جدا می‌کند و دستیار دندانپزشک با یک ابزار مکش، آب و چرک و آلودگی را از دندان و لثه خارج می‌کند تا دندان کودک در حین ترمیم شدن، تمیز و خشک بماند.

پر کردن

بعد از اینکه تمام پوسیدگی‌ها را از دندان خارج کردند دندانپزشک ماده پرکننده را در جای خالی قرار می‌دهد. انواع مواد پرکردن دندان، شامل آمالگام یا کامپوزیت می‌شود. بعد از اینکه ماده پرکننده در جای خالی قرار گرفت کودک باید دندان‌ها را روی هم قرار دهد تا دندان پزشک کودک اطمینان پیدا کند که کار پر کردن به خوبی پیش رفته است. پس از آن دندان شستشو داده می‌شود و مراحل ترمیم به پایان می‌رسد که کل مراحل حدود نیم ساعت زمان می‌برد.

cleveland :

Dental fillings are single or combinations of metals, plastics, glass or other materials used to repair or restore teeth

“پرکردن دندان به صورت تکی یا ترکیبی از فلزات، پلاستیک، شیشه یا مواد دیگری است که برای ترمیم یا ترمیم دندان استفاده می شود”

سخن پایانی

پرکردن دندان شیری در کودکان از دغدغه‌هایی است که شاید شما هم با آن درگیر باشید. شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی مهرآوید از خدمات دندانپزشک اطفال این کلینیک برای کودکان‌تان بهره‌مند شوید. آنها پس از بررسی، مشخص می‌کنند بهترین زمان پر کردن دندان در کودکان شما کی خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه پرکردن دندان کودک با ما تماس بگیرید یا به وب‌سایت ما مراجعه کنید.

۸ دیدگاه در “پر کردن دندان در کودکان

  1. مهشید منفرد می گوید:

    من یه عکس از پر کردن دندان بچه م دارم یعنی عکس ایکس ری میتونم اونو بفرستم ببینین که ایا درست انجام شده یا نیاز به کار بیشتر داره؟

  2. میرعماد می گوید:

    با سلام خسته نباشین خدمت پرسنل کلینیک مهرآوید میخواستم بپرسم که پر کردن دندان چگونه است؟ من زیاد استرس دارم و همین باعث شده که بچه مو نیارم پیش متخصص دندانپزشک کودک شما

    • mehravidclinic می گوید:

      سلام ممنونیم ازتون. برای پر کرذن دندان کودک باید تشریف بیارین کلینیک پزشک ویزیت کنن و بعد که پوسیدگی مشخص شد به کودک بی حسی تزریق میشه و کار مورد نیاز انجام میشه و در اخر پر میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .