عصب کشی دندان چیست و چرا انجام می‌شود؟

عصب کشی دندان

همه ما در مقطعی مجبور به انجام یک عمل دندانپزشکی به نام عصب کشی یا کانال ریشه خواهیم شد. به جای کشیدن دندان، عصب کشی دندان در واقع می تواند به شما کمک کند تا از شر عفونت و پوسیدگی دندان خلاص شوید.

یک دندانپزشک عمومی یا یک متخصص ارتودنسی معمولاً درمان کانال ریشه را تحت بی حسی موضعی انجام می دهد. این مقاله یک نمای کلی از روش‌های درمان عصب دندان، هزینه‌ها و سایر اطلاعات مرتبط را در اختیار شما قرار می‌دهد.

عصب کشی دندان چیست؟

با توجه به تعدادی از عواملی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، هر یک از ما ممکن است دندان درد شدیدی را تجربه کنیم. تنها راه درمان درد و عفونت بدون کشیدن دندان، در صورتی که به پالپی که ناحیه داخلی دندان در آن رگ‌های خونی و اعصاب قرار دارد رسیده باشد، عصب کشی دندان است.

در واقع، عصب کشی دندان تکنیکی است که بخش داخلی و نرم ‌تر دندان که در آن عصب و ریشه دندان قرار دارد، برداشته شده، از عفونت پاک می‌شود و سپس با مواد مخصوص پر می‌شود.

روش عصب کشی دندان

مراحل عصب کشی دندان

عصب کشی معمولاً در مطب دندانپزشکی انجام می شود. دندانپزشک شما دندان دردناک را معاینه می کند و از اشعه ایکس برای تایید تشخیص خود استفاده می کند. اگر عصب کشی و کانال ریشه لازم باشد، اقدامات لازم را برای شما انجام می دهد.

فرآیند عصب کشی دندان مستلزم چند مرحله اساسی است که در ادامه با انواع مراحل این درمان بیشتر آشنا خواهید شد.

1. بی حسی

دندانپزشک در اولین مرحله عصب کشی مقدار کمی ماده بی حس کننده را روی لثه شما نزدیک به دندان آسیب دیده تزریق می کند تا مطمئن شود که شما هیچ دردی را تجربه نمی کنید. لثه ها پس از اتمام این کار به صورت موضعی بی حس می شوند. در صورت وجود پوسیدگی و عفونت شدید دندان، ممکن است به زمان بیشتری برای بی حس کردن دندان نیاز داشته باشید.

2. برداشتن پالپ دندان

متخصص دندانپزشک قبل از ایجاد یک سوراخ کوچک در عاج لایه بالایی دندان، برای مشاهده پالپ، دندان شما را بی حس می کند.

برای اینکه پس از نمایان شدن پالپ عفونی یا آسیب دیده به کانال عصبی دندان برسد، متخصص با استفاده از ابزارهای تخصصی به نام فایل های دندانی، پالپ را با دقت خارج می کند.

3. پاکسازی و تزریق آنتی بیوتیک

دندانپزشک در مرحله سوم عصب کشی، پس از برداشتن پالپ دندان، کانال باز شده را با آنتی بیوتیک موضعی می پوشاند تا عفونت را از بین ببرد و از بدتر شدن و بازگشت آن جلوگیری کند.

متخصص دندانپزشک پس از ضدعفونی و تمیز کردن کانال ها، ریشه دندان را با خمیر سیلانت و گوتاپرکا که ماده ای شبیه لاستیک است پر می کند. برای مدیریت و تضمین از بین رفتن عفونت، دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک خوراکی را نیز توصیه کند.

تزریق آنتی بیوتیک

4. پر کردن شکاف عصبی کشی شده

دندانپزشک شکاف کوچکی را که در قسمت بالایی دندان ایجاد کرده در همان ابتدای فرآیند عصب کشی، پر کرده و به طور موقت می‌بندد. برای محافظت از کانال در برابر آسیب ناشی از بزاق دهان، شکاف ها و درزها را نیز با سیلانت می بندند.

از آنجایی که پس از یک دوره عصب کشی، دندان دیگر مانند گذشته قوی و مقاوم نیست، باید از روکش دندان برای محافظت از آن استفاده شود.

زمان عصب کشی دندان

عصب کشی هنگامی انجام می‌شود که قسمت داخلی یک دندان که به آن پالپ نیز گفته می‌شود آسیب ببیند و یا دچار التهاب و عفونت شود. حتی اگر پالپ یا مغز دندان از بین رفته باشد و یا در اصطلاح مرده باشد، بخش بالایی دندان یا همان تاج می‌تواند کماکان دست نخورده باقی بماند. از بین بردن پالپ دندان آسیب دیده یا آلوده، بهترین روش برای حفظ ساختار دندان‌هاست.

دلایل اصلی نیاز به عصب کشی دندان

• پوسیدگی عمیق در نتیجه بی توجهی به درمان حفره ها و سوراخ های دندان
  • انجام چندین عمل دندانپزشکی روی یک دندان مشخص
  • ترک های دندان
  • شکستن دندان در تصادف یا هر حادثه دیگری

دلیل عصب کشی دندان

درد عصب کشی دندان

نیازی به نگرانی در مورد دردناک بودن این روش نیست زیرا حتی اگر در طول این عمل بیدار باشید، بیهوشی های با کیفیت بالا، شما را بدون درد نگه می دارند.

تنها ناراحتی که ممکن است تجربه کنید ناشی از تزریق بی حسی است که بسته به هر بیمار ممکن است باعث درد خفیف و احساس سوزش زودگذر شود.

مراقبت های بعد از عصب کشی

لثه ها ممکن است بعد از اتمام عصب کشی دندان، با از بین رفتن داروی بیهوشی متورم شوند و باعث درد در دندان ها و لثه ها شوند. اکثر دندانپزشکان برای درمان این علائم استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) را تجویز می کنند.

به طور کلی موارد زیر باید بعد از عصب کشی دندان رعایت شود:

• از جویدن غذاها یا شیرینی ها با دندانی که اخیراً عصب کشی شده و آسیب دیده است، خودداری کنید.
  • استفاده از نخ دندان و مسواک را فراموش نکنید.
  • دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • اگر درد دندان و لثه شما بدتر شد یا بیش از چند روز ادامه داشت با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

به طور کلی روش برداشتن عصب ساده است و هیچ محدودیتی برای شما ایجاد نمی کند. یک روز پس از عصب کشی، می توانید فعالیت های معمولی و زندگی روزمره خود را از سر بگیرید.

دندان شما با انجام عمل روت کانال (عصب کشی) نجات خواهد یافت. با این حال، گاهی اوقات آسیب پالپ خیلی شدید است یا مینای دندان شما آنقدر شکننده است که نمی‌تواند عصب کشی را تحمل کند. از دست دادن دندان ممکن است ناشی از این عوامل باشد. در نتیجه، گاهی اوقات ممکن است لازم باشد دندان عصب کشی شده را بکشید.

اگر برخی از ابزارهایی که هنگام عصب کشی دندان استفاده می شوند، آلوده باشند، ممکن است مواد آلوده از طریق آنها وارد دندان شوند. همچنین اگر آنتی بیوتیک ها اثر نکنند، احتمال ایجاد آبسه دندان افزایش می یابد. در صورت احساس درد شدید، مشکل در ریشه دندان یا هر مشکل دیگری با دندانپزشک خود صحبت کنید.

دندان های آسیب دیده با ایمپلنت، بریج یا دندان های مصنوعی توسط متخصصین دندانپزشکی جایگزین می شوند.