تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان چیست؟ همه چیز درباره سیگار و ایمپلنت

تاثیر سیگار بر ایمپلنت

دریافت یک یا چند ایمپلنت دندانی، این پتانسیل را دارد که زندگی روزمره، سلامت دهان و دندان و زیبایی لبخند شما را تغییر دهد. ایمپلنت دندانی برای افراد سیگاری نیز انجام می‌شود؛ اما سیگار یکی از خطرناک ترین و جدی ترین دشمنان سلامت انسان است. مصرف سیگار به دلایل روشن، اثرات مخربی بر سلامت دهان و دندان دارد و همچنین میتواند روی عمل کاشت ایمپلنت دندان نیز تاثیر منفی بگذارد و باعث شکست این عمل شود. 

ایمپلنت های دندانی چگونه کار میکند؟

ایمپلنت های دندانی به طور کامل در استخوان فک انسان ادغام می‌شوند. هنگامی که ایمپلنت قرار می‌گیرد، استخوان زنده فک، در اطراف سطح تیتانیوم ایمپلنت رشد کرده و آنها را در جای خود ثابت می‌کند. پس از قرار دادن، ایمپلنت ها می توانند از ترمیم هایی مانند تاج و بریج پشتیبانی کنند که بخش عملکردی و زیبایی دندان را فراهم می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا به خوبی غذا را بجویید و با خیال راحت دوباره لبخند بزنید.

تاثیر سیگار بر ایمپلنت های دندان چیست؟

ایمپلنت های دندانی قرار است به طور دائم جایگزین دندان از دست رفته شوند. سیگار کشیدن، می تواند خطرات چندین بیماری را افزایش دهد که می‌تواند منجر به شکست کاشت ایمپلنت دندان شود. در زیر ما چند مورد از قابل توجه ترین خطرات مرتبط با ایمپلنت و سیگار کشیدن را فهرست کرده ایم:

بیماری لثه

شواهد نشان داده شده است که ارتباط زیادی بین سیگار کشیدن و بیماری لثه (پریودنتال) وجود دارد. در واقع افراد سیگاری تا ۷ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض بیماری لثه قرار دارند. سیگار به لثه و استخوان های اطراف آسیب می رساند و ساختارهای موجود در قسمت داخلی دهان شما را میسوزاند؛ حتی میتواند به غدد بزاق آسیب وارد کرده و آنها را مسدود کند و باعث خشکی دهان شود، زیرا سیگار عملاً دشمن غدد تولید کننده بزاق است و از آنجایی که بزاق مسئول پاکسازی دهان از باکتری ها است؛ این امر می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود که به‌ نوبه خود استخوان و لثه هایی را که از ایمپلنت ها پشتیبانی می کنند، ضعیف میکند.

افزایش خطر ابتلا به عفونت

ایمپلنت های دندانی با جراحی از طریق یک برش کوچک در لثه قرار می‌گیرند و به استخوان فک پیچ می‌شوند. به دلیل این برش ها، خطر عفونت بعد از جراحی ایمپلنت دندان وجود دارد. کسانی که در دوران نقاهت ایمپلنت، به‌ سیگار کشیدن ادامه می‌دهند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت هستند؛ زیرا سیگار، باعث افزایش باکتری‌های داخل دهان می‌شود و این باکتری‌ها می‌توانند به راحتی به محل ایمپلنت راه پیدا کنند و باعث عفونت شوند.

یک نکته طلایی درباره تاثیر سیگار بر ایمپلنت از سایت roshadent:

یک نکته طلایی و حیاتی درباره تاثیر سیگار بر ایمپلنت وجود دارد که تا حد زیادی از طرف افراد سیگاری نادیده گرفته می شود. بعد از انجام عمل  استئواینتگریشن یا همان ایمپلنت بدن خود به خود لخته های خونی ایجاد می کند. این لخته ها از ورود مواد غذایی و باکتری ها به محل عمل شده جلوگیری می کنند.

حالاتی مانند مکیدن، استنشاق دود و تف کردن از ایجاد این لخته های خونی جلوگیری می کنند. عدم ایجاد این لخته ها دردناک ترین حالات را برای افراد رقم خواهد زد. بنابراین لازم است تا ۴ روز بعد از انجام ایمپلنت از سیگار کشیدن خودداری شود.

کاهش رشد استخوان 

برای ایمپلنت های دندانی در مقایسه با سایر اشکال جایگزینی دندان،‌ عمدتاً به فرآیند همجوشی طبیعی استخوان نسبت داده شده است که هنگام قرار دادن ایمپلنت های دندانی تیتانیومی اتفاق می‌افتد. مسئله این است که مواد شیمیایی موجود در دود که تصور می‌شود، نیکوتین باشد، جریان خون را مهار میکند و به نوبه خود می تواند باعث کند شدن روند رشد استخوان شود، کمبود جریان خون و اکسیژن نیز می‌تواند منجر به یکپارچگی استخوانی ناموفق شود‌. 

زمانی که فک و ایمپلنت با هم ترکیب می شوند، درمان کلی ایمپلنت‌های دندانی شما را به خطر می‌اندازد. برای مثال در شرایط عادی یک فرد غیر سیگاری انتظار دارد که در عرض ۳ تا ۶هفته به نوعی پیوند استخوانی ایمپلنت دست یابد، در حالی که در افراد سیگاری این زمان ممکن است تا ۱۲ هفته یا بیشتر هم ادامه داشته باشد. 

افزایش خطر پری ایمپلنتیت 

افراد سیگاری در معرض افزایش خطر ابتلا به پری ایمپلنت هستند. پری ایمپلنت زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری ها در اطراف پایه ایمپلنت دندان جمع می شوند و باعث عفونت و التهاب لثه و بافت استخوان اطراف می شوند. سیگار کشیدن بعد از ایمپلنت، خطر ابتلا به پری ایمپلنت را افزایش میدهد که اگر درمان نشود، استخوان آسیب دیده ممکن است، خراب شود و این می‌تواند از اتصال استخوان به ایمپلنت جلوگیری کند.

در همین خصوص بد نیست اشاره کنیم که سیگار به غدد بزاقی شما آسیب می رساند و باعث خشکی دهان شده و همین مورد باعث رشد باکتری در دهان می شود. (بیشتر بخوانید)

There’s plenty of studies out there online that talk about the negative effects of nicotine in tobacco on your teeth. Focusing on dental implants, nicotine reduces blood flow, especially around the mouth. This slows down and even prevents your mouth from healing following a dental implant procedure and may cause premature dental implant failure. In addition, any smoke you inhale from your cigarette session will burn the tissue inside your mouth, causing fibrous tissue to develop instead of more bone. Plus, smoking will damage your salivary glands, causing dry mouth more than normal, thus letting bacteria multiply exponentially without repercussion

کاهش سیستم ایمنی بدن

سیگار کشیدن ایمنی بدن را پایین می‌آورد و مکانیسم بهبود زخم در بدن را با اختلال روبرو می‌کند. پایین آمدن قدرت این مکانیسم می تواند مقاومت بدن در برابر باکتری های لثه را کاهش داده و مشکلاتی را برای لثه به وجود آورد؛ همچنین مقاومت استخوان فک بعد از جراحی در برابر ترمیم زخم، کاهش می یابد و استخوان نمیتواند زخم خود را ترمیم کند و به این ترتیب ممکن است، موقعیت ایمپلنت با خطر روبرو شود.

ایجاد لکه و زردی دندان

ایجاد لکه و زردی دندان

نیکوتین و قطران موجود در دود تنباکو باعث زردی یا لک شدن دندان میشود. شاید شما تصور کنید که با مصرف خمیر دندان های سفید کننده و چندین بار مسواک زدن در روز لک و زردی دندان ها از بین میرود، اما باید بدانید که حتی اگر سفید کردن حرفه ای دندان ها، شما را از شر لکه ها خلاص کند، در صورت ادامه مصرف سیگار نتایج سفید کردن دوامی نخواهد داشت.

در نظر داشته باشید اگر قصد سفید کردن دندان خود را دارید، بدانید سیگار دشمن آن است و باید برای سفید شدن دندان

تا چند روز بعد از ایمپلنت نباید قلیان کشید؟

مانند هر عمل جراحی دیگری برای اطمینان از کسب بهترین نتیجه در عمل کاشت ایمپلنت دندان، برای افراد سیگاری، باید دستورالعمل های مختص دندانپزشکی را رعایت کنید. تا چند روز اول پس از جراحی، بدن شما لخته‌های خونی تولید می‌کند که از ورود غذا و باکتری به محل کاشت ایمپلنت جلوگیری می کند. 

اعمالی مانند: استنشاق دود، تف کردن یا مکیدن نی می‌تواند این لخته های خون را شل کرده و باعث خشکی حفره شود. بسیار مهم است که در ۷۲ ساعت اول از مصرف سیگار و قلیان خودداری کنید. 

معمولا توصیه می شود که بیماران تا زمانی که می توانند از کشیدن سیگار و قلیان خودداری کنند؛ اما اگر نمی توانند به مدت طولانی از استعمال دخانیات خودداری کنند، حداقل به مدت دو هفته قبل از انجام ایمپلنت دندان و حدود دو تا سه ماه بعد از آن از کشیدن سیگار خودداری کنند تا جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک به طور کامل انجام گیرد.

من ایمپلنت یا کاشت دندان کردم؛ سیگاری هستم، چطوری باید سیگار را ترک کنم؟

ایمپلنت و سیگار

ترک کردن سیگار برای افراد سیگاری کار ساده‌ای نیست به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند، یک هفته قبل از انجام‌ ایمپلنت و یک هفته بعد از آن از سیگار کشیدن خودداری کنند تا در این زمان استخوان فک برای پیوند با پایه ایمپلنت آمادگی لازم را به دست آورد. طبیعی است که اولین توصیه هر دندانپزشک قبل از ایمپلنت و بعد از کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری، ترک کردن سیگار است. 

ترک سیگار به طور میانگین ۱۵ تا ۳۰ درصد احتمال موفقیت کاشت ایمپلنت را افزایش خواهد داد. ترک سیگار نه تنها از دندان های شما محافظت می کند؛ بلکه خطر ابتلا به سرطان دهان، بیماری ریه، مشکلات قلبی و سایر مشکلات سلامتی را نیز کاهش می دهد.

در اینجا چند نکته ساده برای کمک به شما در ترک سیگار آورده شده است:

  • از عوامل محرکی که شما را به مصرف سیگار سوق می‌دهند، دوری کنید.
  • هنگامی که به‌ مصرف سیگار نیاز دارید،خود را سرگرم کنید.
  • به فکر جایگزینی برای نیکوتین باشید.
  • علت ترک سیگار را به خود یادآوری کنید که انگیزه ترک سیگار را در خود افزایش دهید.
  • اگر نیاز دارید، تحت نظر پزشک روان درمانی کنید.

سخن پایانی

در صورتی که سیگار می‌کشید و به ایمپلنت دندان نیاز دارید، برای دریافت راهنمایی در مورد میزان موفقیت های ایمپلنت، برای افراد سیگاری به دندان پزشکی مهرآوید مراجعه کنید 

سوالات رایج

تاثیر کشیدن سیگار بر وضعیت سلامت دهان دندان چه مواردی هست ؟

سیگار کشیدن باعث بوجود آمدن مشکلاتی مثل بوی بد دهان، لک شدن دندان، بیماری لثه، بوجود امدن ریسک بالای سرطان دهان و فک

چگونه کشیدن سیگار بر کاهش عمر ایمپلنت  تاثیر می گذارد ؟

سیگار کشیدن باعث کاهش جریان خون در اطراف ایمپلنت می‌شود که ممکن است منجر به تاخیر در بهبودی و پذیرش مناسب ایمپلنت شود. این موضوع می‌تواند منجر به عفونت‌های شدید شود همچنین این موضوع میتواند باعث کاهش عمر ایمپلنت دندان نیز شود.

۶ دیدگاه در “تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان چیست؟ همه چیز درباره سیگار و ایمپلنت

  1. علی طرفداران می گوید:

    پسر م متاسفانه سیگار میکشه تا چند روز قبل و بعد از جراحی ایمپلنت اگر بتونه سیگار نکشه مشکلی پیش نمیاد ؟

  2. مینا می گوید:

    سلام من پدرم دو تا ایمپلنت گذاشته و متاسفانه سیگار هم میکشه و اصلا حاضر نیست ترک کنه. چه مراقبت هایی توصیه میکنید انجام بده تا در کنار سیگار ایمپلنت هاش هم آسیب نبینه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .