کرم دندان چیست و چه مضراتی دارد؟

کرم دندان

احتمالا شما هم پیش از این عبارت کرم دندان را شنیده اید. زمانی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی انجام ندهید، باکتری های موجود در دهان تقویت شده و می توانند به مینای دندان شما آسیب بزنند. کرم دندان می تواند به سادگی موجب از بین رفتن دندان ها و آسیب رسیدن به لثه ها شود. با این حال، می توان به سادگی و به کمک مسواک و خمیر دندان از پوسیدگی و کرم دندون جلوگیری کرد. ما در این مطلب هر آن چیزی که در خصوص کرم دندان نیاز است بدانید را در اختیار شما قرار می دهیم.

 

کرم دندان چیست؟

توضیح متخصص کودکان در رابطه با کرم دندان چیست :

کرم دندان (tooth worm) در واقع اصطلاحی است که برای پوسیدگی دندان به کار گرفته می شود. استفاده از این اصطلاح به این معنی نیست که دندان ها در دهان به صورت واقعی توسط کرم خورده می شوند؛ بلکه منظور از این اصطلاح آن است که دندان ها با پوسیدگی مواجه شده و مینای آن ها تخریب خواهد شد. اگر شما هم می خواهید بدانید که کرم دندان چه شکلی است، کافی است تا به دندان های خراب و آسیب دیده نگاهی بیندازید.

healthline:

Humans have been getting cavities since ancient times. Before the practice of modern dentistry, some people thought cavities were caused by worms inside the teeth. The theory was widely believed around the world

“دندان انسان‌ها از زمان های قدیم دچار حفره می شدند. قبل از استفاده از دندانپزشکی مدرن، برخی از مردم فکر می کردند که پوسیدگی ناشی از کرم های داخل دندان است. این نظریه به طور گسترده در سراسر جهان قابل باور شد.”

هر آن جایی که دندان ها دچار پوسیدگی، سیاه شدن دندان و خوردگی شده باشند، کرم دندان قابل رویت خواهد بود. در صورتی که کرم دندان زیر میکروسکوپ قرار بگیرد، به خوبی می توان میکروب ها و باکتری هایی که روی دندان ها زندگی می کنند را مشاهده کرد. از این رو زمانی که بعد از صرف وعده های غذایی، دندان های خود را به خوبی مسواک نزنید، ابن باکتری ها و میکروب ها از باقیمانده غذا تغذیه کرده و باعث آسیب دیدگی و در نهایت کرم دندان می شوند.

کرم دندان چه شکلی است

نشانه های کرم دندان چیست؟

کرم دندان چیست

نشانه ها و دلایل زیادی می تواند نشان دهنده این نکته باشد که شما با مشکل کرم دندان و پوسیدگی آن دست و پنجه نرم می کنید. اما شاید مهمترین و اصلی ترین آن ها، مشاهده سوراخ هایی درون دندان ها باشد. اگر هنوز با چشم خود سوراخ هایی را درون دندان های خود ندید، علائم زیر می تواند نشان دهنده وجود کرم دندان تلقی شود:

  • حساسیت بسیار زیاد به سرما و گرما
  • حساسیت های شدید و طولانی به مواد شیرین
  • دندان درد در ناحیه های مختلف
  • مشاهده لکه روی دندان ها

کرم لثه

راه های پیشگیری از کرم دندان

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است! از این رو برای اینکه بعدها با مشکل کرم دندان و مضرات آن مواجه نشوید، بهتر است تا اقدامات پیشگیرانه ای را انجام دهید. از جمله مهمترین این اقدامات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به صورت مرتب دندان های خود را روزی 2 بار به کمک مسواک و خمیر دندان تمیز کنید.
  • بعد از وعده های غذایی خود از نخ دندان استفاده کنید.
  • شستن دندان با آب نمک، یک یا دوبار در روز میتواند به ضدعفونی کردن و دفع باکتری های دهان کمک کند.
  • در طول روز به وفور آب بنوشید.
  • سعی کنید تا به صورت منظم و هر 6 ماه یکبار به دندان پزشک مراجعه کنید.
  • تا جای ممکن مواد غذایی مضر مانند نوشابه ها، آبمیوه های غیرطبیعی، مواد غذایی شیرین و … را کمتر مصرف کنید.

علت کرم دندان چیست؟

علت کرم دندان می تواند بسیار متنوع تر از آن چیزی باشد که فکرش را می کنید. اما مهمترین علت آن، توجه نکردن به بهداشت دهان و دندان است. در صورتی که از زدن مسواک خودداری کنید، باید منتظر کرم دندان باشید. از سوی دیگر، مصرف مواد غذایی شیرین و یا نوشابه ها، از دیگر علت های مهم کرم دندان هستند. البته که در این میان نباید از کشیدن سیگار، مصرف دخانیات و مواد الکلی نیز غافل شد.

 

راه های درمان کرم دندان

آیا کرم دندان وجود دارد

با اینکه می توانید به سادگی از وقوع کرم دندان جلوگیری کنید، اما ممکن است در این راه غفلت کرده و این مشکل برای شما به وجود بیاید. در این صورت نیاز است تا با راه های درمان کرم دندان، آشنا شوید. امروزه بهترین راه برای درمان کرم دندان، عصب کشی دندان است. بدین صورت، می توانید درد دندان را از بین برده و این مشکل را برطرف کنید.

با این وجود، برخی از افراد نمی توانند و یا مایل به انجام عصب کشی نیستند. باید بدانید که امکان درمان دندان به روش خانگی نیز وجود دارد. اما نتیجه این روش قابل مقایسه با عصب کشی دندان نیست. با این وجود، داروی گیاهی برای کرم دندان وجود دارد. از جمله این داروها، می توان به انگورک برای کرم دندان اشاره کرد. همچنین ترکیب لیمو و جوش شیرین و ترکیب زردچوبه و جوش شیرین نیز می تواند برای از بین بردن باکتری های بد دندان، مناسب باشد.

 

سخن پایانی

دندان کرم خورده یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است در دهان شما رخ دهد. این مشکل معمولاً به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و استفاده از غذاهای ناسالم و غیر بهداشتی رخ می‌دهد. دندان کرم خورده می‌تواند باعث درد و عفونت دهان شود و در صورت عدم درمان، مشکلات جدی‌تری مانند تخریب دندان و از دست دادن آن را به دنبال داشته باشد. در صورتی که دندان کرم خورده شما به حدی جدی شده باشد که نیاز به درمان داشته باشد، باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید

سوالات متداول

کرم دندان چیست؟

کرم دندان در واقع اصطلاحی است که برای پوسیدگی دندان به کار گرفته می شود. استفاده از این اصطلاح به این معنی نیست که دندان ها در دهان به صورت واقعی توسط کرم خورده می شوند؛ بلکه منظور از این اصطلاح آن است که دندان ها با پوسیدگی مواجه شده.

کرم دندان چه شکلی است؟

هر آن جایی که دندان ها دچار پوسیدگی، سیاه شدن شده باشند، کرم در دندان قابل رویت خواهد بود. در صورتی که کرم دندان زیر میکروسکوپ قرار بگیرد، به خوبی می توان میکروب ها و باکتری هایی که روی دندان ها زندگی می کنند را مشاهده کرد.

بهتر از برای جلوگیری از کرم خوردگی دندان به صورت دوره ایی توسط دندانپزشک چکاپ انجام بدهیم.

۱۰ دیدگاه در “کرم دندان چیست و چه مضراتی دارد؟

  1. ج می گوید:

    سلام در اصطلاح کرم دندان وجود دارد من از دندان خودم دارم میفهمم که یک چیزی داره دندان خالی من را میخوره مثل مورچه یا حشره ای تو گوش میره همین شکلی دار دندان سفت را میخوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .