علائم دندان در آوردن در نوزادان

معمولا وقتی نوزادان به سنین چهار ماهگی الی هفت ماهگی می‌رسند دندان درمی‌آورند. در این محدوده سنی کودک احساس ناراحتی می‌کند و آرام و قرار ندارد. چون در فرایند رویش دندان، ابتدا لثه او شکافته می‌شود و به تدریج دندان‌های او درمی‌آیند. فرایند رویش دندان در برخی از کودکان با تاخیر صورت می‌گیرد و برای برخی از کودکان این اتفاق بین ۱۲ تا ۱۴ ماهگی رخ می‌دهد.

البته در موارد نادری بعضی از نوزادان در بدو تولد با دندان به دنیا می‌آیند. ما در این مطلب قصد داریم علائم دندان درآوردن در نوزادان را بررسی کنیم. اگر شما هم دارای کودکی هستید که در این سنین قرار دارد؛ این مطلب می‌تواند کمک‌تان کند تا علائم رویش دندان در نوزاد را بشناسید؛ پس با ما تا انتها همراه باشید.

علائم رایجی که نشان می دهد کودک شما به زودی دندان در می آورد

در ماه‌های ابتدایی بعد از تولد نوزاد امکان رویش دندان او زیاد است و اولین دندان‌های شیری کودک در جلوی دهان و پایین لثه نمایان می‌شوند. معمولا ۵ روز قبل از ظاهر شدن دندان نشانه‌هایی را در کودک مشاهده می‌کنیم که نشان‌دهنده این است که او به زودی دندان درمی‌آورد. علائم مزبور عبارتند از:

گاز گرفتن وسایل و اسباب بازی

اغلب کودکان برای اینکه از میزان درد و فشار روی لثه‌ها بکاهند اقدام به گاز گرفتن انگشت یا اسباب‌بازی‌های خود می‌کنند.

افزایش در مکیدن

یکی دیگر از علائم دندان درآوردن افزایش مکیدن در نوزاد است چرا که مکیدن مانند گاز گرفتن درد لثه‌ها را کم می‌کند.

کاهش اشتها

زمانی که کودکی در حال دندان درآوردن است به علت احساس درد در دهان و دندان خود از خوردن غذا و نوشیدن مایعات اجتناب می‌کند.

افزایش خارج شدن آب از دهان نوزاد

یکی دیگر از علائم دندان درآوردن نوزاد خارج شدن بزاق و آبریزش از دهان او است.

التهاب در پوست و اطراف دهان

وقتی که آب دهان کودک افزایش می‌یابد پوست و اطراف دهان او حساس شده و دچار خارش و جوش می‌شود به همین دلیل باید حواس‌تان به کودک باشد و در صورتی که متوجه آبریزش از دهان او شدید سریع اطراف دهان او را پاک کنید و مواظب باشید که بیش‌ از اندازه به پوست صورت و اطراف دهان او فشار نیاورید و به پوست او آسیب نرسانید.

ورم کردن لثه ها

یکی دیگر از علائم دندان درآوردن ورم و قرمزی در قسمت لثه‌ها است. چرا که برای اینکه دندان از لثه خارج شود ابتدا دچار تورم شده و سپس لثه‌ها شکافته شده و دندان‌ها از لثه خارج می‌شوند.

کشیدن و خاراندن گوش ها

شاید این علامت یکی از نشانه‌های عجیب باشد اما برخی از کودکان ممکن است در هنگام دندان در آوردن ، گوش خود را بکشند یا بخارانند یا زیاد با چانه و گونه خود ور بروند.

بد خواب شدن

چون کودک در زمان دندان درآوردن بی‌قرار است و اذیت می‌شود روی خواب او تاثیر منفی می‌گذارد و ممکن است نتواند خواب راحت و آرامی داشته باشد و در طول شبانه‌روز چرت می‌زند.

کج خلق شدن

همان‌گونه که ذکر کردیم چون لثه کودک در زمان دندان درآوردن دچار درد و جراحت می‌شود در خلق‌‌وخوی کودک تاثیر می‌گذارد و او بی‌قرار و ناآرام می‌شود؛ به همین دلیل اگر متوجه شدید کودک حساس و زودرنج شده است تعجب نکنید و باید سعی کنید او را مشغول کرده و حواس او را پرت کنید تا بتواند آرامش خود را بازیابد.

تب دندان در آوردن

شاید شما هم متوجه شده باشید که دمای بدن کودک‌تان که در حال دندان درآوردن است کمی افزایش پیدا کرده است. به این افزایش دمای بدن او تب دندان درآوردن می‌گویند‌. اینکه تب دندان چگونه است و تب دندان کودک چند روز طول می‌کشد؟ باید بگوییم که معمولا در عرض دو یا سه روز دمای بدن نوزاد پایین می‌آید‌. اگر تب دندان نوزاد بیشتر از دو یا سه روز طول بکشد و بالای ۳۸ درجه باشد نشانه عفونت یا بیماری او خواهد بود و برای بررسی بیشتر حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

ترتیب رویش دندان نوزاد

اگر چه همه نوزادان در یک سن خاص دندان در نمی‌آورند و از ۳ ماهگی تا ۱۴ ماهگی هم ممکن است اولین دندان را در بیاورند اما ترتیب رویش دندان در بیشتر نوزادان به قرار زیر است:

• دندان‌های ثنایای پایین: دو دندان وسطی که در پایین فک قرار دارد از اولین دندان‌هایی است که معمولا با هم در سنین ۴ تا ۷ ماهگی در می‌آیند.
  • دندان‌های ثنایای بالا: دو دندان وسط در قسمت جلو و فک بالا در سنین ۸ تا ۱۲ ماهگی در می‌آیند.
  • دندان‌های ثنایای جانبی بالا: دندان‌های دیگر که در فک بالا می‌رویند و در کنار دندان ثنایای وسط قرار می‌گیرند امکان رویش آنها بین ۳ ماهگی تا ۹ ماهگی است.
  • دندان‌های ثنایای جانبی پایین: دندان‌های دیگری که در کنار دندان‌های ثنایای پایین وسطی می‌رویند معمولا رویش آنها بین ۱۰ تا ۱۶ ماهگی رخ می‌دهد.
  • دندان آسیاب اول بالا: جوانه‌زدن این دندان که از عقب دومین دندان است معمولا در بین ۱۳ تا ۱۶ ماهگی است.
  • دندان آسیاب اول پایین: دندان آسیاب اول پایین در سنین ۱۴ تا ۱۸ ماهگی درمی‌آید.
  • دندان نیش بالا: دندان نیش که مابین دندان‌های آسیاب و ثنایا می‌رویند در فک بالا قرار دارند و بین ۱۶ تا ۲۲ ماهگی رویش می‌یابند.
  • دندان‌های نیش پایین: این دندان‌ها که بین ۱۷ ماهگی تا ۲۳ ماهگی می‌رویند در فک پایین و بین دندان آسیاب و ثنایا قرار می‌گیرند.
  • آسیاب‌های دوم: دندان‌هایی که در ۲۵ تا ۳۳ ماهگی می‌رویند به دندان‌های آسیاب دوم معروف هستند که با رویش آنها ۲۰ دندان شیری کودک شما تکمیل می‌شود.

چگونه علائم دندان در آوردن نوزاد را کنترل کنیم؟

اگر نوزاد با علائمی که ذکر کردیم دست‌وپنجه نرم می‌کند می‌توانیم با چند روش خانگی که در ذیل به آنها اشاره می‌کنیم علائم را کاهش دهیم از جمله آنها عبارتند از:

• خشک کردن آب دهان نوزاد: در هنگام دندان درآوردن نوزاد، پاک کردن آب دهان نوزاد با یک پارچه تمیز و استفاده از کرم مناسب می‌تواند از ایجاد حساسیت در پوست نوزاد جلوگیری کند.
  • خوراندن غذاهای سفت و سخت: می‌توانید با دادن غذاهای سفت و سخت به نوزاد درد لثه را کاهش دهید مثلا می‌توانید خیار یا هویج سرد به او بدهید تا بجود البته باید مواظب نوزاد باشید تا تکه‌های غذا در گلوی او گیر نکند.
  • ماساژ دادن لثه نوزاد: می‌توانید با انگشت تمیز یا پد مرطوب لثه نوزاد را ماساژ دهید تا از علائم دندان درآوردن و درد و ناراحتی او بکاهید.
  • سرد کردن لثه نوزاد: روش دیگری که برای کم کردن ناراحتی نوزاد می‌توانید به‌کار ببرید استفاده از کمپرس و قاشق سرد است.
  • استفاده از داروهای بدون نسخه: برای نوزادی که با علائم دندان درآوردن مواجه می‌شود می‌توان از داروهای مسکن مخصوص کودکان مانند استامینوفن یا ایبوپروفن کودکان استفاده کرد.

زمان مراجعه کودکان به دندانپزشکی کودکان

والدین نوزادان زمانی که دندان نوزاد در حال روییدن است می‌توانند از روش‌های خانگی که ذکر کردیم استفاده کنند و از درد و فشار نوزاد بکاهند؛ اما وقتی کودک تب بالا یا علائم غیرمعمول داشته باشد، باید کودک را نزد پزشک متخصص برد؛ همچنین در صورت تداوم استفراغ نوزاد در بیشتر از ۱۲ ساعت باید برای معاینه کودک به پزشک متخصص مراجعه کرد تا دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

با اینکه دندان درآوردن نوزاد جزئی از مراحل رشد او محسوب می‌شود و والدین از روییدن دندان نوزاد خوشحال می‌شوند اما این دوره سختی‌ها و علائم خاص خودش را دارد و باید بیشتر از کودکان مراقبت کرد. علائمی مانند گازگرفتن، تب دندان، بیقراری، بی‌خوابی و… از علائمی است که ممکن است کودک شما با آنها مواجه شود شما هم می‌توانید با چند روش خانگی علائم دندان درآوردن را التیام ببخشید و در صورتی که با علائم غیرعادی مواجه شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

در این مطلب سعی داشتیم تا شما را با علائم دندان درآوردن و اینکه تب دندان کودک چند روز طول می‌کشد، بیشتر آشنا کنیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به سایت ما یعنی دندانپزشکی مهرآوید، مراجعه کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.