شیار پوش دندان (فیشور سیلانت) چیست و چه کاربردی دارد؟

شیار پوش دندان یا فیشور سیلانت

نوبت دندانپزشکی در کلینیک مهرآوید با توجه به کیفیت بالای خدمات همیشه پر متقاضی است. در این ‌بین، شیار پوش بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. به این دلیل که یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به شمار می‌آید. بهتر است بدانید سیلانت یک روش کاملاً بی‌خطر با اثرات چشمگیری است که تنها روی دندان‌های آسیا و البته بدون پوسیدگی اعمال می‌شود، اما برای دندان‌های آسیای پوسیده هم می‌توان فکری کرد که این موضوع بستگی به مهارت و تخصص دندان‌پزشک دارد. در ادامه به سؤالات شما کاربران عزیز به‌صورت مختصر و مفید پاسخ خواهیم داد. همراه ما باشید.

شیار درمانی یا فیشورسیلانت چیست؟

شیار درمانی یا فیشورسیلانت چیست؟

شیار پوش (سیلانت) یک روکش بسیار نازک است که به عنوان لایه همرنگ دندان برای محافظت از آن به کار گرفته و امروزه به عنوان فیشور سیلانت دندان از آن یاد می‌کنند. شیار پوش دندان را تنها می‌توان روی مینای دندان‌هایی که دائمی هستند قرار داد. متأسفانه برخی از بزرگ‌سالان این‌چنین فکر می‌کنند که سیلانت یک روش و راهکار عالی برای عدم مسواک زدن و نخ دندان کردن کودکان محسوب می‌شود، در صورتی که به هیچ عنوان در دندانپزشکی کودکان این موضوع به این شکل صحت ندارد. تنها سیلانت می‌تواند از پوسیدگی هرچه بیشتر دندان کودکان جلوگیری کند. 

سایت dentalhealth در رابطه با مسواک زدن دندان می گوید:

Yes. It is still very important to do this. The smooth, sealed surface is now much easier to keep clean and healthy with normal brushing. Using a fluoride toothpaste, last thing at night and at least one other time during the day, will help to protect your teeth. Pit and fissure sealing reduces tooth decay and the number of fillings you might need.

 با انجام این کار می‌توان به‌راحتی از پوسیدگی دندان‌ها به ساده‌ترین شکل ممکن جلوگیری کرد. این لایه را روی دندان‌های قسمت آسیا قرار می‌دهند. این‌چنین است که سطح دندان به‌راحتی پوشش داده می‌شود و دیگر مواد غذایی روی دندان جمع نخواهد شد که به پوسیدگی دندان منجر شود و به همین دلیل است که این روش در حوزه مراقبت دهان و دندان تا این حد مورد توجه قرار گرفته است. 

نحوه قرار دادن سیلانت روی دندان

سؤالی که عمدتاً ذهن کاربران را بسیار به خود مشغول می‌کند این است که سیلانت چگونه روی دندان قرار می‌گیرد؟ به‌هیچ ‌عنوان قرار دادن سیلانت روی دندان سخت و دردآور نیست. در آغاز کار دندان‌پزشک محترم باید دندان را بررسی کند. شاید بپرسید چرا بررسی دندان در همان ابتدا لازم است؟ پاسخ کاملاً واضح است؛ چراکه دندان باید عاری از هرگونه ذرات غذا باشد و بدون کوچک‌ترین پوسیدگی باشد. سپس هرکدام از دندان‌ها را با مواد جذب‌کننده رطوبت آغشته می‌کنند تا بتوان فرایند اصلی قرار دادن سیلانت روی دندان‌ها کاملاً خشک را آغاز کرد. ژل اسید اچ برای تمیزکردن دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بدین ترتیب بتوان دندان را با یک سطح کاملاً زبر برای افزایش چسبندگی هرچه بیشتر بین سیلانت و دندان آماده کرد. ژل مورد نظر نیز شسته تا بتوان دوباره با دندان تمیز و خشک روبرو شد.

 از مواد متصل‌کننده روی دندان تنها متناسب با نوع موادی که دندان‌پزشک قصد استفاده دارد می‌توان به کاربرد. حال نوبت آن رسیده است که از قلم‌مو برای قرار دادن محلول سیلانت روی دندان استفاده کرد. اما کار در این هنگام به پایان نمی‌رسد؛ چون‌که باید ماده روی دندان کاملاً سفت شود و به همین دلیل از اشعه آبی برای سفت شدن ماده سیلانت روی دندان‌های آسیا استفاده می‌کنند. در پیچ‌وخم رفت‌وآمد نوبت دندانپزشکی تنها به قیمت پایین فکر نکنید؛ چراکه کیفیت حرف اول را می‌زند. به این دلیل که اگر دندان به‌درستی ایزوله نشود، قطعاً شما باید آلودگی‌های ریز و درشتی را در نظر بگیرید که سیلانت دندان را بی‌تأثیر نشان می‌دهد. 

میزان ماندگاری فیشور سیلانت

یکی دیگر از سؤالات پرتکرار مراجعه‌کنندگان در هنگام دریافت نوبت دندانپزشکی این است که فیشور سیلانت چه مدت ماندگاری دارد؟ آیا ارزش دارد که برای این پروسه درمانی هزینه کنیم؟ 

میزان ماندگاری فیشور سیلانت

صد درصد این روش پیشگیری عالی ارزش هزینه کردن را دارد. به این دلیل که اگر از مواد باکیفیت برای انجام سیلانت استفاده‌ شده باشد، می‌توان یک طول عمر 3 الی 10 سال را به‌راحتی در نظر گرفت. البته عوامل بسیاری دخلی هستند که سبب کاهش عمر مفید سیلانت می‌شوند، عجله نداشته باشید؛ چراکه قطعاً در ادامه به این عوامل هم اشاره‌ای خواهیم داشت. 

به‌صورت شفاف اگر بخواهیم صحبت کنیم، رژیم غذایی نامناسب که اسید بالایی دارد اولین عامل کاهش عمر سیلانت به شمار می‌آید. رفلکس اسیدی معدی نیز در اینجا بی‌تأثیر نیست، اما موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود، به این دلیل که دندان‌ قروچه کردن خود یکی از دلایل بسیار کلیدی و محرز محسوب می‌شود.

آیا تأثیرات سیلانت تبلیغات است یا واقعیت دارد؟

این سؤالی است که بسیار با آن مواجه می‌شویم، حقیقتاً اگر سیلانت را بتوان در شرایط درست و به‌جا با مواد مرغوب و باکیفیت مورد استفاده قرار داد، تأثیر آن بسیار قابل‌قبول‌تر از آن چیزی خواهد بود که حتی قابل‌تصور نیست. در سال 2017 پژوهشگران به نکته‌ای مهم دست یافتند که دندان‌های آسیایی که با سیلانت پوشش داده ‌شده‌اند، در مقایسه با دندان‌هایی که بدون سیلانت بررسی‌شده‌اند با کمترین پوسیدگی همراه بوده‌اند. در سال 2016 نیز CDC که یک مرکز پیشگیری از بیماری‌ها است، آماری ارائه داده است که کودکان بدون سیلانت نسبت به کودکانی که دندان‌های آن‌ها دارای سیلانت  بوده است،3 برابر بیشتر دچار پوسیدگی شده است. به همین دلیل به اطمینان کامل می‌توان گفت سیلانت خصوصاً در دندانپزشکی کودکان حدود 80 درصد پوسیدگی دندان را به‌سادگی کنترل می‌کند. (البته کیفیت مواد حرف اول را میزند.) 

این موضوع را فراموش نکنید که تأثیر اصلی سیلانت با مراقبت‌های اصلی آن حاصل می‌شود و به هیچ عنوان نباید انتظار داشت که بدون هیچ‌گونه مراقبت و رسیدگی خاصی یک نتیجه عالی را در بازه زمانی طولانی از خود برجا بگذارد. استفاده از نخ دندان، مسواک زدن مداوم و به‌موقع و عدم استفاده از انواع مواد قندی و نوشیدنی‌های گازدار همگی جزء شروط اصلی برای تأثیر ایده‌آل سیلانت در طولانی مدت به شمار می‌آیند.

قیمت شیار پوش دندان (فیشور سیلانت)

زمانی که در مورد قیمت و تعرفه در حوزه دهان و دندان صحبت می‌کنیم، نمی‌توان یک قیمت ثابت را برآورد کرد. به این دلیل که موقعیت کلینیک دندانپزشکی قطعاً روی هزینه و قیمت بی‌تأثیر نخواهد بود. اما اگر بخواهیم قیمت حدودی را برای شما محاسبه کنیم که باز هم نمی‌توان قیمت عددی خاصی را بیان کرد! 

بهتر است هزینه فیشور سیلانت را کمتر از پر کردن دندان در نظر بگیرید. طبیعتاً این هزینه یک هزینه غیر ضروری نیست، به این دلیل که اگر به هزینه‌های درمانی دهان و دندان نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که هزینه فیشور سیلانت بسیار مقرون به صرفه است تا بتوانید از هزینه‌های گزاف بعدی جلوگیری کنید. پس همین حالا نوبت دندانپزشکی خود را قطعی کنید.

فیشور سیلانت برای بزرگ‌سالان

 

عمدتاً بزرگ‌سالان برای نوبت دندانپزشکی خود به دنبال استفاده از خدماتی همچون فیشور سیلانت هستند. بزرگ‌سالان اغلب می‌توانند از سیلانت‌های رنگی هم استفاده کنند. این نوع سیلانت به‌راحتی برای دندان‌پزشک و فرد مورد نظر قابل مشاهده است. مزیت این نوع سیلانت این است که به راحتی می‌توان تشخیص دارد که آیا به تعویض نیاز دارد یا خیر. بزرگسالان در هر سنی چنانچه حتی دندان‌های آسیا دچار پوسیدگی شده باشد، می‌توانند در ابتدا پوسیدگی را برطرف و سپس از سیلانت به نحو احسن استفاده کنند. 

سخن پایانی

کلینیک دندان‌پزشکی مهرآوید به دلیل اعتبار و سابقه بالا و بی‌نظیر خود صددرصد می‌تواند با مقرون به صرفه‌ترین هزینه خدمات خود را برای دندانپزشکی کودکان هم به صورت کاملاً منسجم و برنامه‌ریزی شده ارائه دهد. امروزه با پیشرفت علم و دانش دیگر کمتر کسی از اهمیت بهداشت دهان و دندان غافل است. به همین دلیل، باید از همان دوران کودکی به جلوگیری از بیماری‌های دهان و دندان بود تا در آینده با هزینه‌های گزافی افراد روبرو نشوند، البته برخی شاید هنوز هم هزینه‌های این‌چنینی را غیر ضروری در نظر بگیرند، اما رفاه و سلامتی انسان صددرصد ارزشی به مراتب بسیار بالاتر از پول دارد.

 

سوالات متداول

1- فیشور سیلانت چیست؟

شیار پوش دندان یا فیشور سیلانت یک روکش بسیار نازک است که به عنوان لایه همرنگ دندان برای محافظت سطوح دندان‌هایی که دارای شیارهای عمیق و منافذ می‌باشند استفاده می شود.

2- قیمت شیار پوش دندان (فیشور سیلانت) چقدر است؟

قیمت دقیق شیار پوش دندان یا همان فیشور سیلانت بستگی به موقعیت کلینیک دندانپزشکی و موارد دیگر دارد. اما همانطور که در مطلب بالا گفتیم هزینه آن کمتر از پر کردن دندان خواهد بود. برای دانستن قیمت دقیق آن با کارشناسان مکلینیک مهراوید تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .