لمینت دندان خرگوشی (مزایا و معایب)

لمینت دندان خرگوشی

لمینت دندان خرگوشی یکی از روش‌های درمانی و زیبایی در زمینه دندانپزشکی است که امروزه طرفداران خود را پیدا کرده و شاهد استفاده روزافزون از آن هستیم. در واقع این نوع لمینت برای درمان دندان خرگوشی هست. 

حال اگر می‌خواهید بدانید دندان خرگوشی چیست باید گفت: زمانی که فک پایین در جای خود قرار می‌گیرد، اما فک بالا جلوتر از موقعیت خود قرار می‌گیرد و همچنین دندان‌های جلویی فک بالا بزرگتر از آن است، معمولاً به آن دندان خرگوش می‌گویند. این موضوع باعث می‌شود که دندان‌ها زیبایی خود را از دست داده و اعتماد به نفس فرد را کاهش دهند؛ بنابراین استفاده از لمینت زیبایی را دوچندان کرده و این مشکل را برطرف می‌کند

به نقل از سایت dr-nassiriclinic در رابطه با این نوع لمینت:

لمینت دندان خرگوشی یک روش زیبایی است که در آن لایه‌ای نازک از مواد کامپوزیتی یا پرسلن بر روی سطح خارجی دندان‌ها قرار می‌گیرد. دندانپزشک این لایه نازک را به شکل دندان طبیعی فرد فرم می‌دهد، به این ترتیب رنگ و شکل دندان‌های طبیعی بهبود می‌یابد.. 

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که هنگام استفاده از لمینت خرگوشی، در ابتدای کار حتماً دندان‌ها توسط دندانپزشک معاینه شوند تا شدت دندان‌های خرگوشی در آن‌ها مشخص شود؛ زیرا گاهی ممکن است به دلیل شدت این موضوع، لمینت روش درمانی مناسبی نباشد و پزشک مجبور به استفاده از روش‌های درمانی دیگر شود. در ادامه به مزایا و معایب این نوع ایمپلنت می‌پردازیم.

 

دلایل رویش دندان خرگوشی

متخصصان لمینت معتقدند که دلایل متعددی برای رویش دندان خرگوش وجود دارد. دانستن این دلایل می‌تواند در درمان آن و استفاده از روش‌هایی مانند لمینت دندان خرگوشی موثر باشد. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • مکیدن شست

 بسیاری از کودکان در سنین 2 تا 4 سالگی شروع به مکیدن انگشت شست خود می‌کنند که باعث فشار به دندان‌ها و تغییر زاویه رشد آن‌ها می‌شود که می‌تواند عامل پوسیدگی دندان باشد. 

  • استفاده از پستانک

 یکی دیگر از دلایل پوسیدگی دندان می‌تواند استفاده کودکان از پستانک باشد. این موضوع مانند مکیدن شست باعث فشار به فک بالا و تغییر زاویه رویش دندان‌ها می‌شود.

  • ژنتیک

 برخی از افراد با فک ناصاف یا فک کوچک به دنیا می‌آیند که می‌تواند باعث رشد نامناسب دندان‌ها و ظاهر شدن دندان‌های خرگوشی شود.

  • دندان‌های اضافی یا پنهان

 گاهی وجود دندان‌های اضافی یا پنهان، فضای لازم برای رشد دندان‌های اصلی را کاهش می‌دهد و رشد دندان‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. به همین دلیل این ماده می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

 

مزایا و معایب لمینت دندان خرگوشی

لمینت خرگوشی مانند هر روش درمانی دیگری می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد که هر کدام از این موارد در جای خود مهم است و گاهی پزشک با استفاده از این موارد دست به انتخاب می‌زند. در زیر به برخی از این موارد اشاره شده است:

 

 مزایای لمینت زیبایی دندان خرگوشی

  • مقاومت بالا
  • دوام بالا
  • درد کم
  • مدت کوتاه درمان
  • زیبایی طبیعی دندان‌ها
  • طرح لبخند زیبا
  • عدم استفاده از داروهای بی‌حس‌کننده در طول درمان

 

 معایب لمینت دندان خرگوشی

  • نیاز به مراقبت و جابجایی زیاد
  • برگشت ناپذیری
  • ناتوانی در تغییر رنگ یا شکل
  • عدم امکان تعمیر و در صورت نیاز باید به طور کامل تعویض شوند
  • هزینه بالا

 

مراحل لمینت دندان خرگوشی

در مرحله اول، دندانپزشک اسکن دندان و ساختار فک شما را تهیه می‌کند تا با معاینه آن، روش درمانی مناسب را دریافت کند. برای قرار دادن پوسته‌های لمینت روی دندان‌ها، دندانپزشک آن‌ها را به شکل دندان‌های شما می‌سازد و با توجه به این اندازه‌ها، روکش‌های سفارشی برای شما تهیه می‌شود. در مرحله بعد، دندانپزشک به منظور ایجاد فضای لازم برای قرار دادن روکش روی دندان، دندان‌های شما را شکل می‌دهد.

تا زمانی که روکش‌های دائمی در لمینت دندان خرگوشی آماده شود، دندانپزشک از نوعی روکش موقت روی دندان‌ها استفاده می‌کند. این به دندانپزشک اجازه می‌دهد تا بررسی کند که آیا روکش‌ها با دندان شما تناسب دارند یا خیر و در صورت وجود مشکل، تاج‌های دائمی را می‌توان اصلاح کرد.

برای اینکه روکش‌ها به طور کامل به دندان بچسبند، لازم است دندان‌ها را به طور کامل پولیش داد تا سطح تماس بین دندان و روکش افزایش یابد. در مرحله بعدی لمینت خرگوش با استفاده از اشعه لیزر ونیرها را روی دندان ثابت میکنند و به این ترتیب کار لمینت خرگوش به پایان می‌رسد.

 

مراقبت‌ های بعد از لمینت دندان خرگوشی

مراقبت از لمینت دندان خرگوشی بسیار پیچیده و چالش برانگیز است. اولین و مهمترین نکته در مراقبت از لمینت زیبایی دندان خرگوشی، بهداشت دهان و دندان است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم را فراموش نکنید.

همچنین از خوردن غذاهای سفت مانند ته دیگ، آجیل و … خودداری کنید. نوشیدن مایعات خیلی گرم یا خیلی سرد می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند و چسب لمینت‌ها را شل کند. همچنین برای جلوگیری از تغییر رنگ روکش‌های لمینت بهتر است از خوردن مواد غذایی و مایعاتی که رنگدانه‌های قوی دارند خودداری کنید.

 

ماندگاری لمینت زیبایی دندان چقدر است؟ 

لمینت سرامیکی دندان تا 10 سال ماندگاری دارد. به طور کلی دوام لمینت دندان ارتباط مستقیمی با بهداشت دهان و دندان و مراقبت شخصی دارد. به عبارت دیگر، دندان‌های لمینت شده مانند دندان‌های معمولی نیاز به مراقبت دارند. رعایت بهداشت دهان و دندان باعث افزایش طول عمر لمینت می‌شود. برای ماندگاری بیشتر لمینت ها بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • مصرف نوشابه، شراب قرمز، قهوه، چای و سایر عوامل رنگی را متوقف یا به حداقل برسانید.
  • اگر عادت به دندان قروچه دارید، آن را متوقف کنید
  • بهداشت دهان و دندان را به طور منظم رعایت کنید.
  • از جویدن غذای سفت، خرد کردن یخ، جویدن مداد و این قبیل عادات خودداری کنید.

 

هزینه لمینت دندان خرگوشی چقدر است؟

قیمت لمینت دندان مانند سایر جراحی‌های زیبایی به عوامل زیادی بستگی دارد:

 

نحوه نصب روکش دندان

نحوه نصب روکش دندان یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت لمینت دندان خرگوشی است. به طور کلی هزینه لمینت دندان بسیار بیشتر از ونیر کامپوزیت است.

 

مواد روکش دندان

لمینت خرگوشی به دو نوع روکش کامپوزیت و لمینت سرامیکی تقسیم می‌شود. لمینت از پرسلن ساخته شده و از مواد مرغوب تهیه می‌شود به طوری که مقاومت خوبی در برابر ضربه، سایش و زرد شدن دارد. در ونیر کامپوزیت از نوعی پلاستیک به همراه پرکننده برای ساخت رزین آن استفاده می‌شود، البته به اندازه سرامیک مقاوم نیست. به همین دلیل قیمت لمینت سرامیکی بالاتر از کامپوزیت برای هر یونیت دندان است.

 

سطح مقاومت روکش در برابر ضربه، سایش و زرد شدن

لمینت ونیز از مواد مرغوب ساخته شده و مقاومت خوبی در برابر شکستگی، سایش و زرد شدن دارد. در ضمن کامپوزیت ونیر مقاومت کمتری به شکست دارد. همچنین احتمال زرد شدن ونیرهای کامپوزیت بیشتر از لمینت‌های سرامیکی است.

 

تکنولوژی طراحی و ساخت روکش لمینت

قیمت لمینت دندان به دلیل تکنولوژی خاصی که در تولید آن به کار رفته است چندین برابر ونیر کامپوزیت هست.

 

حقوق دندانپزشک

دستمزد دندانپزشک می‌تواند بر قیمت لمینت زیبایی تاثیر بگذارد. معمولاً دندانپزشکان برای کاشت لمینت ونیر هزینه بیشتری می‌پردازند؛ زیرا برای بریدن مینای دندان به مهارت بیشتری نیاز دارد.

 

سخن پایانی

اگر به دنبال لبخندی زیباتر، سفیدتر و مقاوم‌تر هستید، لمینت دندان خرگوشی را به شما توصیه می‌کنیم؛ زیرا از نظر دوام، ظاهر و ماندگاری برای اکثر بیماران بسیار مناسب است و می‌تواند گزینه درمانی مناسبی برای افرادی باشد که آسیب‌های دندانی دارند.  برای انجام این کار می توانید به کلینیک مهراوید، بهترین کلینیک دندانپزشک زیبایی در تهران مراجعه کنید.

 

سوالات رایج

مزیت های لمینت خرگوشی چیست؟

در رابطه با مزیت های لمینت خرگوشی به موارد همچون زیبایی بصری ،سفارشی سازی ،حفاظت از دندان ها ،ماندگاری و عدم نیاز به تراش دندان ها می توان اسشاره کرد .

معایب لمینت خرگوشی چیست؟

لمینت خرگوشی علی رقم مزایایی که به لحاظ زیبایی دارد ، اما معایبی همچون هزینه بالا ،آسیب پذیری احتمالی نسبت به شکست ،حساسیت و ناراحتی احتمالی و به همراه دارد .

۲ دیدگاه در “لمینت دندان خرگوشی (مزایا و معایب)

  1. المیرا می گوید:

    چند بار در روز برای مراقبت از لمینت خرگوشی نیاز به مسواک هست ؟
    نیاز به استفاده از نخ دندان هم هست یا نه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .