دندانپزشکی اطفال بدون بیهوشی

در هر سنی مراجعه به دندانپزشکی یکی از موارد استرس‌زا برای همه ما بوده است. این میزان از استرس و نگرانی برای کودکان بسیار بیشتر است و سبب می‌شود معاینه و درمان دندان‌ها کاری سخت برای والدین و پزشکان باشد. اغلب کودکان به دلیل همکاری نکردن با پزشک باعث عدم تمرکز دندانپزشک می‌شوند و کار معاینه و معالجه امری مشکل می‌شود. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با شاخه دندانپزشکی اطفال که به صورت تخصصی برای درمان دندان‌های کودکان فعالیت می‌کنند آشنا شوید.

تخصص دندان پزشکی اطفال چیست؟

این شاخه از پزشکی یکی از ده تخصصی است که آکادمی انجمن دندان پزشکی آمریکا آن را به رسمیت شناخته است. دندانپزشکی اطفال وظیفه مراقبت از دندان٬ لثه و شناخت بیماری‌های دهان و دندان را در کودکان برعهده می‌گیرد. سختی کار در این است که کودکان در برخورد اول گریه می‌کنند و به این ترتیب معاینه لثه و دندان‌های آنها کاری مشکل برای دندانپزشکان است اما در دندان پزشکی اطفال، پزشکان مربوطه از تخصص‌ها و مهارت‌های لازم برخوردار هستند.

وظیفه دندانپزشکی اطفال چیست؟

 در دندانپزشکی اطفال پزشکان مربوطه با داشتن تجهیزات ویژه به معاینه و درمان دندانهای کودکان می‌پردازند. وظیفه تخصصی این پزشکان استفاده از روش‌هایی است که ان ها را قادر می‌سازند تا کودکان و اطفال در امر درمان همکاری لازم را با پزشک داشته باشند. زمانی که دندانپزشک اطفال، نیاز ببیند که کودک شما احتیاج به درمان و معالجه دندان و لثه خواهد داشت این اطمینان برای شما شکل خواهد گرفت که بهترین روش درمان و مراقبت های لازم را دریافت خواهید کرد.

به دندانپزشکی اطفال اهمیت دهید

 

از سنین کودکی فرزند خود را با با دندانپزشکان و محیط کاری آن‌ها آشنا کنید. این شناخت باعث می‌شود احساس امنیت و اعتماد در کودکتان شکل بگیرد. روحیه مناسب دندانپزشک نیز در ارتباط با کودکان مسئله مهمی است که باید همواره به آن توجه داشت. برخورد دوستانه و محبت آمیز در دندانپزشکی اطفال حس اعتماد و امنیت را برای کودک دوچندان می‌کند و در صورت مراجعات بعدی٬ قانع نمودن کودک برای درمان امری به مراتب آسان‌تر برای والدین و پزشک معالج خواهد بود.

 از طرفی اکثریت والدین نیز، بیهوشی کودکان را برای معالجه دندان راه مناسبی نمی‌دانند و از پزشک درخواست درمان بدون استفاده از مراحل بیهوشی را خواهند داشت. آشنایی کودک با محیط دندانپزشکی باعث می‌شود از نگه داشتن فیزیکی و اجبار نمودن او به معالجه جلوگیری کرد.

روش های مراقبت از دندان

  • قبل از انکه کودک دندان در بیاورد از تمیز کردن لثه‌های کودک غافل نباشید.
  • در نوزادانی که دندان‌های آن‌ها کامل نشده است از مسواک انگشتی استفاده کنید.
  • بعد از دوسالگی کودک٬ خمیردندانی را انتخاب کنید که بدون فلوراید باشد.
  • در صورت هر گونه مراقب اگر اسیبی روی دندان مشاهده نمودید، حتما به دندانپزشکی اطفال مراجعه نماییید.

مزایای درمان دندان بدون بیهوشی

در درجه اول درمان از این طریق هیچ گونه مشکلی در سلامت کودکانمان ایجاد نمی‌کند. بیهوش نمودن کودک به جهت جلوگیری از ترس کودک و تمرکز بیش‌تر پزشک معالج است٬ که می‌توان با استفاده از روش‌های گوناگون حس امنیت را به کودک منتقل کنیم تا دندانپزشک برای انجام کار خود نیازی به بیهوشی کودکان نداشته باشد.

عوارض بیهوشی کودکان در درمان دندان چیست؟

 

 نکته قابل توجه در بیهوش نمودن کودک مدت زمان بیهوشی است که باید به آن دقت داشت. در درمان دندانپزشکی اطفال به میزانی که مدت بیهوشی بیش‌تر شود احتمال آسیب و شدت آن نیز افزایش خواهد یافت. در موارد زیر به چند نمونه از مشکلات، اشاره خواهیم نمود:

  • بدن کودکان نسبت به نوسانات قند خون حساس هستند. میزان قند خون در زمان بیهوشی مدام باید چک شود تا آسیبی به کودک وارد نگردد.
  • هیپوترم اصطلاحی است که به پایین آمدن دمای بدن در زمان بیهوشی گفته می‌شود. اگر چنین حالتی در بیهوشی کودکان رخ دهد، در ریکاوری مشکلاتی را برای کودکانمان به همراه می آورد.
  • تاثیرات بیهوشی در درمان دندانپزشکی اطفال ممکن است که در زمان بزرگسالی تاثیر خود را نشان دهد و کودک را دچار اختلالات یادگیری کند.

چگونه می توانیم یک دندانپزشک اطفال داشته باشیم؟

دندانپزشکی مهرآوید٬ جزو بهترین مطب‌های دندانپزشکی شرق تهران است که با داشتن کادری متخصص و با تجربه در محیطی بهداشتی و تمیز٬ انواع خدمات دندان پزشکی را برای مراجعان ارائه می‌دهند.

 سخن پایانی

سلامت دندان از جمله موارد مهمی است که باید از طرف والدین همیشه مورد توجه قرار گیرد. در دندانپزشکی اطفال برقراری ارتباط موثر و انتقال حس آرامش به کودکان، مهارت بسیار مهمی است که پزشک کودک باید از آن برخوردار باشد. شما می‌توانید در مطب دندانپزشکی مهرآوید تجربه خوبی در معاینه و درمان دندان‌های فرزندان خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .