همه چیز درباره درمان دندانپزشکی کودکان با بیهوشی: طریقه بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی چگونه است؟

بیهوشی کودک

دندانپزشکی کودکان با بیهوشی یا آرام‌بخشی(Anesthesia) یکی از روش‌های دندانپزشکی است که خیلی از والدین بخاطر ترس کودکان از دندانپزشکی ترجیح می‌دهند از این روش استفاده شود. کودکان هم بنا به دلایلی همچون سن کم، ناتوانی جسمی و ذهنی و اضطراب‌های شدید نمی‌توانند با دندانپزشک همکاری کنند و اگر خدمات دندانپزشکی آنها بدون بیهوشی انجام شود خاطره بدی از دندانپزشکی در ذهن آنها باقی می‌ماند و تمام عمر او را تحت تاثیر قرار می‌دهد به همین دلیل از روش بیهوشی استفاده می‌شود.

توضیح دندانپزشک کودکان در رابطه با بیهوشی دندانپزشکی کودکان :

 

general anesthesia : General anesthesia brings on a sleep-like state with the use of a combination of medicines. The medicines, known as anesthetics, are given before and during surgery or other medical procedures. General anesthesia usually uses a combination of intravenous medicines and inhaled gasses

“بیهوشی عمومی با استفاده از ترکیبی از داروها حالتی شبیه به خواب ایجاد می کند. این داروها که به عنوان داروهای بیهوشی شناخته می شوند، قبل و در حین جراحی یا سایر اقدامات پزشکی تجویز می شوند. در بیهوشی عمومی معمولا از ترکیبی از داروهای داخل وریدی و گازهای استنشاقی استفاده می شود.”

 

 

برای چه کودکانی درمان دندانپزشکی با بیهوشی انجام می شود؟

بیهوشی در دندانپزشکی انواع مختلفی دارد با این روش به مغز سیگنال‌هایی فرستاده می‌شود و بیمار درد را حس نمی‌کند و برخی حرکات و فشارها احساس می‌شود. دندانپزشک انتخاب می‌کند که کدام روش برای کودک شما مناسب‌تر است. کودکانی که کاندیدای بیهوشی در دندانپزشکی می‌شوند عبارتند از:

 

  • کودکان زیر سه سال که نمی‌توانند به علت سن کم با دندانپزشک همکاری کنند.
  • بیمارانی که با اینکه سن بالایی دارند اما چون مشکلات ذهنی و جسمی دارند نمی‌توان آنها را روی یونیک نشاند.
  • کودکانی که به دلیل حمایت بیش از اندازه والدین خودرای و لوس هستند و حاضر به نشستن روی یونیک نیستند.
  • تعداد دندان‌های کودک برای ترمیم و روکش زیاد است و والدین فرصت کافی برای آوردن کودک نزد دندانپزشک ندارند که البته این روش از سوی دندانپزشک توصیه نمی‌شود.

عوارض بیهوشی در کودکان

مزایای دندانپزشکی کودکان با بیهوشی

در این روش کودک در تمام مراحل خواب است و تمامی مراحل از رادیوگرافی تا پرکردن، عصب‌کشی دندان کودکان ، روکش دندان و… همزمان و در یک جلسه و بدون اینکه کودک آسیب ببیند یا بترسد انجام می‌شود. چون وقتی دندانپزشک در حال ارائه خدمات دندانپزشکی است اگر بیمار درد را حس کند، ممکن است حرکتی انجام دهد و اگر متخصص با ابزارهای تیز و خطرناک کار می‌کند، ممکن است دستش تکان بخورد و به بیمار صدمه بزند که با بیهوشی این خطر وجود ندارد؛ به همین دلیل از مزایای دندانپزشکی با بیهوشی به شمار می‌رود.

عوارض بیهوشی در کودکان

طبق بررسی‌ها عوارض بیهوشی برای کودکان زیر ۴ سال خطرناک است و ممکن است مشکلات روانشناختی یا بیش فعالی پیدا کند. اگر مجبور شدید از این روش استفاده کنید سعی کنید دو بار از این روش استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است کودک شما با اختلال در خواندن و نوشتن و حل مسائل ریاضی مواجه شود. مدت زمان بیهوشی در دندانپزشکی کودک نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و تا دو ساعت کودک را خطری تهدید نمی‌کند اما اگر بیهوشی از سه ساعت بیشتر طول بکشد ممکن است به سلول‌های مغزی او آسیب برسد. البته با امکانات و سیستم‌های مانیتورینگ جدیدی که امروزه در اتاق عمل موجود است میزان عوارض کاهش پیدا کرده است‌. از معایب دیگر این روش می‌توان به هزینه بالای دندانپزشکی تحت بیهوشی اشاره کرد؛ چرا که با این روش هزینه‌های دیگر همچون هزینه اتاق عمل، متخصص بیهوشی و بیمارستان هم اضافه می‌شود. 

بیهوشی

در دندانپزشکی با بیهوشی باید به چه مواردی توجه کنید؟

 

قبل از انجام دندانپزشکی کودکان با بیهوشی لازم است به مواردی توجه کنید که به قرار زیر هستند:

  • استفاده از روش بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی و سدیشن از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است به همین دلیل باید این کار توسط متخصص دندانپزشک کودکان انجام شود.
  • باید توجه کنید که کیفیت دستگاه‌ها، نظافت و ضدعفونی کردن وسایل و ابزاری که به منظور بیهوشی دندانپزشکی کودکان استفاده می‌شود اهمیت خاصی دارد.
  • شما باید در جلسه مشاوره قبل از انجام بیهوشی کودک همه مشکلات کودک را به پزشک بگویید و اگر کودک شما سرما خورده باشد یا آلرژی داشته باشد موضوع را با دندانپزشک در میان بگذارید .
  • دندانپزشک به شما دستوراتی می‌دهد که بعد از بیهوشی باید رعایت کنید. 

سخن پایانی

دندانپزشکی تحت آرام بخشی کودکان

دندانپزشکی کودکان با بیهوشی یکی از روش‌هایی است که در دندانپزشکی کاربرد دارد و در مواقع خاصی پیشنهاد می‌شود. اگر کودک شما هم از دندانپزشکی می‌ترسد توصیه می‌کنیم با مراجعه به کلینیک مهرآوید و بررسی توسط دندانپزشک کودکان، در صورت لزوم از این روش بهره‌مند شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از هزینه با ما تماس بگیرید یا به وب‌سایت ما مراجعه کنید.  

 

سوالات رایج

طریقه بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی به چه صورت است؟

در طریقه بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی روش های گوناگونی وجود دارد، استفاده از اکسید نیتروژن یا گاز خنده، استفاده از آرامبخش عمیق و استفاده بیهوشی عمومی از انواع دندانپزشکی می باشد.

عوارض بیهوشی در کودکان چیست؟

از عوارض بیهوشی در کودکان زیر دو سال کاهش سریع سطح اشباع اکسیژن خون است و به همین دلیل مانیتورینگ در درمان‌های دندانپزشکی اطفال اهمیتی دوچندان دارد.

۱۱ دیدگاه در “همه چیز درباره درمان دندانپزشکی کودکان با بیهوشی: طریقه بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی چگونه است؟

  1. سامیار قربانی می گوید:

    مذت بیهوشی چقدر هست ؟امکانش هست باتوجه به تعداد کارهایی که باید انجام بشه همه در ی جلسه انجام بشه و بیهوشی تکرار نشه ؟
    تا چه سنی از نظر شما برای دندانپزشکی نیاز به بیهوشی هست ؟

  2. سینا شکوری می گوید:

    سلام
    امکانش هست از بی حسی قوی تری استفاده کنید تا نیاز به بیهوشی نباشه ؟ تا به حال تجربه این مورد نداشتیم نگران عوارض بعد آن هستم
    ممنونم که راهنمایی می کنید

  3. فرسیلا می گوید:

    سلام پسر من دو نیم سال دارد داکترگفته باید تحت بیهوشی کامل دندان هایش پرکاری شود حالا نگرانی من این است که در هنگام بیهوشی چون طفل نمی‌تواند آبی که دندان اش شوسته شو میشود را به بیرون بیندازد یا قورت کند آن آب اگر به شش یا حنجره اش برود آیا باعث خفه شدن نمیشود یا کدام راه دیگر است لطفا راهنمای کنید من زیاد نگرانم

  4. سحر میرهادی می گوید:

    عوارض بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی تا چه حد هست و آیا ریسکیه انجام دادنش؟من میخوام برای دخترم انجام بدم آرام بخشی یا سدیشن رو و نمیدونم کار درستیه یا نه و ممکنه بعدش چه اتفاق بدی بیوفته؟

    • mehravidclinic می گوید:

      عوارض دندانپزشکی تحت بیهوشی یا ارام بخشی زیاد نیست . بهتره کلا دوبار انجام بشه و بیهوشی بیشتر از سه ساعت نشه . کلینیک دندانپزشکی مهرآوید هر هفته بیهوشی داره و میتونین مطمئن باشین بابت انجام دادنش

  5. سمیرا محسنی می گوید:

    آیا عصب کشی دندان کودکان با بیهوشی انجام میشه؟ کودک من میترسه و چندبار هم امتحان کردم و اوردمش دندونپزشکی ولی نتونستم کاری انجام بدم بنظرتون چکار کنم؟

    • mehravidclinic می گوید:

      بله عصب کشی در صورتی که تعداد دندون زیاد باشه با دندان پزشکی تحت بیهوشی انجام میشه و در کنارش میتونین دندون های دیگه کودکتون رو هم درست کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .