انجام عصب کشی دندان کودکان به چه صورت است؟

متاسفانه باور عموم مردم این است که دندانهای شیری به دلیل موقتی بودن و جایگزین شدن با دندانهای دائمی، بی اهمیت هستند و نیازی به مراقبت ندارند. این تفکر غلط در اکثر موارد منجر به پوسیدگی های عمیق در دندانهای کودک می شود. سلامت دندانهای شیری در تکامل صحیح استخوان فک، تشکیل جوانه های سالم دندانی،راهنمای رویشی مناسب برای دندانهای دائمی، جویدن غذا، تغذیه و رشد صحیح کودک، تکلم، زیبایی و اعتماد به نفس کودک نقش بسزایی دارد. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند از زمان رویش اولین دندان شیری کودک را هر ۶ ماه یک بار نزد دندانپزشک اطفال برده و آموزش های لازم را برای مراقبت های پیشگیرانه از دندان کودک را انجام دهید.

عصب کشی دندان کودکان

در برخی موارد به دلیل عدم رسیدگی به موقع والدین به دندانهای کودک، دندان های کودک مورد حمله ی پلاک های دندانی قرار می گیرد
و مینای دندان کودک تحلیل رفته و منجر به پوسیدگی دندان کودک می شود. اگر پوسیدگی دندان کودک به موقع درمان نشود،
التهاب وارد عاج دندان شده و موجب درد و عفونت دندان شده و به دلیل عدم رسیدگی این عفونت از عاج عبور کرده و به ریشه نفوذ می کند و عصب ریشه را نیز درگیر خواهد کرد.

اگر عصب کشی دندانهای شیری به موقع انجام شود، هیچ گونه آسیب و خطری برای جایگزینی دندان دائمی ندارد و دندان دائمی بدون هیچ مشکلی رشد می کند.

عصب کشی دندان کودک به چند روش انجام می شود؟

دندانهای شیری از دو قسمت تاج و ریشه تشکیل شده اند که شامل مینا، عاج و بافت پالپی است که اصطلاحا عصب دندان نامیده می شود.
زمانی که دندان کودک پوسیده شده و این پوسیدگی به پالپ دندان نفوذ کرده است باید کودک را به
دندانپزشکی کودکان برده تا دکتر دندانپزشک  دندان او را عصب کشی کند.

در مرحله ی اول دندانپزشک مربوطه برای تشخیص درست مشکل دندان کودک به یک عکس رادیوگرافی نیاز دارد.
دکتر دندانپزشک پس از مشاهده عکس و تشخیص خرابی دندانها، دندان مورد نظر را بی حس کرده و اقدام به برداشتن پوسیدگی می کند.
عصب کشی دندان کودک به دو روش انجام می شود که هر روش به میزان پوسیدگی دندان بستگی دارد.

پالپوتومی: اگر عفونت فقط در تاچ دندان وجود داشته باشد و به ریشه نفوذ نکرده باشد، دندانپزشک حفره ی میانی دندان را برداشته و با ریشه کاری ندارد.

پالپکتومی: اگر تاچ و ریشه باهم هردو عفونی شده باشند و پزشک علاوه بر حفره های دهانی، ریشه را هم خالی کرده و با مواد مخصوص دندان را پر می کند.

عصب کشی دندان کودکان مهرآوید

چگونه بفهمیم دندان کودک به عصب کشی نیاز دارد؟

• ضربه خوردن دندانها
  • زمانی که دندان آبسه می کند.
  • زمانی که پوسیدگی دندان شدید باشد.
  • هنگامی که دندان  کودک عفونت دارد و دهان کودک بوی بدی میدهد.
  • زمانی که دچار دندان دردهای خود به خودی می شود.
  • هنگامی که کودک  دندان درد های شبانه دارد.
  • هنگامی که گره های لنفاوی دردناک شوند.
  • هنگامی که لثه ی اطراف دندان ملتهب شود.
  • هنگامی که دندانهای کودک به دما( سرما و گرما) حساس می شود.
  • هنگامی که دندان آسیب دیده لق شود.
  • شکستگی های دندانی که عصب دندان را تحت تاثیر قرار میدهد.

مراقبت های پس از عصب کشی دندان کودک

کودک به هنگام عصب کشی دندان به علت بی حسی، احساس درد را متوجه نمی شود،
اما به محض از بین رفتن بی حسی درد را احساس می کنند که در این صورت باید از مسکن هایی که توسط دندانپزشک تجویز شده استفاده کند.
همچنین اگر دندانپزشک کودک برای او آنتی بیوتیک تجویز کرده باشد، کودک  باید دوره ی درمان را  کامل کند. پس از عصب کشی دندان بهتر است
تا چند ساعت کودک چیزی نخورد تا درد دندان او کمی آرام شود.

عصب کشی دندان کودکان با بیهوشی

در برخی شرایط دندانپزشک اطفال نمی تواند اقدام مربوط به دندان کودک را بدون بیهوشی انجام دهد؛ برای مثال اگر کودک کم سن و سال باشد،

مثلا زیر ۳ سال سن داشته باشد، پزشک با کودکی روبرو باشد که تحت هیچ شرایطی حاضر به همکاری نباشد یا شرایط جسمی و مغزی کودک سلامت لازم را نداشته باشد،
دندانپزشک اطفال به ناچار باید از روش
دندانپزشکی تحت بیهوشی استفاده کند.

در این روش ابتدا کودک را بیهوش کرده و سپس دندان مذکور را عصب کشی می کنند.
لازم به ذکر است که بدانید دندانپزشکی تحت بیهوشی عوارض خاص خود را دارد و پزشک متخصص موظف است پیش از انجام عصب کشی والدین را در جریان عوارض آن بگذارد.

عصب کشی دندان کودکان بدون بیهوشی

اگر سن کودک برای این اقدام مناسب باشد و کودک از سلامت جسمی و مغزی مناسبی برخوردار باشد و همچنین کودک همکاری لازم را با دندانپزشک خود داشته باشد، دندانپزشک کودک بدون انجام بیهوشی عصب کشی دندان کودک را انجام می دهد.

عصب کشی دندان کودکان بدون بیهوشی

مدت زمان عصب کشی دندان شیری

در این مورد باید بگوییم که زمان خاصی را برای انجام این عمل نمی توان تخمین زد. زیرا این امر به میزان همکاری کودک با پزشک بستگی دارد. هرچه  کودک با پزشک همکاری لازم را داشته باشد، عصب کشی دندان او نیز زودتر به اتمام می رسد.

عصب کشی دندان دائمی کودکان

همانطور که در بالاتر به آن اشاره کردیم بهتر است از همان سنین  کم به صورت دوره ای فرزند خود را نزد دندانپزشک کودکان برده تا ترس او از محیط دندانپزشکی و اقدامات مربوط به دندان کاهش یابد.
بهتر است که بچه ها را با واژه ی عصب کشی نترسانیم و بجای آن از واژه ی درمان دندان استفاده کنیم.

دندانهای دائمی و دندانهای شیری از نظر کاربردی هردو مثل هم عمل میکنند، اما از نظر ساختار با هم متفاوت هستند.
در نتیجه درمان ریشه ی آنها نیز با هم متفاوت است. درمان ریشه ی دندانهای دائمی نسبت به دندانهای شیری پیچیدگی های بیشتری دارد و چه از نظر زمان و چه از نظر تکنیک با هم متفاوت است.

هزینه ی عصب کشی دندان کودکان

• هزینه ی عصب کشی دندان کودکان به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل عبارتند از:
  • منطقه ی کلینیک مورد نظر( اگر کلینیک در شهرهای کوچک تر باشد، قیمت ها پایین تر و اگر در شهرهای بزرگتری باشد قیمت ها بالاتر است)
  • تجربه و تخصص دندانپزشک مربوطه
  • و عصب کشی در چه شرایطی( بیهوشی و بدون بیهوشی) انجام شود.