ترس از دندانپزشکی در کودکان

ترس از دندانپزشکی در کودکان باعث می‌شود که در هنگام مراجعه به دندانپزشک، آرامش کودک سلب شود. اگر چه حتی افراد بزرگسال نیز از دندان‌پزشک می‌ترسند، اما کودکان ترس بیشتری را تجربه می‌کنند. این ترس بستگی به عوامل مختلفی دارد. اولین تجربه کودک و برخورد دندانپزشک با او و محیطی که برای این منظور به آنجا مراجعه می‌کند تاثیر زیادی در میزان ترس کودک از دندانپزشکی دارد. اگر شما هم دارای کودکی هستید که با این مشکل مواجه است مطلب امروز ما را از دست ندهید و با ما تا آخر مطلب همراه باشید.

توضیح متخصص درباره ی ترس دندانپزشکی کودکان:

 

علت ترس کودکان از دندانپزشکی چیست؟

در بسیاری از رشته‌های پزشکی رابطه دوطرفه‌ای بین بیمار و پزشک برقرار می‌شود، اما در مورد کودکان شرایط قدری متفاوت است. در مورد دندانپزشکی و مراجعه کودک به دندانپزشک همیشه نفر سومی هم وجود دارد که می‌تواند یک والد یا والده یا والدین و سرپرست آنها باشد و گاهی فراتر می‌رود و ممکن است پدربزرگ، مادربزرگ و … همراه او شوند. به همین دلیل راه گریزی برای کودک پیدا می‌شود و کودک از ارتباط برقرار کردن با دندانپزشک سر باز می‌زند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود تنها یک والد همراه او باشد و سعی شود در مراجعات بعدی هم همان فرد با او همراه شود تا کودک با حس امنیت در کنار والد با دندانپزشک همکاری کند و کودک توانایی آموزش دیدن را پیدا کند.

 اگر با هر بار مراجعه، همراه کودک تغییر کند پروسه ارتباط برقرار کردن با دندانپزشک از اول تکرار می‌شود و زمان بیشتری می‌طلبد. ترس از آمپول دندانپزشکی کودکان و محیط دندانپزشکی از مواردی است که استرس کودک را زیاد می‌کند و ممکن است در پروسه معالجه داد بزند یا دست و پایش را تکان دهد که ممکن است با برخورد نادرست پزشک مواجه شود. این حس درد و اضطراب دندانپزشکی بر ترس او می‌افزاید و حتی باعث می‌شود در سنین بالاتر از مراجعه به دندانپزشک خودداری کند؛ بنابراین باید راه‌حلی پیدا کنیم و کمک کنیم که کودکان بر ترس خود غلبه کنند.

راهکارهایی برای غلبه کودکان بر ترس از دندانپزشکی 

ما می‌توانیم هنگامی که کودک از دکتر و محیط دندانپزشکی می‌ترسد، روش‌هایی به کار ببریم تا اضطراب دندانپزشکی در کودکان را کاهش دهیم. از جمله این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

هنگامی که کودک خیلی کوچک است او را نزد دندانپزشک ببریم

ما وقتی از سنین خیلی پایین بچه‌ها را به دندانپزشکی ویژه کودکان ببریم کودک ما به این موضوع عادت می‌کند و دیگر آن محیط و دکتر در نظر او چیز عجیبی نیست؛ به همین دلیل در سال‌های بعد هم با پزشک همکاری می‌کند.

هر سه ماه یک بار کودک را پیش دندانپزشک ببریم

برای اینکه هم از سالم بودن دندان کودک مطمئن شویم و هم او را به محیط دندانپزشکی عادت دهیم بهتر است هر سه ماه یک‌بار دندان او را به دندانپزشک نشان دهیم تا هم از بیماری‌های دهان و دندان پیشگیری شود و هم ارتباط مناسبی بین کودک و دندنپزشک شکل گیرد. اگر به یک‌باره بعد از ایجاد درد دندان به حالت اورژانسی او را نزد دندانپزشک ببریم پزشک مجبور می‌شود از اقدامات درمانی خاصی که ممکن است ناخوشایند و دردناک باشد استفاده کند و این موضوع سبب می‌شود کودک از او بترسد و در نگرش او تاثیر منفی بگذارد و از مراجعه به دندانپزشک امتناع کند.

مسئله را برای او ساده کنیم

وقتی قرار است کودک را برای اولین بار نزد دندانپزشک ببریم ابتدا باید یک تصور کلی به او بدهیم و نباید جزئیات بیشتری را به او بگوییم و از پزشک بخواهیم که زمان معاینه را کوتاه کند و کارهایی مثل پر کردن دندان را نباید برای اولین بار که به پزشک مراجعه کرد؛ انجام داد تا تصور بدی نداشته باشد و از مراجعه به پزشک گریزان نشود.

مراقب حرف‌هایمان باشیم

یکی دیگر از اقداماتی که می‌توانیم انجام دهیم خرید مسواک‌های زیبا است و بهتر است در قالب بازی و با خوش‌رویی مسواک زدن را به او آموزش دهیم و او را تشویق به این کار کنیم. نباید از کلماتی همچون آمپول، درد و… استفاده کنیم تا کودک ما نترسد و حس بدی پیدا نکند.‌

قبل از مراجعه به دندانپزشک، نقش دندانپزشک را بازی کنیم

پیش از مراجعه به دندانپزشک می‌توانیم برای اینکه ذهن او را آماده کنیم ما نقش دندانپزشک را ایفا کنیم و او نقش بیمار را بازی کند. ما با مهربانی با او رفتار کنیم و به او نشان دهیم که چگونه دندانپزشک دندان‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و سپس از کودک بخواهیم که نقش دندانپزشک را بازی کند.

 به کودک رشوه ندهیم

به توصیه متخصصان نباید به کودکان ما وعده وعید بدهیم و به او بگوییم اگر در محیط دندانپزشکی کودکان، به خوبی رفتار کند و آرامش خود را حفظ کند برای او خوراکی یا اسباب‌بازی می‌خریم؛ چرا که هم بر ترس و استرس او افزوده می‌شود و هم اینکه عادت می‌کند از ما باج بگیرد. ما می‌توانیم به جای آن به کودک بگوییم که به حرف‌های دندانپزشک گوش کند، مسواک بزند و…. 

نمناک “اولین ویزیت کودک توسط دندانپزشک باید پس از اولین رویش دندان شیری کودک باشد و این ملاقات نباید دیرتر از یک سالگی باشد. هر سه ماه یکبار رشد دندان ها و فک بررسی می شود و تقریباً از دو سالگی فلورایدتراپی حرفه ای در مطب شروع خواهد شد”

سخن پایانی

ترس از دندانپزشکی در کودکان از مشکلاتی است که والدین با آن دست به گریبانند و وقتی قرار است کودک را نزد دندانپزشک ببرند با امتناع کودک مواجه می‌شوند. ما در این مطلب راهکارهایی را ارائه کردیم که با رعایت آنها می‌توانید ترس کودک را کاهش دهید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت دندانپزشکی مهرآوید مراجعه کنید و از مشاوره کارشناسان ما برخوردار شوید.

۶ دیدگاه در “ترس از دندانپزشکی در کودکان

  1. منیژه حکمت می گوید:

    پسرم از آمپول میترسه میخواستم بدونم آمپول دندانپزشکی کودکان چجوری هست؟بچه میتونه تحمل کنه؟

    • mehravidclinic می گوید:

      آمپول دندانپزشکی کودکان به این صورت هست که ابتدا ژل بی حسی زده میشه بعد که کمی بی حس شدن با پرت کردن حواس کودک و جوری که آمپول رو نمیبینه تزریق میشه و اکثر بچه ها متوجه نمیشن که آمپول بهشون تزریق شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .