فوبیا دندانپزشکی یا دنتو فوبیا چیست؟

فوبیای دندانپزشکی یا دنتو فوبیا به ترس بیش از حدی گفته می‌شود که سبب می‌شود افراد، رفتن به دندانپزشکی را به تعویق بیندازند.‌ ترس از دندانپزشکی در بزرگسالان و کودکان بسیار شایع است که با مراجعه نکردن به موقع به درمانگاه یا مطب دندانپزشکی، مشکل جزئی به مشکل بزرگ‌تر تبدیل می‌شود و حتی ممکن است به از دست دادن دندان، عفونت لثه و سایر بیماری های دهان و دندان منجر شود. ما در مطلب امروز قصد داریم در مورد این موضوع قدری بیشتر صحبت کنیم و شما را با آن آشنا کنیم؛ پس با ما تا آخر مطلب امروز همراه باشید.

انواع فوبیای دندانپزشکی

فوبیای دندانپزشکی انواع مختلفی دارد. اکثر افرادی که فوبیای دندانپزشکی دارند ممکن است چند نوع ترس را با هم تجربه کنند و افرادی که فوبیای شدید دارند همه ترس‌ها را با هم تجربه می‌کنند. انواع فوبیای دندانپزشکی به قرار زیر هستند:

• ترس از دندانپزشک: ممکن است برخی از دندانپزشکان از لحاظ برخورد یا رفتار، غیر دوستانه عمل کنند و خاطره بدی از دندانپزشک در گذشته در ذهن فرد بماند و همین تجربه ناخوشایند زمینه‌ساز ترس از دندانپزشکی در آینده هم شود.
  • بی‌حس شدن: تنفس برخی از افراد با بی‌حس شدن مشکل پیدا می‌کند یا ممکن است برخی از افراد در بلع مشکلی حس کنند و همین امر سبب ترس آنها از دندانپزشکی شود.
  • احساس درد: مراحل درمان دندانپزشکی با تزریق بی‌حسی انجام می‌شود و عملا فرد بعد از تاثیر بی‌حسی، دردی را حس نمی‌کند اما در مواردی همچون کشیدن دندان عقل ممکن است کمی درد را احساس کنند به همین دلیل برخی از افراد، ترس از درد دندانپزشکی دارند و ترسشان بیشتر برای این است که نتوانند درد را تحمل کنند.
  • فوبیای آمپول: برخی از افراد هم از سوزن و تزریق آمپول بی‌حسی می‌ترسند.
  • صدا یا بوی دندانپزشکی: افرادی که تجربه خوبی از دندانپزشکی ندارند از صدای دریل و دستگاه‌های مربوط به دندانپزشکی یا بوی مواد دندانپزشکی واهمه دارند.

فوبیای دندانپزشکی چه علائمی دارد؟

افرادی که مبتلا به فوبیا دندانپزشکی هستند نشانه‌هایی دارند. این نشانه‌ها عبارتند از:

• برخی از افراد دچار تعریق می‌شوند.
  • برخی از آنها با تپش قلب بالا (تاکی کاردی) مواجه می‌شوند.
  • برخی افت فشار خون پیدا کرده و احتمال غش (سنکوپ) در آنها وجود دارد.
  • در بعضی از افراد این فوبیا با ناراحتی قابل مشاهده، گریه یا علائم وحشت نشان داده می‌شود.
  • برخی برای پوشاندن اضطراب به شوخ طبعی و پرخاشگری روی می‌آورند.

به نقل از سایت sabzdentalclinic در رابطه باتاثیر فوبیای دندانپزشکی بر سلامت دندان و دهان:

ترس از دندانپزشکی در افراد باعث خودداری از مراجعه به دندانپزشکی و انجام درمان میشود که عواقب آن چیزی جز بدتر شدن وضعیت دندان ها، درمان های پرهزینه و در برخی شرایط بی دندانی میشود. انجام دوره ای معاینات دندانپزشکی، چکاپ دندان ها با به همراه داشتن عکس رادیوگرافی دندان میتواند از وقوع عواقب سنگینِ عدم مراجعه به دندانپزشکی جلوگیری کند. اکثر مشکلات دندانی با تغییر سبک زندگی و عادات غذایی قابل پیشگیری هستند. با عدم مراجعه به دندانپزشکی به علت فوبیای دندانپزشکی یا هر گونه ترس از دندانپزشکی نه تنها احتیاج به درمان های پیچیده تر و پر هزینه تر خواهد بود بلکه نحوه صحیح رعایت بهداشت دهان و دندان را نیز از دست میدهید و ممکن است به انواع بیماری های دهان مبتلا شده و در زندگی روزمره شما خلل وارد شود.

چگونه ترس از دندانپزشکی را از بین ببریم؟

برای اینکه بیمار بتواند بر فوبیای دندانپزشکی غلبه کند راهکارهایی وجود دارد که به معرفی آنها می‌پردازیم.

چگونه ترس از دندانپزشکی را از بین ببریم؟

غلبه بر ترس از آمپول دندانپزشکی

بخشی از ترس از دندانپزشکی به آمپول و سوزن مربوط می‌شود. برای افرادی که از فوبیای آمپول دارند باید از روش‌های دیگر استفاده کنند که عبارتند از:

• ژل بی‌حسی موضعی: به جای استفاده از آمپول بی‌حسی می‌توان از ژل یا کرم بی‌حسی استفاده کرد. شما می‌توانید در صورت فوبیا از سوزن از دکتر بخواهید به مدت طولانی‌تری آن را روی لثه شما قرار دهد.
  • تزریق بدون درد: امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی از تزریق بدون درد بهره می‌گیرند و با استفاده از یک دستگاه بی‌حس‌کننده موضعی به نام عصا شیوه آرام و راحتی را ارائه می‌کنند.
  • گزینه‌های بیهوشی اضافی: تمام دندانپزشکان از روش‌های بی‌حسی استفاده می‌کنند بیهوشی نسبی، آرام‌بخش قبل از دندانپزشکی و بیهوشی عمومی برخی از این روش‌ها هستند.
  • داروهای خوراکی ضداضطراب: گاهی اوقات پزشک، داروهای ضداضطراب مانند تمازپام را تجویز می‌کند. معمولا این داروها یک ساعت قبل از قرار ملاقات با پزشک مصرف می‌شوند.

هیپنوتیزم دندانی

در مورد این روش هنوز بین کارشناسان توافق وجود ندارد اما می‌توان به عنوان روشی برای کنترل کردن و آرام‌ کردن ذهن آگاه استفاده کرد. در واقع هیپنوتیزورها امکانی فراهم می‌کنند تا افراد به حالتی برسند که بتوانند به ضمیر ناخودآگاه خود راحت دست پیدا کنند. در این روش به فرد کمک می‌کنند که بتواند آن کاری را که دوست دارد انجام دهد، در ذهن خود مجسم کند. به این ترتیب فرد به حالت خلسه می‌رود. هیپنوتیزم دندانی به اندازه روش‌های دیگر در بین دندانپزشکان مرسوم نیست ولی برخی از دندانپزشکان در این زمینه آموزش دیده و گاهی از این روش استفاده می‌کنند. ما می‌توانیم با مراجعه به آنها به این باور برسیم که چگونه از آمپول دندانپزشکی نترسیم.

لیزر دندانپزشکی

برخی از افراد نسبت به صدای مته دندان فوبیا دارند. لیزر دندانپزشکی روشی است که امروزه برای خیلی از جراحی‌ها کاربرد دارد و به وسیله آن برش‌هایی روی بافت‌های سخت یا نرم ایجاد می‌کنند. از کاربردهای آن می‌توان به استفاده از آن برای رفع پوسیدگی دندان، درمان تخصصی بیماری لثه، درمان ریشه و سفید کردن دندان اشاره کرد.

دندانپزشکان اطفال

بهترین کلینیک دندانپزشکی کودکان

بیشتر ما بخاطر تجربه‌های ناخوشایند دوران کودکی از دندانپزشکی می‌ترسیم و به همین دلیل ترس از دندانپزشکی در بزرگسالان هم وجود دارد. امروزه می‌توانیم کودکانمان را نزد دندانپزشکی کودکان ببریم. این دندانپزشکان پس از گذراندن دوره آموزش عمومی دندانپزشکی، تحصیلات تخصصی را می‌گذرانند. آنها می‌توانند علت بیماری‌های دندان را بشناسند و محیطی دوستانه برای کودکان فراهم کرده و از تکنیک‌های خاصی برای رفع اضطراب کودکان استفاده کنند. آنها همچنین مشکلات دندانی کودکانی که شرایط خاصی دارند و دچار چالش‌های رفتاری هستند را درمان می‌کنند.

چگونه ترس از دندانپزشکی در کودکان را از بین ببریم؟

یکی از راهکارهای موثر برای پیشگیری از این اتفاق فراهم کردن یک محیط مناسب است. در ویدئو زیر دکتر نیوشا اباذریان راجب تاثیر محیط دندانپزشکی بر کودکان نکاتی گفته است:

فوبیای دندانپزشکی به ترس‌های بیش از اندازه از دندانپزشکی می‌گویند که خیلی از افراد با آن دست به گریبانند. ما در مطلب امروز به روش‌هایی اشاره کردیم که با عمل کردن به آنها می‌توانید این ترس را کاهش دهید. شما می‌توانید برای گرفتن نوبت دندانپزشکی به کلینیک دندانپزشکی مهرآوید مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ما مراجعه کنید.