علت دندان قروچه کودکان در خواب چیست؟

دندان قروچه کودکان

وضعیتی که به عنوان دندان قروچه کودکان یا بروکسیسم(Bruxism) شناخته می شود، با اعمال فشار شدید بر روی دندان های بالا و پایین مشخص می شود. این وضعیت می تواند باعث مشکلات شدید سلامت دهان و دندان در کودکان و بزرگسالان شود. بیشتر مردم گاهی اوقات دندان قروچه می کنند، اما تحقیقات نشان داده است که کودکان بیشتر از بزرگسالان این کار را انجام می دهند.

علت دندان قروچه در کودکان

دندانپزشک کودک

توضیح متخصص دندان پزشک اطفال درباره علت دندان قروچه کودکان در خواب:

دندان قروچه در کودکان بیشتر از آنچه فکر می کنید رایج است. تخمین زده می شود که از هر 10 کودک 3 نفر قبل از رسیدن به سن 5 سالگی دندان قروچه می کنند. بیشتر اوقات، دندان درآوردن یا تراز نامناسب دندان ها علت دندون قروچه کودکان هستند.

دو نوع دندان قروچه در کودکان وجود دارد که عبارتند از:

دندان قروچه در بیداری

زمانی رخ می دهد که کودک شما در طول روز در حالی که بیدار است دندان هایش را به هم می ساید.

دندان قروچه شبانه

رایج ترین نوع دندان قروچه دندان، دندان قروچه شبانه نامیده می شود و زمانی اتفاق می افتد که علت دندان قروچه کودکان در خواب  یا علت صدا دادن دندان بچه در خواب است.

علت دندون قروچه کودکان در خواب

دلایل دندان قروچه کودکان

ممکن است سوال شما این باشد که چگونه براکسیسم یا علت دندان قروچه کودک خود را تشخیص دهیم؟ در اینجا شایع ترین علائم و نشانه های دندان قروچه در کودکان آورده شده است.

  • دندان قروچه کودکان در خواب ، ناشی از فشار دندان ها و حرکت آنها به سمت یکدیگر است.
  • حساسیت و درد دندان هنگام جویدن غذا، ناشی از فشار وارده به دندان هنگام دندان قروچه است.
  • کودک شما ممکن است از سفت شدن و درد فک شکایت کند. این در نتیجه دندان قروچه کودکان در خواب شبانگاهی است که باعث استفاده بیش از حد از عضلات فک می شود.
  • ممکن است ساییدگی و پارگی غیرمعمول روی دندان های کودک شما وجود داشته باشد. این وضعیت باید توسط دندانپزشکی کودکان تشخیص داده شود.

علت دندان قروچه کودکان در خواب

اینفوگرافیک دندان قروچه کودکان

در هر حال تشخیص علت دندان قروچه کودکان در خواب دشوار است اما معمولاً می توان آن را به یکی از پنج علت زیر مرتبط دانست:

1. استرس یا اضطراب

همین امر در مورد بزرگسالان نیز در مورد استرس یا اضطراب صدق می کند. بدن اغلب در طول روز و شب استرس را تجربه می کند که می تواند دلیل دندان قروچه کودکان در خواب شود. در طول روز به طور مکرر کودک خود را بررسی کنید تا ببینید آیا او فک خود را فشار می دهد یا خیر.

درباره علت دندان قروچه در خواب بزرگسالان در مقاله ای دیگر صحبت شده که دعوت می کنیم به آن سری بزنید.

2. مال اکلوژن Malocclusion (عدم هماهنگی و تراز دندان ها)

دندان قروچه در کودکانی که مال اکلوژن هایی مانند اوربایت، آندربایت یا سایر مشکلات مربوط به عدم هماهنگی و تراز دندان ها دارند، شایع تر است.

دندان قروچه کودکان در خواب

3. پاسخ به درد

کودکانی که در حال دندان درآوردن یا گوش درد هستند ممکن است تلاش کنند دردشان را با دندان قروچه تسکین دهند. در صفحه دندان درد کودکان در این باره بیشتر صحبت کردیم.

4. بیش فعالی

درمانکده: “برخی تحقیقات نشان می دهد که حدود 70 درصد از کودکان مبتلا به ADHD دچار اختلالات خواب هستند. از جمله این اختلالات می‌تواند مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن مکرر از خواب در طول شب یا صبح زود بیدار شدن از خواب است.”

کودکان مبتلا به ADHD (بیش فعالی) بیشتر از کودکان دیگر از دندان قروچه در خواب رنج می برند.

5. سایر شرایط پزشکی

فلج مغزی، رفلاکس معده، صرع، آپنه خواب یا همان وقفه تنفسی در خواب و وحشت شبانه نیز می توانند علت دندان قروچه کودکان در خواب باشند.

 

درمان دندان قروچه در خواب

اولین قدم برای درمان دندان قروچه در کودکان در خواب ، یافتن دلیل دندان قروچه کودکان در خواب است. دندانپزشک کودکان بر اساس یافته های خود مؤثرترین راه درمان را پیشنهاد می دهد.

برخی از رایج ترین درمان ها برای دندان قروچه کودکان در خواب عبارتند از:

  • به کودک خود کمک کنید تا یک برنامه آرامبخش و منظم قبل از خواب داشته باشد. یک دوش آب گرم، موسیقی آرامش بخش، یا خواندن یک کتاب آرام ممکن است به کودک شما کمک کند تا با آرامش بیشتری بخوابد.
  • نایت گارد (محافظ شبانه) از نظر ظاهری شبیه به نگهدارنده است اما معمولاً فقط روی دندان های بالایی استفاده می شود. نایت گارد از یک ماده پلاستیکی ساخته شده است که فشار روی دندان ها را کاهش می دهد، از تماس مستقیم دندان ها به یکدیگر هنگام دندان قروچه کودک در خواب جلوگیری می کند و سایر عوارض جانبی دندان قروچه کودکان در خواب را کاهش می دهد.
  • ارتودنسی با بهبود وضعیت هماهنگی و تراز دندان های کودک می تواند به درمان دندان قروچه کودکان در خواب کمک کند و از دندان های کودک شما در برابر آسیب محافظت کند.

علت دندان قروچه کودکان در خواب

سخن پایانی

دندان قروچه کودکان در خواب ، این احتمال وجود دارد که کودک شما حتی از آن آگاه نباشد. دندان قروچه کودکان در خواب باعث علائم متعددی می شود، بنابراین مهم است که مراقب علائم باشید.

با از دست دادن دندان های شیری، دندان قروچه در کودکان یک بخش طبیعی از رشد و تکامل اوست. قرار ملاقات با متخصص دندانپزشک کودکان بهترین راه برای تعیین علت دندان قروچه کودکان در خواب است. دندانپزشکی مهراوید به نشانی mehravidclinic.com به عنوان بهترین کلینیک دندانپزشکی کودکان می تواند به کودک شما در درمان این مشکل کمک کند.

 

سوالات متداول

1- دلیل دندان قروچه کودکان در خواب چیست؟

استرس، عدم هماهنگی دندان ها، بیش فعالی، دندان دراوردن و سایر مسائل پزشکی مثل صرع، فلج مغزی و رفلاکس معده 5 علت دندان قروچه کودک در خواب است.

2- راه درمان دندان قروچه کودکان در خواب چیست؟

استفاده از نایت گارد، ارتودنسی برای درمان ناهماهنگی دندان ها و کمک به کاهش اضطراب کودکان از مهم ترین راه های درمان دندان قروچه کودکان در خواب است.

۱۸ دیدگاه در “علت دندان قروچه کودکان در خواب چیست؟

  1. لیانامهاجری می گوید:

    پسرم ۳ سالش هست و تقریبا هر چند وقت یبار مشکل دندون قروچه در خواب رو داره چه راهکاری برای جلوگیری کوتاه مدت پیشنهاد میدین ؟

  2. Asma می گوید:

    سلام پسرم بعد از یک دوره سرماخوردگی سخت ،دچار دندان قروچه شبانه شده،بنظر شما دلیلش چی میتونه باشه؟
    ضمن اینکه اصلا برای دکتر رفتن همکاری نداره و ۲/۵سالشه

  3. رعنا می گوید:

    نشونه دندان قروچه در کودکان چطوریه؟ دختر من شبا هر از گاهی دندوناشو بهم میکشه ولی دائمی نیست از کجا بفهمم این همون دندان قروچه است؟

  4. فاطمه ندیمی می گوید:

    با توجه به نوشته شما درباره ی دنذان قروچه کودکان در خواب میشه پس گفت که علت صدا دادن دندان بچه در خواب هم به همین مواردی که شما گفتین بستگی داشته باشه یا باید پیگیری کرد تا دید چرا این اتفاق میوفتد؟

    • mehravidclinic می گوید:

      بهترین راه برای پیدا کردن علت دندان قروچه کودکان در خواب این هست که تشریف بیارین و متخصص دندانپزشک کودک ویزیت کنن اینجوری خیال شما هم میتونه راحت تر باشه ولی این دلایلی که اینجا نوشتیم هم میتونه از دلایل اصلی دندان قروچه کودکان در خواب باشه

    • mehravidclinic می گوید:

      جویدن در خواب همان دندان قروچه کودک در خواب هست که از مطالب داخل در مقاله علت دندان قروچه کودکان در خواب استفاده کنین یا به کلینیک دندونپزشکی و نزد دکتر دندونپزشک اطفال تشریف بیارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .