ویژگی‌های یک مسواک خوب چیست؟ مشخصات مسواک خوب که باید بدانید!

ویژگی یک مسواک خوب

قطعاً حفظ سلامت دندان یکی از موارد پر اهمیت برای اکثر افراد است. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کمک به نگه داری و سلامت دندان مسواک زدن است. فکر نمی­کنم هیچ کسی نیاز به توضیح اینکه “مسواک چیست” داشته باشد. انواع مسواک با انواع برس مسواک در شکل­های مختلف در بازار عرضه می­شود. در ادامه ویژگی‌های یک مسواک خوب را توضیح می‌دهیم تا راهنمایی برای شما در خرید باشد.

ویژگی‌های یک مسواک خوب

ویژگی های مسواک خوب

آیا تا به حال توجه کرده‌اید مسواک‌هایی که از قرار ملاقات با دندانپزشک به خانه می‌آورید دارای موهای بسیار نرمی هستند؟ این تصادفی نیست. ممکن است به نظر برسد که مسواک سخت برای پاک کردن پلاک‌ها بهتر هستند، اما ممکن است در حین کار به دندان‌ها و لثه‌های شما آسیب بزنند. توصیه می‌کنیم یک مسواک با موهای نرم انتخاب کنید. این امر به ویژه برای افرادی که دندان‌ها یا لثه‌های حساسی دارند مهم است. پس انتخاب انواع مسواک نرم مجاز است.

در بیشتر موارد، یک سر مسواک کوچکتر دندان‌های شما را به طور موثرتری تمیز می‌کند، به خصوص برای کودکان یا افرادی که دهان کوچکتری دارند. مسواک‌های کوچکتر به شما این امکان را می‌دهند که به تمام دندان‌های خود از جمله قسمت‌های سخت در پشت دهان دسترسی پیدا کنید. دندانپزشکی اطفال همیشه بر آموزش مسواک زدن به بچه ها تاکید دارد.

مورد بعدی که باید به آن توجه کنید اندازه انواع برس مسواک است. اندازه‌های دهان و دندان‌ها بسته به سن و ژنتیک متفاوت است، به همین دلیل است که انواع مسواک‌ها دارای اندازه‌های مختلفی هستند. مسواک متناسب با اندازه دهان خود را پیدا کنید. درست همانطور که سختی موها نشانه اثربخشی نیست، داشتن موهای بیشتر نیز اگر به راحتی در اطراف دندان شما قرار نگیرد، مسواک را تبدیل به مسواک بهتری نمی‌کند.

شاید فکر کنید که دسته مسواک کم اهمیت‌ترین قسمت آن است، اما مسواک با دسته نامناسب، استفاده از آن را سخت می‌کند. آیا مسواک شما برای در دست گرفتن راحت و مانور دادن مناسب است یا در دست شما می‌لغزد؟ هر چه بهتر بتوانید مسواک خود را نگه دارید، بهتر می‌تواند دندان‌های شما را تمیز کند. این امر به ویژه برای افراد مبتلا به آرتریت یا سایر شرایطی که گرفتن اشیاء را دشوار می‌کند، بسیار مهم است.

مسواک زدن

دو بار مسواک زدن در روز کلید حفظ مینای دندان شماست. اما ممکن است شنیده باشید که مسواک مورد استفاده شما نیز می‌تواند مؤثر باشد. ممکن است تمام مشخصات انتخاب مسواک مناسب برای قدرت تمیز کنندگی ملایم و در عین حال کامل را ندانید.

ویژگی‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد مسواک شما می‌تواند دندان‌های شما را به خوبی تمیز کند یا خیر. هر بار که نوع جدیدی از مسواک را خریداری می‌کنید، این موارد را بررسی کنید.

1. موهای گرد

انواع برس مسواک با ویژگی های متفاوت تولید می­شود. برخی از تولیدکنندگان مسواک‌هایی با موهای گرد شده می‌فروشند. گرچه ممکن است نتوانید به راحتی تفاوت را ببینید، انتهای ریز موها بر اساس گرد بودن یا نبودن آن‌ها می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت دندان شما داشته باشد. پس یکی از تفاوت­های انواع مسواک، برس مسواک است.

موهایی که در انتها گرد نیستند در حین استفاده ساییدگی‌های بیشتری (خراش‌های ریز) به لثه‌های شما وارد می‌کنند. برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی ناشی از این آسیب لثه (مانند درد و التهاب)، حتماً بسته بندی مسواک خود را بررسی کنید تا ببینید آیا موها گرد هستند یا خیر.

برس گرد

2. اندازه سمت راست سر

از آنجایی که مسواک در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود، سر آنها یک‌اندازه نیست. اگر در باز کردن فک خود مشکل دارید (شاید به دلیل شرایطی مانند اختلال گیجگاهی فکی)، ممکن است به یک سر مسواک کوچک برای رسیدن به دندان‌های انتهایی مثل دندان عقل نیاز داشته باشید. اگر رفلکس و تهوع زیاد دارید، ممکن است یک سر کوچک نیز ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

با این حال، یک سر کوچک لزوماً بهترین گزینه برای همه نیست. اگر مطمئن نیستید که کدام یک از سرهای کوچک یا بزرگ برای شما بهترین هستند، بهتر است چند اندازه مختلف را امتحان کنید. اگر مسواک برقی دارید، بررسی کنید که سازنده اندازه‌های سر متفاوتی ارائه می‌دهد تا مجبور نباشید یک دستگاه کاملاً جدید بخرید.

3. مهر استاندارد

سازمان استاندارد معیارهای متعددی را پیش از اینکه مهر پذیرش خود را بر روی یک مسواک خاص بزند، مورد آزمایش قرار می‌دهد.

به عنوان مثال، شرکت باید ثابت کند که محصول مسواک آنها:

  • طبق استانداردها تولید می‌شود
  • از مقررات دولتی پیروی می‌کند
  • برای استفاده مصرف کنندگان ایمن است
  • در واقع آنچه را که قرار است انجام می‌دهد
  • دارای برچسب گذاری دقیق بسته بندی

4. بافت نرم

اگرچه سرهای انواع مسواک نرم در بافت موهایشان تغییراتی دارند، اما دندانپزشکان به احتمال زیاد این مسواک‌های نرم‌تر را توصیه می‌کنند و احتمال کمتری دارد که موارد زبر‌تر را توصیه کنند. اگر به شدت مسواک بزنید، مسواک نرم‌تر به دندان‌ها و لثه‌های شما آسیب می‌زند. مسواک سخت در واقع می‌توانند مینای دندان شما را از بین ببرند و به لثه شما آسیب برسانند. یک مسواک هارد برای مواقعی مناسب است که دندان جرم گرفته و مدت کوتاهی از آن استفاده شود.

5. قدرت شستشوی الکتریکی

این مورد برای مسواک برقی آورده شده است. این ابزارهای تمیز کننده قدرتمند می‌توانند مزایای اساسی را برای بسیاری از افراد ارائه دهند. اکثر مردم موافقند که مسواک‌ برقی در واقع پلاک دندان بیشتری را نسبت به مسواک‌های دستی از بین می‌برد و این مسواک‌ها می‌توانند مسواک زدن را نیز آسان‌تر کند. در واقع قدرت مسواک برقی مثل مسواک هارد است اما به دندان شما آسیبی نمی­زند.

اگر مشکل TMD، بریس، مچ یا آرنج، آرتریت یا مشکلات هماهنگی فیزیکی دارید، مسواک برقی می‌تواند کمک بزرگی باشد. به عنوان مثال، مسواک برقی تمام شستشو را به تنهایی انجام می‌دهد، بنابراین نیازی نیست که از مچ یا آرنج خود برای تمیز کردن آن به جلو و عقب استفاده کنید.

قبل از آَشنایی با مسواک های برقی باید ابتدا نحوه صحیح مسواک زدن را بلد باشید. بعض از مسواک های برقی قابلیت های بیشتری دارند برای مثال اگر شما فشار زیادی به دندان وارد کنید مسواک شروع به اخطار دادن می کند.  در سایت simadentclinic درباره نحوه مسواک زدن برقی اینگونه گفته شده است:

  • اطمینان داشته باشید که شارژ دارد
  • روی هر دندان حداقل۴ ثانیه مسواک را نگه دارید
  •  چندماه یکبار سری مسواک را عوض کنید
  • به تایمر مسواک دقت کنید

مسواک الکتریکی

کیفیت و شکل کلی

هنگام انتخاب مسواک، مهم است که یکی از برندهای معتبر را انتخاب کنید. در حالی که مسواک‌های واقعاً ارزان و بی نام تجاری می‌توانند وسوسه کننده باشند ولی یک مسواک مناسب، سرمایه گذاری برای سلامتی شماست.

مسواک‌های ارزان‌تر ممکن است غیربهداشتی یا ناایمن باشند، زیرا استانداردهای ساخت بسیاری از برندها را رعایت نمی‌کنند. مسواک‌های ارزان قیمت می‌توانند مینای دندان را از بین ببرند و برخی از آنها نوک موهای گرد ندارند. اگر مطمئن نیستید که کدام مسواک را بخرید، دندانپزشک شما می‌تواند در معاینه دندان به شما کمک کند.

شکل برس مسواک چه اندازه مهم است؟

در مورد شکل سر برس مسواک شما، هیچ شکل استانداردی وجود ندارد که بهترین عملکرد را داشته باشد. فرقی نمی‌کند مسواک بیضی یا مستطیلی را انتخاب کنید، بهترین انتخاب برای شما هر چیزی است که به راحتی در دهان شما جا می‌شود. در مورد دسته مسواک هم همینطور. مطمئن شوید مسواکی انتخاب کرده‌اید که در دست گرفتن و مانور دادن با آن راحت باشد.

درباره شکل برس مسواک صحبت های مختلفی گفته شده اما به طور کلی توجه داشته باشید، هیچ پاسخی برای اینکه کدام شکل برس بهتر است وجود ندارد و بهتر است هر با هر شکلی که راحت هستید، استفاده کنید، در سایت cherryhilldentistryllc اشاره شده:

Manual brush heads come in rectangle, round, oval, diamond shapes, and more. Even electric toothbrush heads offer varieties with bristles that are different lengths and facing different directions. There is no definitive answer on which works best, so choose one that feels comfortable.

در ویدیو زیر درباره نحوه مسواک زدن صحبت شده که توصیه می کنیم آن را تماشا کنید:

جمع بندی

بهترین مسواک چیست؟ در نهایت، بهترین مسواک برای شما مسواکی است که به طور منظم و مناسب از آن استفاده کنید. یک مسواک برقی گران قیمت اگر از آن استفاده نکنید بی فایده است. مسواکی را انتخاب کنید که بهترین کارکرد را برای شما دارد (فقط مطمئن شوید که هر سه ماه یکبار آن را تعویض می‌کنید!). اگر در مورد انتخاب مسواک یا هر چیز دیگری مرتبط با سلامت دهان و دندان خود سوالی دارید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. همچنین می­توانید بصورت اینترنتی نوبت دندانپزشکی و مشاوره بگیرید.

هنگامی که مسواک مناسب خود را پیدا کردید، به یاد داشته باشید: تعویض مکرر آن کلید حفظ آن است.

۴ دیدگاه در “ویژگی‌های یک مسواک خوب چیست؟ مشخصات مسواک خوب که باید بدانید!

    • mehravidclinic می گوید:

      ‌سلام
      هر دندانپزشک یه برند رو معرفی می‌کنن ولی سبک طراحی مسواک مخصوص ارتودنسی به گونه ای است که پرزهای مسواک به بریس ها گیر نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .