علت بوی بد دهان چیست؟ 4 راه برای از بین بردن بوی بد دهان

بوی بد دهان

بوی بد دهان، که به آن هالیتوز نیز گفته می شود، یک اصطلاح عمومی برای بوی نامطبوع ناشی از دهان، شامل اوزوستومی، استروماتودی‌سودیا، هالیتوزیس (هم بوی بد دهان پاتولوژیک و هم بوی بد دهان فیزیولوژیکی) و fetor oris یا fetor ex ore است.

این عارضه می تواند خجالت آور باشد و در برخی موارد حتی باعث ایجاد احساس اضطراب در افراد شود. جای تعجب نیست که قفسه های فروشگاه ها مملو از آدامس، نعناع، دهانشویه و سایر محصولات خوشبو کننده دهان هستند. اما بسیاری از این محصولات فقط موقتی کارساز هستند زیرا مشکل بوی بد دهان را به صورت ریشه ای برطرف نمی کنند.

در بسیاری از موارد، با رعایت بهداشت مناسب دندان می توانید بوی بد دهان را کاهش دهید. اگر تکنیک های خود مراقبتی مشکل را حل نکرد، به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که یک بیماری جدی تر دلیل بوی بد دهان شما نیست.

علائم بوی بد دهان

علامت اصلی بوی بد دهان تنفس بدبویی است که از بین نمی رود. این بو ممکن است آنقدر قوی باشد که دیگران متوجه آن شوند اما از آنجایی که تشخیص بوی نفستان برای خودتان دشوار است، از یک دوست نزدیک یا خویشاوند خود بخواهید تا نگرانی شما در مورد بوی بد دهانتان را تایید یا رد کنند.

علت بوی بد دهان چیست؟

برای بوی بد دهان چیکار کنیم

بوی بد دهان ناشی از باکتری های تولید کننده بو است که در دهان رشد می کنند. هنگامی که به طور مرتب مسواک نمی زنید و نخ دندان نمی کشید، باکتری ها در دهان و بین دندان هایتان تجمع می کنند. ترکیبات گوگردی که توسط این باکتری ها آزاد می شود، نفس شما را بو می کند.

خشک شدن دهان، استرس، اضطراب و افسردگی، روزه‌داری، مصرف الکل، سیگار کشیدن و حتی برخی از داروها نیز می‌توانند سبب ایجاد بوی بد دهان شوند. در برخی از افراد بوی بد دهان ناشی از معده است و به همین دلیل باید ابتدا مشکل اصلی و علت بوی بد دهان مشخص شده و سپس برای رفع بوی بد دهان اقدام نمایید.

در ادامه علت بوی بد دهان و مواردی که شامل این موضوع می‌شود را بررسی می‌کنیم.

1. غذاها

خوردن برخی غذاها مانند پیاز، سیر و ادویه ها می تواند دلیل بوی بد دهان باشد. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و حتی دهانشویه، بوی به جا مانده از خوردن غذاهایی با طعم قوی را به طور کامل از بین نمی برند. پس از هضم این غذاها، وارد جریان خون می شوند، به ریه ها منتقل می شده و بر بوی تنفس تأثیر می گذارند. سایر غذاهایی که می توانند دلیل بوی بد دهان باشند عبارتند از:

  • پنیر
  • پاسترامی
  • ادویه های خاص
  • آب پرتقال یا نوشابه
  •  الکل

بوی بد دهان و نوشیدنی های مضر

2. سیگار

سیگار کشیدن عامل اصلی بوی بد دهان است. سیگار کشیدن علاوه بر بوی بد دهان، باعث ایجاد لکه و از دست دادن چشایی می شود و لثه ها را تحریک می کند. افراد سیگاری علاوه بر خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان ریه و سرطان دهان، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های لثه هستند.

تاثیر سیگار بر بوی بد دهان

3. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

اگر روزانه مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ذرات غذا در دهان شما باقی می ماند و باعث بوی بد دهان می شود. به همین ترتیب یک لایه بی رنگ و چسبنده از باکتری به نام پلاک  روی دندان های شما تشکیل می شود. پلاک دندان می‌تواند لثه‌های شما را تحریک کند و در نهایت پاکت‌هایی پر از پلاک بین دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد کند که در علم دندانپزشکی به آن پریودنتیت گفته میشود.

ذرات غذا و باکتری‌های تولید کننده بو می‌توانند روی دندان‌های مصنوعی که مرتباً تمیز نمی‌شوند یا به خوبی در جای خود قرار نمیگیرند نیز تجمع کنند و باعث بوی بد دهان شوند. همچنین مصرف دهانشویه برای بوی بد دهان نیز در آخر شب، موثر است.

در ویدیو زیر طرز صحیح نخ دندان کشیدن را ملاحظه می کنید:

همچنین در نظر داشته باشید که در هنگام مسواک زدن حتما زبانتان را نیز تمیز کنید زیرا باکتری های قرار گرفته روی زبان یکی از عوامل بوی بددهان می باشند.

 زبان شما – به خصوص پشت – حاوی مقادیر زیادی باکتری های ایجاد کننده بو است. مسواک زدن زبان شما کار می کند، اما یک زبانه خراش تخصصی این کار را حتی بهتر انجام می دهد.

4. خشکی دهان

بزاق دهان به پاکسازی دهان کمک می کند و ذرات ایجاد کننده بوی بد را از بین می برد. در نتیجه کاهش ترشح بزاق، وضعیتی به نام خشکی دهان ( (zeer-o-STOE-me-uhایجاد شود که می تواند علت بوی بد دهان باشد. خشکی دهان می تواند ناشی از مشکل غدد بزاقی و برخی بیماری های دیگر باشد.

علت بوی بد دهان

5. داروها

برخی از داروها ممکن است باعث خشکی دهان شوند که همین امر می تواند منجر به بوی بد دهان شود. برخی دیگر ممکن است با آزاد سازی مواد شیمیایی برای تجزیه در بدن، باعث بوی بد دهان شود.

6. عفونت دهان

علت بوی بد دهان می تواند بیماری لثه یا زخم های ناشی از جراحی های دهان یا کشیدن دندان باشد.

7. پوسیدگی دندان

شایع ترین علت بوی بد بین دو دندان، پوسیدگی دندان است. زمانی که ذرات غذا بین دندان ها باقی می مانند و به طور کامل تمیز نمی شوند، باکتری ها شروع به تجزیه آنها می کنند و اسید تولید می کنند. این اسید به مینای دندان آسیب می زند و باعث ایجاد حفره می شود. حفره ها می توانند بوی بدی ایجاد کنند، به خصوص اگر عفونی شوند. برای رفع این مورد اگر تمایل داشتید به بهترین کلینیک دندانپزشکی شرق تهران مراجعه کنید.

8. برخی بیماری ها

بسیاری از بیماری ها می توانند باعث بوی بد دهان شوند، برای مثال بوی بد دهان ناشی از معده یکی از مشکلاتی است که تعداد زیادی از افراد با آن دسته و پنجه نرم می کنند. همچنین در برخی از موارد، مشکلات گوارشی مانند زخم معده، اسیدیته زیاد، یا عفونت‌های معده می‌توانند باعث ایجاد بوی نامطبوع از دهان شوند. در این صورت، رفع مشکلات معده می‌تواند به کاهش بوی بد دهان کمک کند.

از جمله بیماری هایی که باعث بوی بد دهان می شوند:

  •  آلرژی فصلی
  • عفونت های دستگاه تنفسی مانند ذات الریه یا برونشیت
  • سینوزیت مزمن که برای مدت طولانی ادامه دارد
  • دیابت
  • رفلاکس اسید معده
  • مشکلات گوارشی
  • عفونت مزمن ریه
  • مشکلات کبدی یا کلیوی

 

همچنین بوی بد دهان در کودکان می تواند ناشی از وجود جسم خارجی مانند یک تکه غذا در سوراخ بینی باشد.

درمان بوی بد دهان

درمان هالیتوز به علت اصلی این مشکل بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر بوی بد دهان به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد، تمیز کردن دندان و بهبود بهداشت دهان و دندان در خانه احتمالا کمک خواهد کرد.

1. نوشیدن آب

آب زیاد بنوشید. این کار باعث مرطوب نگه داشتن دهان شما می شود و به نوعی ساده ترین درمان بوی بد دهان نیز می باشد.

جویدن آدامس بدون قند یا مکیدن آب نبات بدون قند نیز تولید بزاق را تحریک می کند که این امر به شستشوی ذرات غذا و باکتری های کمک می کند.

نوشیدن آب برای رفع بوی بد دهان

2. بهداشت دهان و دندان

دندان های خود را حداقل دو بار در روز، بعد از غذا، با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. مسواک زدن زبان را فراموش نکنید. یک بار در روز از نخ دندان یا پاک کننده بین دندانی برای از بین بردن ذرات غذا و پلاک بین دندان ها استفاده کنید. البته در انتخاب مسواک خود نیز دقت داشته باشید ، زیرا انتخاب مسواک نامناسب می تواند به دندان شما آسیب وارد کند ما در مطلب مشخصات مسواک خوب در این باره بیشتر صحبت کردیم

همچنین استفاده از محلول آب نمک برای دندان نیز ضمن حفظ سلامت دهان و دندان در رفع بوی بد دهان شما کمک کننده است.

در فایل صوتی زیر در این باره بیشتر صحبت شده:

3. ترک سیگار

ترک سیگار برای رفع بوی بددهان

سیگار و استفاده از محصولات حاوی تنباکو را ترک کنید.

بوی بد دهان در افرادی که سیگار می‌کشند، معمولاً به دلیل ترکیبات شیمیایی موجود در دود سیگار ایجاد می‌شود. راه‌حل اصلی درمان بوی بد دهان برای افراد سیگاری، ترک سیگار است. ترک سیگار نه تنها برای بهبود بوی دهان، بلکه برای بهبود کلیت سلامت شما نیز موثر است.

4. خوردن میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات بیشتر و گوشت کمتر بخورید. پلاک های ایجاد کننده بو و ذرات غذا در دهان را می توان با خوردن میوه ها و سبزیجات سفت مانند سیب، هویج و کرفس از بین برد. این مورد میتواند در رفع بوی بد دهان کودکان نیز موثر باشد

خوردن میوه و سبزیجات برای از بین بردن بوی بد دهان

سخن پایانی در ارتباط با بوی بد دهان

اگر بوی بد دهان دارید، به بهداشت دهان و دندان خود توجه کنید. با درست مسواک زدن دندان ها و زبان خود بعد از غذا، استفاده از نخ دندان و نوشیدن آب زیاد، سبک زندگی خود را تغییر دهید. همان طور که در لینک زیر نیز به آن اشاره شده در صورتی که موفق به از بین بردن بوی بد دهان نشدید، به دندانپزشک مراجعه کنید

If your bad breath persists after making such changes, see your dentist. If your dentist suspects a more serious condition is causing your bad breath, he or she may refer you to a physician to find the cause of the odor.

در پایان اگر سوالی درباره این مطلب داشتید ، حتما در بخش کامنت ها آن را مطرح کنید.

 

سوالات رایج

علت بوی بد دهان از چیست؟

علت اصلی بوی بد دهان می تواند در داخل یا خارج از دهان باشد. خرابی دندان‌ها و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان میتواند از عوامل بوی بد دهان باشد.

برای بوی بد دهان چکار کنیم؟

برای از بین بردن بوی بد دهان راهکار های ساده ای مثل نوشیدن آب، نکشیدن سیگار، رعایت بهداشت دهان و.. وجود دارد

ایا لمینت دندان باعث بوی بد دهان میشود؟

طبق گفته متخصصان لمینت دندان ، laminate به طور مستقیم عامل بوی بد دهان نیست. اما اگر هنگام نصب لمینت دندان، دندان‌ها به درستی تمیز نشوند یا اگر بین فضای لمینت و دندان باقی‌مانده باکتری‌ها یا آوارهای غذایی قرار بگیرند، ممکن است بوی بد دهان ایجاد شود.

۹ دیدگاه در “علت بوی بد دهان چیست؟ 4 راه برای از بین بردن بوی بد دهان

  1. ناهید معینی پور می گوید:

    به طور مرتب سه بار در روز مسواک میکنم اما دهانم باز هم بو نامطبوعی داره ؟
    علت ایم موضوع چه موردی میتونه باشه ؟

  2. نیما می گوید:

    اگر جراحی ایمپلنت دندان انجام داده باشیم و بعد یه مدت احساس کنیم بوی بد گرفته دهانمون ممکنه لثه ایمپلنت رو پس زده باشه و بوی بد دهان برای این باشه که داره عفونت می کنه؟

  3. ارشیا می گوید:

    من شنیدم که جویدن چای خشک می تونه بوی بد دهان رو از بین ببره و خب تستم کردم به نظر خودم یکم بهتر شد ولی می خوام بدونم قورت دادن چای خشک ضرری نداره به نظر شما؟

  4. کیمیا می گوید:

    علت بوی بد دهان با وجود مسواک زدن چیه؟ من روزی دوبار مسواک میزنم ولی واقعا باز دهنم بو میده

  5. رسول می گوید:

    یه مورد که دندون پزشک به من گفت و من انجامش دادم ، و از بعد اون واقعا بوی بد دهانم کمتر شد ، این بود که موقع مسواک زدن روی زبونم رو هم تمیز میکردم ، یعنی زبون رو هم مسواک میزدم، گفت به من روی زبون باکتری قرار میگیره همین باعث بوی بد دهانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .