دندان شیری عصب دارد؟ 0 تا 100عصب کشی دندان شیری کودکان

عصب کشی دندان شیری

بچه‌ها بعد از اینکه چند ماه از تولدشان سپری شد به تدریج دندان شیری در می‌آورند. با رشد آنها تعداد دندان‌ها هم افزایش می‌یابد. دندان شیری همانند دندان دائمی پالپ یا مغز دارد که عصب دندان در آن قرار دارد. در این قسمت رگ‌های خونی هم وجود دارد و مواد ضروری و اکسیژن از طریق پالپ به دندان می‌رسد. اگر پالپ دندان صدمه ببیند یا به عفونت دچار شود نیاز است که عصب‌کشی یا ریشه دندان(Root canal) درمان شود؛ بنابراین لازم نیست با خراب شدن دندان کودکان آنها را بکشیم بلکه می‌توانیم مانند بزرگسالان دندان آنها را عصب‌کشی کنیم. ما در این مطلب قصد داریم در مورد عصب‌کشی دندان شیری کودکان قدری بیشتر صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

توضیح دکتر اطفال درباره عصب کشی دندان شیری کودکان :

عصب و ریشه دندان شیری کودک چگونه است؟

 

 وقتی دندان شیری کودکان ما می‌افتد گویی ریشه آن هم می‌افتد و با یک گاز زدن ساده مواد غذایی، این دندان شل می‌شود و می‌افتد و شاید برای والدین سوال باشد که آیا دندان شیری ریشه دارد؟ در پاسخ باید بگوییم بله. همه دندان‌های شیری کودک ریشه‌هایی دارند که طول آنها به ۱۰ میلی‌متر می‌رسد. دندان‌های کودک در قسمت عقب هم چندین ریشه دارند؛ همچنین این دندان‌ها همچون دندان‌های دائمی تاج، ریشه، مینا، عاج و بافت پالپی دارند که به آن عصب دندان می‌گویند. اجزای دندان شیری عبارتند از:

 

  • مینای دندان: به قسمت خارجی دندان، مینای دندان می‌گویند که سخت‌ترین ماده در بدن انسان محسوب می‌شود.
  • عاج دندان: در زیر مینای دندان، عاج وجود دارد که نرم‌تر از مینا بوده و انعطاف‌پذیری بیشتری از آن دارد. عاج دندان از ۷۰ درصد مواد معدنی، ۲۰ درصد مواد آلی و ۱۰ درصد آب تشکیل شده است. 
  • سمان دندان: در ریشه دندان، بافت سختی شبیه به استخوان قرار دارد که به آن سمان می‌گویند که فاقد عروق بوده و نمی‌توان آن را بازسازی کرد‌.
  • عصب دندان: زیر عاج دندان پالپ یا عصب است که بافت پرعروق و رشته‌های عصبی دارد که از دو بخش پالپ تاجی و ریشه‌ای تشکیل می‌شود.

وقتی دندان شیری پوسیده می‌شود ابتدا مینای دندان آسیب می‌بیند و بعد به عاج دندان می‌رسد و اگر پوسیدگی درمان نشود به عصب یا پالپ دندان می‌رسد و آن زمان باید متخصص عصب کشی به آن رسیدگی کنید.

اهمیت عصب کشی دندان شیری 

 

عفونت دندان شیری مانند سرماخوردگی نیست که خود به خود خوب شود. برای درمان پوسیدگی باید به دندانپزشکی کودکان مراجعه و عصب دندان را درمان کرد. اگرچه ممکن است برخی از مردم، مخالف عصب‌کشی دندان شیری کودکان باشند اما مزایای عصب‌کشی بیشتر از مضرات عصب‌کشی دندان کودکان است چرا که اگر پوسیدگی شدید باشد کودک نمی‌تواند به راحتی غذا را بجود و به همین دلیل نمی‌تواند مواد مغذی را دریافت کند و رشد او با اختلال مواجه می‌شود. 

دندان های شیری کودکان کدامند

اگر به موقع درمان نشود دندانپزشک مجبور می‌شود دندان کودک را بکشد و باید سال‌های طولانی در دهان کودک فضا نگهدار قرار بگیرد تا فضای کافی برای رویش دندان دائمی وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت در آینده نیاز به درمان‌های دیگر همچون ارتودنسی خواهند داشت. دندان کشیده شده یا پوسیده، در ظاهر فرد تاثیر منفی می‌گذارد و در نتیجه اعتماد به نفس فرد کاهش می‌یابد؛ به همین دلیل باید قبل از آلوده شدن بافت پالپ دندان، پوسیدگی دندان شیری کودک در زمان مناسب درمان شود تا التهاب آن کاهش یابد.

 اگر عصب‌کشی در زمان مناسب صورت گیرد به دندان دائمی که بعد از دندان شیری می‌روید، آسیب نمی‌رسد. معمولا دندان دائمی، دندان شیری را بیرون می‌اندازد و خودش جایگزین آن می‌شود اما در موارد نادری وجود یک یا چند دندان شیری در بزرگسالان تا مدتها باقی می‌ماند و ممکن است به عصب‌کشی دندان شیری در بزرگسالان نیاز باشد. 

معرفی انواع عصب کشی دندان شیری در کودکان

عصب‌کشی دندان کودکان با توجه به وضعیت دندان و نظر دندانپزشک از دو طریق انجام می‌شود که عبارتند از:

  • پالپوتومی یا درمان پالپ زنده: در این روش، بافت پالپ تاج دندان را خارج می‌کنند و سعی می‌کنند پالپ سالم را حفظ کنند. دندانپزشک برای اینکه از رشد باکتری پیشگیری کند در داخل دندان دارو می‌ریزد و معمولا به آن روکش استیل ضدزنگ می‌زند. 
  • پالپکتومی یا درمان پالپ غیرزنده: در این روش که التهابات گسترده‌تر است دندانپزشکان، عصب تاج و ریشه دندان را خارج می‌کنند و بعد از تمیز کردن کانال‌ها در داخل آنها را با مواد خاصی پر می‌کنند که زمان آماده شدن ریشه در بدن جذب می‌شود. دندانپزشک برای جلوگیری از شکستن دندان، دندان را روکش می‌کند.

health line :

root canal is a dental procedure involving the removal of the soft center of the tooth, the pulp. The pulp is made up of nerves, connective tissue, and blood vessels that help the tooth grow

“درمان ریشه یک روش دندانپزشکی است که شامل برداشتن مرکز نرم دندان یعنی پالپ است. پالپ از اعصاب، بافت همبند و عروق خونی تشکیل شده است که به رشد دندان کمک می کند.”

سخن پایانی

 وقتی کودک خود را در کلینیک نزد دندانپزشک می‌برید و دندانپزشک پس از بررسی، پوسیدگی دندان کودک را تشخیص داد برای اینکه جلوی پوسیدگی بیشتر دندان را بگیرد پیشنهاد می‌دهد دندان کودک را عصب‌کشی کند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت عصب‌کشی دندان شیری به سایت دندانپزشکی مهرآوید مراجعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را پیدا کنید.

 

سوالات پرتکرار

دندان شیری عصب دارد ؟

بله دندان شیری به ماند دندان دائمی دارای ریشه ، عصب عاج و مینا است ،البته با تفاوت هایی در ظاهر دندان

درصورت پوسیدگی دندان کودک امکان عصب کشی وجود دارد یا باید دندان کشیده شود ؟

در دندان های شیری به مانند دندان دائمی امکان عصب کشی وجود دارد و در صورت تشخیص دندانپزشک عصب کشی انجام می شود

۸ دیدگاه در “دندان شیری عصب دارد؟ 0 تا 100عصب کشی دندان شیری کودکان

    • mehravidclinic می گوید:

      برای این جواب بهتره که از دندان عکس بگیرین و دندانپزشک کودکان ببینن که وضعیت دندان به چه شکل هست. آیا پوسیذگی در حدی هست که بشه ترمیم کرد یا مجبور میشن که بکشن. ولی در کل هتره که دندان شیری نگه داشته بشه چون تا ۷ ۸ سالگی همراه کودک هست و به بهتر خوردن غذا کمک میکنه

    • mehravidclinic می گوید:

      در پاسخ باید بگوییم بله. همه دندان‌های شیری کودک ریشه‌هایی دارند که طول آنها به ۱۰ میلی‌متر می‌رسد. دندان‌های کودک در قسمت عقب هم چندین ریشه دارند؛ همچنین این دندان‌ها همچون دندان‌های دائمی تاج، ریشه، مینا، عاج و بافت پالپی دارند که به آن عصب دندان می‌گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .