همه چیز درباره ایمپلنت ساب پریوستئال 

پریوستئال چیست

 یکی از موثرترین روشهای درمانی برای جایگزین کردن دندانهای از دست رفته، کاشت ایمپلنت می باشد. روش کاشت ایمپلنت به شرایط جسمانی و سلامت دهان و دندان بیمار بستگی دارد، این روش یکی از طبیعی ترین خدمات دندانپزشکی می باشد و شما میتوانید مانند دندانهای طبیعی از آن استفاده کنید. به طور معمول ایمپلنت های دندانی انواع مختلفی دارند و به دلیل دوام و پذیرش توسط بدن ما از جنس تیتانیوم ساخته می شوند. ما در این مقاله در مورد ایمپلنت ساب پریوستئال توضیحاتی خواهیم داد.

ایمپلنت ساب پریوستئال یا همان ایمپلنت‌ روی استخوانی یا رو ساخت به ایمپلنتی گفته می شود که به جای درون استخوان، روی استخوان لثه قرار می‌گیرد. این نوع ایمپلنت شبیه به زین بوده و اغلب برای سطح وسیعی همانند فک پایین که هیچ دندانی وجود ندارد یا مقدار زیادی از استخوان تحلیل رفته باشد، استفاده می‌شود.

ایمپلنت ساب پریوستئال چیست؟

 این ایمپلنت ها با پایه فلزی روی سطح استخوان فک و نزدیک لثه قرار می گیرند و در صورتی که ارتفاع استخوان کمی باقی مانده باشد استفاده میشود، نام خود را از غشای نازکی که سطح را میپوشاند گرفته است، همچنین به عنوان ایمپلنت های روی استخوان نیز شناخته می شوند.

ایمپلنت های ساب پریوستئال، بالا یا روی استخوان فک و زیر لثه قرار می گیرند تا از لثه بیرون بزنند و دندان جایگزین را نگه دارند، از آنجایی که این ایمپلنت‌ها در استخوان قرار نمی گیرند، ساختار آنها با ایمپلنت های اندوستئال بسیار متفاوت است، برای تثبیت آنها به جای استفاده از پیچ ایمپلنت، از یک فریم فلزی استفاده می کنند که روی استخوان فک و زیر لثه قرار می‌گیرد، این فریم فلزی دارای پایه است که برای پشتیبانی از قرار دادن پروتز دندان مانند: تاج، بریج و پروتز به کار می‌رود و برای بیمارانی که نمی‌توانند از دندان های مصنوعی معمولی استفاده کنند و یا کسانی که ارتفاع استخوان کافی برای ایمپلنت اندوستئال ندارند استفاده می‌شود.

انواع ایمپلنت دندانی

ساب پریوستئال

 ایمپلنت های دندانی به دو نوع تقسیم می‌شوند؛

  • ایمپلنت اندوستئال ( در استخوان) : این نوع ایمپلنت یکی از رایج ترین و متداول‌ترین روشهای کاشت دندان می باشد و به شکل پیچ، استوانه ای یا تیغه ای با جراحی در داخل استخوان فک قرار میگیرد.
  • ایمپلنت ساب پریوستئال ( روی استخوان) : با چارچوب فلزی در بالای فک و روی استخوان قرار میگیرد و باید به صورت سفارشی ساخته شوند تا متناسب با شکل استخوان هر فرد باشد.

بعد از پرداختن به موضوع کاشت ایمپلنت ساب پریوستئال پیشنهاد می کنم سری هم به مطلب بهترین مارک های ایمپلنت بزنید.

روش کاشت ایمپلنت ساب پریوستئال 

اگر دندان پزشک شما معتقد باشد که شما گزینه مناسبی برای دریافت ایمپلنت های اندوستئال نخواهید بود، برای جایگزین دندان کشیده شده راه هایی دیگری مثل: ایمپلنت ساب پریوستئال را به شما پیشنهاد می‌کند.هر نوعی از ایمپلنت با وجود ساختار متفاوت ، روش متفاوتی برای کاشت دارد. برای کاشت این نوع ایمپلنت، پس از معاینه و بررسی وضعیت دندانها و لثه، سی تی اسکن لازم گرفته می‌شود تاچگونگی وضعیت استخوان فک و لثه برای ساختن قاب فلزی و محل قرارگیری ایمپلنت مشخص شود. در اولین عمل جراحی، پزشک متخصص بافت لثه را برش می‌زند و از استخوان زیر بافت لثه قالب گیری ایمپلنت می‌کند تا محل دقیق قرارگیری ایمپلنت را مشخص کند، سپس بافت لثه را بخیه می‌زند و چارچوب فلزی را برای نصب ایمپلنت آماده می کند.

در مراجعه بعدی هنگامی که چارچوب فلزی برای نصب آماده شد، محل نصب ایمپلنت تمیز میشود و از بی حسی موضعی برای بیمار استفاده می شود، سپس دندانپزشک متخصص برش کوچکی در لثه برای جای ایمپلنت ایجاد می کند و قاب فلزی را روی استخوان قرار می‌دهد و تنظیم می‌کند، و تنها بخشی از آن که نقش تکیه گاه روکش ایمپلنت را بر عهده دارد، از بافت لثه بیرون می ماند، لثه ها بخیه زده می شوند و پس از گذشت مدتی، هنگامی که لثه ها بهبود یافتند، قالب آماده از دندان و لثه ها که یک روکش کاملا شبیه به دندان طبیعی  است، روی پایه ها قرار می‌گیرند و به این صورت لبخند زیبا و اعتماد به نفس شما بازمی‌گردد.

مراقبت های بعد از عمل کاشت ایمپلنت ساب پریوستئال

ایمپلنت ساب پریوستئال مانند انواع روش های کاشت، به صبوری بیمار و تخصص پزشک نیاز دارد، اگر پزشک متخصص و با تجربه باشد و روش کاشت را به درستی انجام دهد و بیمار مراقبت های بعد از عمل کاشت را با دقت انجام دهد، دوام و بهبودی ایمپلنت نیز بیشتر می‌شود. از جمله این مراقبت ها:

  • نوشیدنی‌های سرد بنوشید
  • در صورت نیاز، کمپرس یخ برای جلوگیری از کبودی و ورم بعد از ایمپلنت استفاده کنید
  • تا چند هفته بعد از عمل از غذاهای نرم استفاده کنید
  • فعالیت ها و ورزشهای سنگین انجام ندهید!
  • استراحت کافی داشته باشید
  • از دهانشویه مسواک و آب نمک برای دندان استفاده کنید
  • عدم مصرف سیگار و الکل مراقبت های بعد از ساب پریوستئال

مزایای ایمپلنت ساب پریوستئال

  • زمان بهبودی سریعتر از سایر ایمپلنت ها
  • بسیار کمتر تهاجمی 
  • تسهیل و سرعت هنگام قرار دادن ایمپلنت
  • نتیجه نهایی دقیق تر 
  • دوره درمانی کوتاه تر نسبت به ایمپلنت اندوستال
  • ظاهر بسیار طبیعی و شبیه به دندان های طبیعی
  • افزایش زیبایی لبخند
  • سازگاری بالایی با بدن دارد.

معایب ایمپلنت ساب پریوستئال

  • هزینه ایمپلنت زیاد است
  • نیاز به جراحی دارد
  • در مقابل ضربه و آسیب های بیرونی آسیب پذیر است
  • پایداری و ثبات یکسانی ندارد. زیرا توسط بافت نرم در جای نگه داشته می شود
  • احتمال عفونت یا خونریزی دارد
  • عدم موفقیت کاشت دندان، پس زدن ایمپلنت دندان در صورتی که پزشک تجربه کافی و تخصص لازم در این زمینه را نداشته باشد
  • نیاز به پزشکان متعدد با تخصص های مختلفی دارد.

چه کسانی برای ایمپلنت ساب پریوستئال مناسب هستند؟

ساب پریوستئال

این نوع ایمپلنت برای کسانی که به ایمپلنت دندان نیاز دارند اما استخوان فک آنها ضعیف و دچار فرسایش شده است و استخوان کافی برای قرار گرفتن ایمپلنت اندوستال و امکان قرارگیری تحت جراحی پیوند استخوان را ندارند، همچنین برای افرادی که یکی یا اکثریت دندان های عقب خود را از دست داده اند، مناسب می باشد. برخی از بیماران به دلیل از دست دادن استخوان فک، ناشی از بیماری تیروئید، کمبود کلسیم‌ یا افزایش سن، ایمپلنت های پریوستئال دریافت می‌کنند.

کودکان خردسال یا کسانی که هنوز دندان هایشان به طور کامل رشد نکرده است، مناسب دریافت این نوع ایمپلنت نیستند، زیرا ایجاد چارچوبی که با رشد دندان تنظیم شود بسیار سخت است

هزینه کاشت ایمپلنت پریوستئال

 

هزینه کاشت ایمپلنت پریوستئال به مرکز دندانپزشکی، پزشک متخصص ایمپلنت ، نوع ایمپلنت، تعداد ایمپلنت، پیچیده بودن و سختی جراحی، وضعیت و شرایط جسمانی بیمار بستگی دارد. هر دندانپزشکی با توجه به شرایط خود و شرایط بیمار دستمزد متفاوتی می گیرد.

همان طور که در اینجا اشاره شده ایمپلنت ساب پریوستئال این روز ها به ندرت استفاده می شوند.

Despite the advantages of subperiosteal implants, they’re rarely used today compared to traditional endosteal implants or even zygomatic implants. The main reason is the advancements in bone grafting procedures, which have made it possible for patients with insufficient jawbone density to undergo a bone grafting procedure and receive a traditional endosteal implant.

سخن پایانی

هنگام در نظر گرفتن نوع ایمپلنت، مهم است که به یک متخصص ایمپلنت دندان مراجعه کنید تا تعیین کند، چه نوع ایمپلنتی برای نیازهای دندانی شما مناسب است؛ به همین جهت، برای رفع ابهامات و سوالات خود در مورد ایمپلنت دندان با کلینیک دندانپزشکی مهرآوید در ارتباط باشید تا مشاوره لازم را دریافت کنید.

سوالات رایج

ایمپلنت ساب پریوستیال چیست؟

ایمپلنت ‌های ساب‌پریوستئال نوعی از ایمپلنت‌های دندانی محسوب می‌شوند که بر خلاف ایمپلنت‌های دندانی معمول (اندوستال) بجای قرارگرفتن در داخل استخوان فک به وسیله فریمی بر روی استخوان فک و زیر لثه قرار میگیرند.

مزایای ایمپلنت ساب پریوستئال چیست؟

زمان بهبودی سریعتر از سایر ایمپلنت ها دارد، دوره درمانی کوتاه تر نسبت به ایمپلنت اندوستال، ظاهر بسیار طبیعی و شبیه به دندان های طبیعی دارد.

۴ دیدگاه در “همه چیز درباره ایمپلنت ساب پریوستئال 

  1. معصومه نادری می گوید:

    چند وقن پیش این ایمپلنت انجام دادم اما در زمان خوردن غذا به شدت اذیت میکنه ، به نظرشما بهتر نیست ایمپلنت درون استخوان استفاده کنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .